Brno, 24. ledna 2013 – Digitální distribuce novin a časopisů v roce 2012 uhájila svoje místo na mediálním trhu a očekává se, že tento segment trhu výrazně poroste. Statistiky největšího českého digitálního distributora Publero.com vykazují meziročně více než třínásobný nárůst čtenářské základny i počtu nabízených titulů. (TZ)
Počet uživatelů i nabízených titulů v roce 2012 vzrostl
Čtenářská základna digitální trafiky Publero se v průběhu roku 2012 více než ztrojnásobila (z 12 000 registrovaných čtenářů v lednu 2012 na 38 500 čtenářů v prosinci 2012). Nárůst množství uživatelů zaujal především menší vydavatele, kteří začali do digitální trafiky vstupovat ve větší míře v druhé polovině roku 2012. Zvětšení čtenářské základny vedlo i ke zintenzivnění zájmu z velkých vydavatelských domů.
Průměrný čtenář elektronických časopisů nakupuje v pracovní době
nebo pozdě večer přes PC
Nejvíce nakupují čtenáři v digitální trafice ve čtvrtek. Zajímavostí je, že čtenáři z řad uživatelů iPadů a telefonů iPhone naopak nejčastěji nakupují v neděli. Nejoblíbenější denní dobou pro nákup elektronických časopisů je začátek pracovní doby kolem deváté ráno a pozdní večer mezi devátou a desátou hodinou.
Český elektronický čtenář stále ještě na portálu www.publero.com upřednostňuje nákupy přes počítač, nicméně neustále stoupá podíl čtenářů přes Apple iOs.
„I když tržby z prodejů periodik přímo v aplikaci pro iPhone/iPad po jejím uvedení do AppStore dramaticky rostly, po říjnovém zdražení cenových hladin ze strany Apple došlo k umírnění počáteční nákupní euforie. Objem transakcí přes zařízení Apple rostl dál, nicméně ty již neprobíhaly v rámci in-app purchase, ale přes web na portálu Publero,“ dodává k nákupnímu chování uživatelů business manager firmy Publero Petr Zapletal. Zájem stoupl i o čtení v mobilech a tabletech na Android platformě. V souhrnu zaznamenaly mobilní čtečky Publero pro Apple a Android celkem 11 000 stažení od jejich vydání.
I když je v dnešní době běžné a jednoduché platit přes internet i malé částky, upřednostňují čtenáři dobíjení peněženky do zásoby formou kreditu. Za rok 2012 dobil průměrný uživatel na jednu transakci 228 Kč, nejraději přitom dobíjel přes kreditní kartu a přes SMS.
Knihovny uživatelů se za rok 2012 výrazně zaplnily. Aktuálně mají uživatelé ve svých knihovnách průměrně čtyři vydání, přičemž největší fanoušek elektronického čtení má v archivu digitální trafiky uloženo 264 vydání. Celkem je v digitálních knihovnách na Publero.com uloženo přes 160 tisíc položek.
Malí vydavatelé do digitální trafiky vstupovali bez obav a aktivně ji promují, velcí vydavatelé spíše vyčkávali
Zatímco malí vydavatelé se začali aktivně zajímat o digitální distribuci již v prvním pololetí roku 2012, velké vydavatelské domy se vstupem do digitální trafiky váhaly. Aktuálně spolupracuje Publero se 158 vydavateli a v nabídce má přes 430 titulů. Během roku 2012 do portfolia přibyla řada úzce profilovaných časopisů od malých vydavatelů, k jeho konci se pak vlivem pozitivního vývoje rozběhla intenzivnější jednání s velkými vydavatelskými domy.
Kromě e-verzí tištěných titulů se v digitální trafice objevily i tituly, které vycházejí pouze v elektronické verzi a na tištěnou verzi kvůli její ekonomické nákladnosti zcela zanevřely. Posun vznikl i v ochotě vydavatelů marketingově podpořit e-verze svých titulů a připravovat pro ně speciální cenové akce. „V průběhu roku 2012 vydavatelé pochopili, že samotný vstup do digitální trafiky je jen začátek a že podpora digitální distribuce se vyplatí. Ať už se jedná o nastavení předplatných, o kterých ze začátku vydavatelé dost pochybovali, či markantní zvýhodnění cen elektronických časopisů,“ doplňuje Petr Korytar, ředitel divize Publishing.
Jak bude vypadat digitální distribuce v roce 2013? Nové formáty a konsolidace hráčů na trhu
Technologie
Do vývoje technologií pro digitální distribuci v roce 2013 zasáhnou především tyto trendy:
– nárůst počtu uživatelů tabletů s operačním systémem Android
– větší zájem uživatelů o čtení na mobilních telefonech
Ze strany vydavatelů se do diskuzí o technologiích nepochybně promítnou i témata formátu digitální reklamy a interaktivního obsahu časopisů. Z těchto důvodů očekává Publero mírný vzrůst poptávky po formátu HTML5, jehož implementaci do digitální trafiky zvažuje. „ O tom zda se k tomuto formátu přikloníme, rozhodnou interní studie o zabezpečení obsahu v tomto formátu. Dosavadní projekty implementace HTML5 totiž nemají dostatečné zabezpečení, které je pro vydavatele prioritou,“ upřesňuje k tématu Petr Zapletal, business manager digitální trafiky Publero. Vydavatele sice interaktivita spojená s HTML5 láká, nicméně nutno konstatovat, že s ní zatím neumí plnohodnotně pracovat. Příprava plně interaktivního vydání v HTML5 je pro vydavatele navíc výrazně složitější a tedy i nákladnější.
Mezi hlavní vývojové plány digitální trafiky Publero bude v roce 2013 kromě úvah nad HTML5 patřit také zdokonalení iPad/iPhone mobilní aplikace a vydání plné verze aplikace pro Android i PC.
Trh
Rok 2013 bude také klíčový pro určení dominantního směru digitální distribuce. K posunu určitě dojde v otázce, zda jsou lepší in-house vyvíjené čtečky vydavatelských domů či distribuce přes digitální trafiku, případně postupné slučování obou distribučních cest. Změna přístupu se očekává také od velkých vydavatelských domů, které signalizují zvýšený zájem o distribuci elektronických verzí svých titulů a důsledně analyzují možné distribuční cesty. „Na rok 2013 připravujeme vstup tří velkých vydavatelských domů,“ dodává ředitel divize Publishing Petr Korytar.
O společnosti Publero
Společnost Publero působí na českém trhu od roku 2010 a specializuje se na digitální distribuci novin, časopisů a katalogů. Prostřednictvím digitální distribuce Publero reaguje na celosvětový pokles prodejů klasických papírových tiskovin a zároveň přináší čtenářům komfort spojený s elektronickým čtením. Kromě unikátního českého technologického řešení v podobě online čtečky Publero Reader a čtečky Publero Mobile pro mobilní telefony a tablety je výhodou služby i nižší cena titulů proti jejich tištěným verzím. Publero používá jako distribuční kanál přes 150 vydavatelů. K lednu 2013 je na portálu registrováno 41 000 uživatelů, jimž je k dispozici přes 430 titulů. Neustále se rozšiřující portfolio digitální trafiky Publero disponuje placenými tituly i tituly zdarma.