Mediální agentura ZenithOptimedia provedla ve 41 zemích průzkum mapující skutečnost, kolika reklamám je průměrný obyvatel daného státu vystaven za den. Ze sledovaných zemí jsou nejvíce, a to 363 reklamám denně, vystaveni obyvatelé Singapuru, naopak nejméně Indové, kteří denně zaregistrují průměrně jen 8 reklam. Dospělý Čech je vystaven v průměru 37 reklamám denně. (TZ)
Mediální agentura ZenithOptimedia sledovala ve vybraných zemích tři základní hodnoty, ze kterých pak došla k číslům, kolika reklamám denně je obyvatel daného státu vystaven. Jednalo se o objem výdajů na reklamu, cenu za 1000 zobrazení a počet dospělých obyvatel země. Průměrný člověk ze 41 sledovaných zemí byl v roce 2015 denně vystaven téměř 84 reklamám, z toho 33 tvořily internetové reklamy, 23 televizní, 13 rozhlasové, 9 venkovní, 4 novinové a 2 reklamy v časopisech.
Průměrný dospělý Čech je vystaven téměř 37 reklamám denně
Dle analýzy mediální agentury ZenithOptimedia jsou Češi co do vystavení reklamě pod celosvětovým průměrem. Největší podíl má u Čechů reklama v TV (15,7 reklamy/den), následuje internet (13,1 reklamy/den) a dále pak rozhlas (4,4 reklamy/den), časopisy (2,4 reklamy/den) a noviny (1 reklama/den).
Zdroj: ZenithOptimedia; pozn.: data za ČR neobsahují outdoorovou reklamu
„Nejvíce jsou reklamám vystaveni obyvatelé Singapuru, a to v průměru 363 za den, následovaní Američany s 267 reklamami za den a obyvateli Velké Británie, kteří jsou v průměru vystaveni 231 reklamám denně. Naopak nejméně se s reklamou setkávají obyvatelé Mexika – 19 reklam denně, Ukrajiny se 14 a Indie s 8 reklamami denně,“ říká Tomáš Varga, generální ředitel ZenithOptimedia Prague, a dodává: „V Česku stále vítězí zásah TV reklamy nad internetovou, v blízké budoucnosti ale očekáváme další nárůst reklamních sdělení a posílení pozice digitálních médií.“
Pořadí sledovaných zemí dle vystavení dospělého obyvatele dané země reklamám za den
Pořadí | Země | Reklama den / dospělý |
1. | Singapur | 363,0 |
2. | USA | 266,6 |
3. | Velká Británie | 231,3 |
4. | Norsko | 192,0 |
5. | Bulharsko | 164,8 |
6. | Slovinsko | 150,9 |
7. | Francie | 150,9 |
8. | Japonsko | 132,4 |
9. | Německo | 131,3 |
10. | Dánsko | 109,6 |
11. | Švédsko | 106,2 |
12. | Španělsko | 102,9 |
13. | Itálie | 97,5 |
14. | Tchaj-wan | 95,2 |
15. | Irsko | 94,4 |
16. | Rusko | 85,3 |
17. | Čína | 84,7 |
18. | Nový Zéland | 78,6 |
19. | Rakousko | 72,4 |
20. | Finsko | 71,5 |
21. | Chorvatsko | 71,1 |
22. | Švýcarsko | 70,9 |
23. | Polsko | 69,7 |
24. | Turecko | 62,4 |
25. | Jihoafrická republika | 62,2 |
26. | Kanada | 58,8 |
27. | Kazachstán | 57,6 |
28. | Malajsie | 51,9 |
29. | Indonésie | 51,0 |
30. | Portugalsko | 49,3 |
31. | Slovensko | 44,9 |
32. | Řecko | 39,3 |
33. | Hong Kong | 37,8 |
34. | Česká republika | 36,5 |
35. | Nizozemsko | 35,9 |
36. | Srbsko | 34,4 |
37. | Maďarsko | 32,3 |
38. | Litva | 28,0 |
39. | Mexiko | 18,6 |
40. | Ukrajina | 14,0 |
41. | Indie | 7,7 |
Zdroj: ZenithOptimedia