Lstivé jednání spekulantů: Podvodníci nabízejí předražené domény po telefonu.

Živnostníci a malé firmy bývají často terčem lstivých spekulantů, kteří se snaží dobře připraveným telefonickým rozhovorem přimět podnikatele ke koupi domény s názvem jeho firmy. Podvodníci využívají zákonné možnosti uzavřít smlouvu po telefonu a není-li oslovený subjekt dostatečně obezřetný, může dojít k závazku finančního plnění, aniž by došlo k reálnému podpisu smlouvy. (TZ)

V posledních týdnech se opět zvyšuje počet případů podvodných nabídek registrace domén. Podvodníci jsou zkušenými manipulátory, kteří argumentují tím, že se doménu nesoucí název firmy podnikatele pokouší koupit jiný subjekt, například v jiném tvaru nebo s jinou koncovkou než .cz. Prodejce má velkorysou nabídku na odkup domény a tím dává živnostníkovi možnost doménu získat dříve než fiktivní zájemce. Podnikatel slovně souhlasí s registrací domény, aniž by tušil, že se tím zavazuje k zaplacení neúměrně vysoké částky.

Dohoda po telefonu má platnost smlouvy

Obvyklým rysem této podvodné činnosti je jednání po telefonu. Podnikateli se dovolá údajný registrátor domén a popíše mu fiktivní situaci s registrací. Pokud takový hovor splní určité náležitosti, nabude právní platnosti a stává se z něho smlouva.

„V zásadě platí, že smlouvu lze mezi stranami uzavřít i telefonicky. Smlouva musí mít jisté náležitosti. Na to jsou podvodné společnosti připraveny a mají k dispozici ‚vzorový‘ rozhovor. Pokud jim zákazník sdělí všechny údaje, obsah je srozumitelný a zákazník se vším souhlasí, pak lze smlouvu tímto způsobem uzavřít,” uvádí advokátka Mgr. Petra Prokešová. „Podvodné společnosti si obvykle hovory nahrávají. Spotřebitele sice chrání občanský zákoník, ale i s tím si podvodníci umí poradit. Obrana zákazníků bývá v takovém případě složitá.”

Ke společnostem, které využívají k prodeji svých služeb nekalých praktik a uzavírají se zákazníky telefonické smlouvy, patří např. Bezreklamky.cz. Jednání této firmy označil Okresní soud Praha-východ jako lstivé. Zákazník se může bránit tím, že byl uveden v omyl a to může v důsledku vést ke zneplatnění smlouvy. Záleží na tom, co mu podvodný prodejce tvrdil a zda je zákazník schopen to prokázat.

Prevence proti praktikám podvodných společností

Pokud se lidé setkají s tímto případem a jsou osloveni s podobnou nabídkou, obrací se s dotazem přímo na registrátora, u něhož mají doménu již zaregistrovanou. Obvykle se domnívají, že jim telefonoval právě jejich registrátor. Podvodníci se totiž často představují důvěryhodným jménem jiné společnosti.

“V této situaci bývá nejčastějším dotazem našich zákazníků, zda je taková věc vůbec možná a jak se mají zachovat. Výjimkou nebývá, že se pochybná společnost vydává přímo za nás. Jelikož platíme za solidního poskytovatele služeb, je pro nás takové zjištění krajně nepříjemné,” říká Lucie Vojtíková, specialistka oddělení péče o zákazníky ve společnosti IGNUM. „Doporučujeme zákazníkům, aby neuzavírali žádné dohody po telefonu a odolali nátlaku souhlasit s podmínkami pochybné spolupráce. Je dobré si vše v klidu promyslet, případně kontaktovat svého registrátora a ověřit si fakta.“

Pracovníci zákaznické podpory solidních registrátorů jsou o podvodných praktikách informováni a čerpají z předešlých zkušeností. Pokud zákazník zavolá včas, podstatně se zvyšuje šance, že předraženou doménu nekoupí a předejde tak nepříjemným tahanicím, které v některých případech mohou končit až u soudu.