Po dvou letech od zahájení prací spouští společnost NetDirect, jeden z největších výrobců e-shopů u nás, novou platformu, která zásadně ovlivní podobu nakupování v internetových obchodech. E-shopy budou díky ní schopny chytře rozpoznat potřeby každého zákazníka a přizpůsobit mu svou nabídku. Pro e-shopy, které využívají řešení FastCentrik a ShopCentrik, je nová platforma spuštěna od začátku června. Kromě ČR s ní NetDirect míří i na zahraniční trhy. (TZ)
„Od prvotní myšlenky až po realizaci trval vývoj dva roky. Kromě času byl přitom velmi náročný i po finanční stránce. Výše takové investice se pohybuje okolo 10 milionů korun,“ říká Marek Krška, obchodní a marketingový ředitel společnosti NetDirect. Nová platforma je první, která má funkci personalizace již přímo integrovanou a pevně spojenou se systémem. Jde tak o vůbec první chytré řešení e-shopu u nás. Při vývoji nové platformy NetDirect úzce spolupracoval s agenturou H1.cz, která měla na starost především vyřešení uživatelské přívětivosti systému.
Poznejte své zákazníky
Zatímco momentálně nabízejí e-shopy všem svým zákazníkům stejné portfolio produktů bez ohledu na jejich nákupní zvyklosti, nová platforma umožňuje obchodníkovi přizpůsobit nabídku potřebám a preferencím konkrétního zákazníka. Novinka totiž analyzuje, zpracovává a chytře využívá veškerá data získaná z nákupního chování jedince i davu. Na jejich základě pak personalizuje obsah, který je zákazníkovi nabízen.
„Jde o podobný princip, jako když si přijde zákazník vybrat produkt do prodejny. Dobrý obchodník ho nejprve vyzpovídá a zjistí, co ho zajímá a jaké jsou jeho preference, aby mu mohl pomoci vybrat co nejlépe,“ říká Marek Krška z NetDirectu a dodává: „Jelikož při nákupu v e-shopu tento osobní kontakt neexistuje, většina obchodníků své zákazníky nezná. S novou platformou chceme tento stav změnit a zúročit znalost zákazníků i v online prostředí.“
Chytřejší e-shop = spokojenější zákazník
Osobní preference zákazníka, vazba mezi prohlíženými či zakoupenými produkty a také aktuální prodejní trendy. Veškeré tyto informace rozhodnou v chytrém e-shopu o skladbě nabídky zobrazované konkrétnímu zákazníkovi. E-shop využívající novou platformu se zabudovanou personalizací je zohlední, a proto nebude např. majiteli psa doporučovat sypání pro rybičky, ale naopak mu nabídne psí krmení, doporučí oblíbené pamlsky a ještě upozorní na zvýhodněnou nabídku vodítek.
„Nejvíce e-shopů momentálně doporučuje zákazníkům své nejprodávanější produkty. Ty jsou ale velmi často zcela mimo oblast zájmu zákazníka a spíš ho taková nabídka obtěžuje. Jakmile mu jsou nabídnuty relevantní produkty, výrazně se zvyšuje šance, že nějaký z nich zakoupí hned, nebo se alespoň v budoucnu do e-shopu vrátí na další nákup,“ vysvětluje Marek Krška z NetDirectu.
Větší propojení kamenného obchodu s e-shopem
Data získaná nejen z nákupů uskutečněných z počítače, ale také z mobilních zařízení, lze navíc propojits kamenným obchodem a také informačními systémy CRM a ERP. Informace z obchodu jsou pak přenášeny do e-shopu a naopak. „Pokud si např. zákazník na prodejně koupí televizi, v e-shopu už jsou mu k ní poté nabízeny doplňky, místo toho, aby byl zahlcován nabídkou dalších televizí,“ říká Marek Krška z NetDirectu. Data jsou tak provázaná napříč celým byznysem a obchodník má ucelenou představu o chování a preferencích zákazníka při nákupu v obchodě i online.
Růst tržeb i opakovaných návštěv
Výsledky podrobného uživatelského testování, kterým prototyp platformy prošel během posledního půl roku, zároveň ukázaly, že znalost zákazníka má až nečekaně výrazný vliv na obchodní výsledky e-shopu. Během testování došlo v obchodech s nasazenou personalizací ke zvýšení celkových tržeb o čtvrtinu, počet uskutečněných transakcí vzrostl o 22 % a konverzní poměr o 11 %. Do e-shopů využívajících personalizaci se také zákazníci častěji vrací. Počet opakovaných návštěv je v jejich případě vyšší o 27 %.
Jednodušší ovládání
Vedle personalizace obsahu přinese nová platforma na český trh řadu dalších novinek. Mezi nimi integraci analytických nástrojů či zákaznické podpory. „Zaměřili jsme se na to, aby byl nový systém pro uživatele co nejpřívětivější. Díky integrované zákaznické podpoře bude systém se zákazníkem komunikovat a dávat mu doporučení ke zlepšení. Ty pak bude moci zákazník sám jednoduše provést,“ říká Marek Krška z NetDirectu. Již nyní se přitom pracuje na dalších revolučních novinkách, které budou postupně zaváděny a představovány.
Zahraniční ambice
Nová platforma je stavěna i na zahraniční trhy a NetDirect s ní chce do budoucna uspět např. i v Německu či Polsku. Se zahraniční expanzí mu výrazně pomáhá spojení se společností BDO Advisory, která se na začátku tohoto roku stala jeho 100% vlastníkem. „V zahraničí zatím neregistrujeme existenci podobného systému s implementovanou personalizací. Vždy se jedná jen o dvě samostatné služby, zatímco NetDirect nabízí unikátní integrované řešení. Díky tomu vidíme šanci uspět i na dalších trzích,“ říká Petr Kymlička, partner společnosti BDO Advisory, která je součástí jedné z celosvětově největších nadnárodních poradenských a auditorských sítí BDO.
————–
O společnosti NetDirect:
Společnost NetDirect je dodavatelem e-shop řešení a e-business aplikací s významným tržním podílem na českém i slovenském trhu. V portfoliu má v současné době okolo 2,300 aktivních klientů, mimo jiné Mironet, Nutrend nebo Popron. Společnost NetDirect, která byla poslední tři roky součástí skupiny Allegro Group, zaměstnává ve dvou pobočkách v Praze a Ostravě okolo 60 zaměstnanců. Je nositelem významných ocenění v oboru jako např. tří prvních míst na světové konferenci WPC09 v USA v roce 2009 nebo ocenění 2010 Microsoft Country Partner of the Year Award na WPC10.