Zájem čtenářů o elektronické noviny a časopisy roste, vydavatelé vycházejí poptávce vstříc

Brno, 10. října 2012 – Digitální distribuce novin a časopisů zaznamenala v posledních měsících vzestup zájmu jak ze strany čtenářů, tak ze strany vydavatelů.  Podle dat největšího distributora v ČR – společnosti Publero – výrazně roste nejen čtenářská základna, ale i počet prodaných vydání a objem tržeb za e-verze novin a časopisů. Pozitivní změnu v přístupu k digitální distribuci periodik lze sledovat také u vydavatelů, kteří ve větší míře vstupují se svými tituly do digitálních trafik či vyvíjejí vlastní in-house řešení digitální distribuce. (TZ)

V roce 2012 se čtenářská základna registrovaná v digitální trafice Publero.com téměř ztrojnásobila (z 12 000 registrovaných čtenářů v lednu 2012 na 33 000 čtenářů v říjnu 2012). Větší zájem čtenářů o elektronické čtení potvrzuje i zdvojnásobení počtu prodaných periodik za stejný časový úsek. Prodeje všech digitálních verzí novin a časopisů se přitom pohybují v řádu tisíců kusů za měsíc.

Průměrnému čtenáři digitální verze periodického tisku je 18–34 let. Elektronické noviny a časopisy nejčastěji nakupují uživatelé Publera přes PC/notebook (82 % nákupů), zbytek transakcí probíhá přes tablety a mobily. V nákupech přes mobilní zařízení dominují transakce provedené přes iOS (70 % nákupů přes mobilní zařízení).

Čtenáři registrovaní na Publero.com nejčastěji nakupují tituly v polovině pracovního týdne, a to ráno mezi 8–11 hodinou či večer kolem 20–22 hod. Typický čtenář e-novin a e-časopisů preferuje nákup jednotlivých čísel oproti nákupu dlouhodobých předplatných.


V České republice existují dva hlavní směry digitální distribuce. Vydavatelé buď nabízejí elektronické verze svých titulů v digitálních trafikách (Publero) nebo připravují e-verze titulů vlastními silami v podobě in-house technologických řešení (Economia). Někteří vydavatelé také kombinují obě formy distribuce (Extra Publishing). Hlavní motivací k digitální distribuci periodik je pro vydavatele především možnost kompenzace poklesu zisků z prodejů klasických papírových novin, zásah nové čtenářské základny, ale i předpokládáný vzestup oblíbenosti počtu mobilních zařízení. „Zatímco na začátku roku vznikal podnět k digitální distribuci výhradně z naší strany, dnes nás vydavatelé ohledně této formy prodeje svých titulů oslovují aktivně sami,“ dodal ke změně přístupu vydavatelů Petr Korytar, ředitel divize Publishing ve společnosti Publero. Větší zájem vydavatelů o digitální distribuci potvrzuje i nárůst počtu elektronických titulů, které má Publero v portfoliu. Zatímco v lednu 2012 Publero nabízelo přibližně 100 titulů, v současnosti nabídka čítá již 400 titulů.

O společnosti Publero

Společnost Publero působí na českém trhu od roku 2010 a specializuje se na digitální distribuci novin, časopisů a katalogů. Prostřednictvím digitální distribuce Publero reaguje na celosvětový pokles prodejů klasických papírových tiskovin a zároveň přináší čtenářům komfort spojený s elektronickým čtením. Kromě unikátního českého technologického řešení v podobě online čtečky Publero Reader a čtečky Publero Mobile pro iPad je výhodou služby i nižší cena titulů oproti jejich tištěným verzím. Publero používá jako distribuční kanál přes 100 vydavatelů. V současnosti je na portálu registrováno 33 000 uživatelů, jimž je k dispozici téměř 400 titulů. Neustále se rozšiřující portfolio digitální trafiky Publero disponuje placenými tituly i tituly zdarma.