16 % internetové populace by vyměnilo celou svou knihovnu za elektronickou

Klasická kniha se jen velmi těžko nahrazuje elektronikou. Takový názor má podle výzkumu společnosti MEDIARESEARCH téměř třetina internetové populace. Největšími bariérami v pořizování e-knih jsou zvyk a požitek spojený se čtením knížek. Celou svou knihovnu za elektronickou by ale vyměnilo 16 % uživatelů internetu. Čtenáři e-booků oceňují snadnou mobilitu knihovny a nižší pořizovací náklady, za e-knihy se totiž ještě moc neplatí. (TZ)

Téměř třetina účastníků výzkumu na téma E-books se shodla na tom, že rozhodně upřednostňují papírové knihy. Dalších 40 % dává sice papírové knize přednost, ale elektronickým knihám se nebrání. A 7 % z dotázaných už dnes raději sáhne po e-booku než po papírové knize. Data z výzkumu uvádějí, že nějakou e-knihu už v současnosti četla čtvrtina uživatelů internetu.

Největšími bariérami v pořizování elektronických knih jsou zvyk na klasickou verzi knih a prožitek, který je se čtením klasické knihy spjat. „Když držíte v ruce knížku, tak cítíte lehkou vůni papíru, jemný pach tiskařské černi, vzdálenou vůni lepidla ve vazbě, můžete si pohladit hřbet knihy vázané v kůži,“ popisuje jeden z dotazovaných ve výzkumu: „prostě klasická knížka vám umožní vnímat spoustu vjemů.“ V boji s láskou ke klasickým papírovým knihám to tak jejich elektronické verze rozhodně nemají snadné. Ale i e-knížky mají své přívržence, kteří na ně nedají dopustit. 16 % z 521 respondentů by si dokonce dokázalo představit držet celou svou knihovnu pouze v elektronické podobě. Muži přitom cítí k domácí knihovně o něco menší citovou vazbu, a tak by byli k výměně knihovny svolnější než ženy.

Kromě úspory místa uvádí účastníci výzkumu jako plus e-booků snadnou mobilitu knihovny a nižší náklady na pořízení oproti knihám klasickým. A právě nízké náklady se často rovnají nákladům nulovým. Elektronická forma svádí ke kopírování a stahování, a tak u dotazovaných zatím převládá využívání e-knih nabízených bezplatně na internetu a stahování z internetu zadarmo. Alespoň jednu elektronickou knihu si už ale koupila bezmála polovina čtenářů e-knih.

A v čem elektronické knihy čteme? Nejen ve specializovaných čtečkách, ale také v noteboocích, netbocích, na stolním počítači a v mobilu. Speciální čtečku e-knih používá třetina čtenářů elektronického inkoustu. Jejich obliba u čtenářů meziročně vzrostla o 22 % a předčila tak čtení elektronických knih v mobilních telefonech a tabletech.

Specializovaná výzkumná ministudie „Ebooks“ společnosti MEDIARESEARCH se věnuje elektronickým knihám a jejich čtečkám, postojům ke klasickým a elektronickým knihám, bariérám a motivátorům čtení e-knih a pořizování čtecích zařízení a významu domácí knihovny. Přináší meziroční srovnání ve využívání, vlastnictví a plánovaném pořízení zařízení pro čtení elektronických knih.

Společnost MEDIARESEARCH (www.mediaresearch.cz) je významnou výzkumnou agenturou s širokým portfoliem služeb v oblasti realizace marketingových a mediálních výzkumů, zpracování a analýz dat, marketingového poradenství a vývoje software. Je realizátorem tří z nejrozsáhlejších mediálních výzkumů v České a Slovenské republice – Elektronického měření sledovanosti televize (peoplemetry) v ČR, Výzkumu návštěvnosti a sociodemografie internetu v ČR (NetMonitor) a SR (AIMmonitor) a Monitoringu reklamních výdajů v médiích (Admosphere) a na internetu (AdMonitoring) v ČR.