Muži a ženy přistupují k bezpečnosti na webu jinak

Zatímco míra využívání internetu se mezi muži a ženami příliš neliší, přístupy k bezpečnosti nebo obsahu už genderové rozdíly vykazují. Výjimkou nejsou ani uživatelky a uživatelé v České republice. (TZ)

Podle dat OSN a Eurostatu se rozdíl v intenzitě využívání internetu mezi muži a ženami v Česku snižuje – v roce 2013 bylo online 75 % českých mužů a 73 % českých žen. Dle studie publikované v odborném časopise „Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking“1 se ale genderové rozdíly objevují při způsobu využívání internetu. Například v oblasti online her, videí a hudby jsou muži aktivnější než ženy. Ty dávají přednost sociálním sítím. Dle některých psychologů to může být proto, že muži mají oproti ženám větší potřebu soutěžit, zatímco ženy preferují spíše komunikaci a seznamování.

Rozdíly se vedle toho projevují i v přístupu k bezpečnosti na internetu. Průzkum Kaspersky Lab a B2B International mezi více než jedenácti tisíci uživateli ve 23 zemích včetně Česka ukázal, že 23 % mužských respondentů v Česku utrpělo kvůli útoku malwaru finanční ztrátu, zatímco u respondentek to bylo jen 12 %. Ženy v Česku přitom na bezpečnost myslí o něco více než jejich mužské protějšky. 22 % dotázaných českých žen například kontroluje, zda je jejich Wi-Fi připojení bezpečné. To samé udělá podle průzkumu jen 15 % českých mužů.

„Pokud jsou ženy aktivnější na sociálních sítích, měly by si dávat pozor na phishing. Muži na zábavních serverech, ať už jde o hry, video či hudbu, musí zase kontrolovat, zda nevědomky nestahují nějaký škodlivý kód.“ řekl regionální manažer Kaspersky Lab Jan Sekera.

Analýzy Kaspersky Lab ukazují, že takzvané drive-by-downloads patří v současnosti mezi nejnebezpečnější hrozbou na internetu, jelikož se oběti mohou infikovat při pouhé návštěvě napadené stránky. Výzkumy z prvního čtvrtletí tohoto roku zase odhalily, že každý jedenáctý pokus o phishing se snažil získat přihlašovací údaje do facebookových profilů.

Muži a ženy se liší také v přístupu k online ochraně dětí. V průzkumu Kaspersky Lab uvedlo 24 % českých žen, že se obávají o bezpečí dětí na internetu, u mužů to bylo pouze 17 %. „Nejúčinnější ochranou dětí je kombinace různých strategií – rodiče by měli s dětmi o používání počítačů a internetu mluvit a měli by vědět, co děti na internetu dělají. S mladšími dětmi by rodiče měli používat počítač alespoň občas společně, kontrolovat jejich čas strávený online, a co během něj děti dělají. Ke kontrole času a hlídání především mladších dětí na internetu pak pomůžou také softwarové rodičovské filtry.“ dodal David Šmahel, docent Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, který se danou problematikou zabývá. „Rodiče by si však měli také uvědomovat, že obejít jakoukoliv kontrolu je pro děti vždycky výzvou.“

Informace Kaspersky Lab o psychologii na internetu naleznete zde.

Další materiály v oblasti „cyberpsychology“ lze získat také v online časopise FSS MU v Brně.

1) Richard Joiner, Jeff Gavin, Mark Brosnan, John Cromby, Helen Gregory, Jane Guiller, Pam Maras, and Amy Moon. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. July 2012, 15(7): 370-372. doi:10.1089/cyber.2012.0033.

O společnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab je největším soukromě vlastněným poskytovatelem koncových bezpečnostních řešení na světě. Společnost se řadí mezi čtyři největší prodejce bezpečnostních řešení pro koncové uživatele.* Již více než 17 let patří Kaspersky Lab mezi přední inovátory v oblasti informačních technologií a poskytuje efektivní digitální bezpečnostní řešení velkým podnikům, malým a středním firmám i domácím uživatelům. Aktuálně společnost registrovaná ve Velké Británii působí v bezmála 200 zemích a oblastech a poskytuje ochranu více než 300 milionům uživatelů. Více informací o společnosti Kaspersky Lab najdete na www.kaspersky.cz.

* Společnost zařadil na čtvrté místo žebříček „IDC Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2013“. Žebříček vyšel ve zprávě „IDC Worldwide Endpoint Security 2014-2018 Forecast and 2013 Vendor Shares (IDC #250210, August 2014)“ a řadil poskytovatele software podle zisku z prodeje koncových bezpečnostních řešení v roce 2013.