Praha, 20. dubna 2016 – Český telekomunikační úřad zahájil historicky první měření pokrytí signálem mobilních sítí na železničních koridorech. Zařízení instalované v pronajatém voze Českých drah během tří dnů proměří úroveň pokrytí signálem všech mobilních operátorů na hlavních trasách. (TZ)
Kvalitu připojení však ovlivňuje i konstrukce železničních vozů, s ohledem na propustnost elektromagnetických vln. Průjezdu železničních koridorů s měřicí technikou proto předcházelo proměření útlumu stěn vagonů. Úřad podrobil detailnímu testování devět nejpoužívanějších typů železničních vozů. Měřil se přitom prostup signálu v pásmech 2G a 4G, kdy měřený vůz byl ozařován signálem z generátoru postupně přelaďovaného v jednotlivých kmitočtových pásmech.
Měření prokázalo, že mezi používanými typy vagonů jsou v hodnotách útlumu značné rozdíly. Zatímco konstrukce starších typů vozů zpravidla propouští mobilní signál lépe, u modernizovaných vagonů je útlum násobně vyšší (útlum 20 dB představuje 100 × nižší výkon signálu, 40 dB pak 10 000 × nižší výkon).
Výsledky měření shrnuje následující tabulka:
Typ měřeného vozu | Střední hodnota útlumu [dB] v pásmu systémů | ||
LTE 800 | GSM + LTE 900 | GSM + LTE 1800 | |
vůz řady 662 soupravy InterPanter | 20 | 20 | 12 |
vůz řady 642 soupravy RegioPanter | 25 | 20 | 15 |
vůz typu ABpee347 | 15 | 20 | 20 |
vůz typu Bdtee276 | 12 | 10 | 12 |
vůz Bmpz891 soupravy Railjet | 25 | 25 | 20 |
vůz 071 soupravy City Elephant | 12 | 15 | 17 |
vůz Bmz241 (oddílový vůz) | 45 | 42 | 35 |
vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino | 22 | 25 | 22 |
vůz Bdmpee233 | 30 | 25 | 30 |
„Samotné pokrytí signálem LTE v místě tak není zárukou, že se cestující ve vlaku připojí k vysokorychlostnímu internetu a spojení bude mít stabilní,“ hodnotí výsledky měření propustnosti železničních vozů předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák.
Měření pokrytí koridorů tento útlum při průchodu signálu konstrukcí vlaku eliminuje, když antény měří signál na střeše vozu. Zjištěné hodnoty po zpracování ČTÚ ve vizualizované podobě zveřejní.