Doprava zboží z e-shopu? Cena není pro většinu Čechů to hlavní

Při objednávání zboží z e-shopu a následném výběru způsobu dopravy hraje cena hlavní roli jen pro 39 % Čechů. Pro ostatní jsou důležitější další faktory jako možnost nechat si zboží doručit na různá místa a v různém čase, významnou roli hraje také předchozí zkušenost a rychlost dodání. Vyplývá to z průzkumu společnosti NetDirect, který dále ukázal, že jen velmi málo Čechů je při výběru věrných jedné firmě. (TZ)

Cena rozhoduje hlavně mezi mladými

Z průzkumu mezi 525 respondenty vyplynulo, že je cena hlavním faktorem především pro mladší lidi do 35 let. Primárně podle ceny se jich rozhoduje téměř polovina. U starších lidí mezi 54 a 65 lety je to oproti tomu pouze 27 %. Vůbec nejvíce jsou ale na cenu orientováni vysokoškolsky vzdělaní lidé. Za klíčovou ji považuje více než polovina z nich.

Čím více možností, tím lépe

Pro velkou část Čechů je při výběru dopravy nejdůležitější servis související s možnostmi doručení či vyzvednutí objednané zásilky. Celkem jsou faktory tohoto typu těmi rozhodujícími pro více než čtvrtinu Čechů. Největší části z nich (14 %) záleží především na tom, aby měli možnost vyzvednout si objednávku na výdejním místě. To kvitují především starší lidé a ve velké míře také obyvatelé velkých měst nad 100 tisíc obyvatel. Pro více než čtvrtinu z nich je při výběru dopravy tato možnost klíčová.

Podle dat společnosti Zásilkovna.cz využívají výdejní místa více ženy, v průměru představují téměř 2/3 všech zákazníků. Zatímco muži méně odkládají vyzvednutí zásilky a více než 60 % z nich si ji vyzvedne do 24 hodin, u žen je to jen 50 %. „Ženy si svoji zásilku vyzvedávají nejčastěji během 1 – 3 dnů a na výdejních místech oceňují právě možnost vyzvednout si zásilku, kdy samy potřebují,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovna.cz.

Podobné preference má i dalších 11 % lidí, kteří se primárně rozhodují právě podle toho, zda dopravce nabízí různé varianty míst či času dodání zboží. Samotnou možnost pracovat s objednávkou a např. si samostatně elektronicky změnit čas a místo dodání vnímá jako klíčové už výrazně méně lidí, konkrétně necelá 3 %. „Určitě to neznamená, že by tato funkce byla zbytečná, ale je vnímána spíše jako něco navíc, nikoli přímo jako rozhodující faktor,“ říká Marek Krška ze společnosti NetDirect, která se zabývá výrobou a pronájmem e-shopů.

Význam rychlosti roste před Vánocemi

Rychlost dodání zboží je klíčovým faktorem při výběru způsobu dopravy pro 12 % respondentů. Toto číslo však s blížícími se Vánocemi obvykle výrazně roste. „Informace o přesné době dodání u jednotlivých způsobů dopravy je jednou z těch, které by měl e-shop zákazníkům automaticky poskytovat. Zejména v prosinci by pak neměla chybět garance dodání do Vánoc,“ říká Marek Krška z NetDirectu.

Zkušenost je důležitá, věrnost se ale nenosí

Taktéž u 12 % zákazníků je rozhodující předchozí zkušenost. Dají na ni především starší lidé nad 50 let, ostatní jí takovou váhu nepřikládají a za důležitější považují jiné faktory. Zajímavé je, že na základě značky konkrétní dopravní společnosti se rozhodují jen necelá 2 % dotázaných. Slepá věrnost jedné firmě se tak příliš nenosí. „I proto je dobré, když si zákazník může vybrat mezi několika dopravci,“ dodává Marek Krška ze společnosti NetDirect.

Cena je klíčová spíše pro ženy, zkušenost pro muže

Průzkum také odhalil výrazné rozdíly mezi muži a ženami. Např. na cenu hledí především ženy, kterých se primárně podle ní rozhoduje 43 %, mužů na druhé straně jen 35 %. Pro ně je naopak ve srovnání se ženami častěji klíčová možnost vyzvednutí zboží na výdejním místě a také variabilnější nabídka termínů a míst dodání. Stejně tak je spíše pro muže typická hlavní role předchozích zkušeností. Ženy naopak ve větší míře hledí na možnost využití doplňkových služeb jako např. dodání těžkého zboží až do bytu.

O společnosti NetDirect:

Společnost NetDirect je dodavatelem e-shop řešení a e-business aplikací s významným tržním podílem na českém i slovenském trhu. V portfoliu má v současné době více než 2,300 aktivních klientů, mimo jiné Astratex, Mironet, Parfums nebo Popron. Společnost NetDirect zaměstnává ve dvou pobočkách v Praze a Ostravě okolo 60 zaměstnanců. Je nositelem významných ocenění v oboru jako např. tří prvních míst na světové konferenci WPC09 v USA v roce 2009 nebo ocenění 2010 Microsoft Country Partner of the Year Award na WPC10.