Infografika Twisto: Čtvrtina online nákupů probíhá už z mobilních telefonů. Rok 2016 ovládají telefony Huawei, z trůnu sesadily Samsung

Praha, 21. července 2016 – Z jakých mobilních telefonů Češi nejčastěji nakupují a co mají za operačních systémy ve svých počítačích? Podle statistiky platební metody Twisto je již 24 % online nákupů v letošním roce realizováno z chytrých telefonů a tabletů, především pak z těch s operačním systémem Android (74 %). Na druhém místě jsou majitelé telefonů iPhone (24 %) a na třetím ti s operačním systémem Windows Phone (3 %). Nejpoužívanější operační systém v České republice je poté Windows ve verzi 7, ten má na svém počítači 44 % Čechů. Brzy ovšem sedmičky nahradí operační systém Windows 10, ten je nyní nainstalován na 26 % počítačů, což je oproti roku 2015 nárůst o 10 %. Jasně nejpoužívanějším prohlížečem napříč notebooky a stolními počítači je Chrome od Googlu, ten používá polovina Čechů. (TZ)

„Nakupování z mobilu meziročně vzrostlo o jednu pětinu. Fakt, že již skoro čtvrtina online nákupů probíhá přes chytrá přenosná zařízení, ukazuje, že mobily ještě nepředvedly svůj plný potenciál. Zaznamenali jsme dokonce nákupy přes zařízení, do kterých byste to neřekli. Jednalo se o véčkový telefon LG a herní konzoli Nintendo Wii U,“ říká Michal Šmída, zakladatel a CEO Twisto.

Roku 2016 vládne Huawei

V letech 2014 i 2015 internetovému nakupování v České republice vévodil jasně korejský výrobce Samsung. Mobilní telefony této značky se umístily vždy na prvních třech pomyslných příčkách nejpoužívanějších mobilních telefonů pro internetové nakupování. V roce 2016 poprvé Samsung předběhl čínský výrobce Huawei, především pak model P8 lite, který je letošním „nejpoužívanějším mobilním telefonem pro mobilní nakupování“. Telefony Samsung jsou pak na druhém a třetím místě.

Více než polovina je ještě na Windows XP a Windows 7

Analýza poukazuje, že v průběhu první poloviny roku 2016 má stále více než polovina populace staré operační systémy Windows XP (7 %) a Windows 7 (44 %). Trend ovšem meziročně naznačuje pokles obou systémů a značně roste zastoupení nejnovějších Windows 10, ty má ve svých počítačích již jedna čtvrtina Čechů.

Data vychází z unikátního skóringového modelu Nikita od českého FinTech startupu Twisto. Nikita u zákazníků analyzuje stovky dat z veřejně dostupných zdrojů, a je tak srdcem risk managementu firmy. Za dobu fungování firmy Twisto již Nikita zanalyzovala transakce v hodnotě dosahující jedné miliardy korun.

Více o Twisto

Twisto je první platební aplikací, jež sdružuje všechny platby zákazníků do jednoho přehledného systému, který využívá více než 150 tisíc zákazníků. Twisto začalo v roce 2013 jako nová platební metoda v českých
e-shopech, nyní jej využívá na 200 předních českých e-shopů. V roce 2016 oznámila firma rozšíření produktů
o offline platby. Od července 2016 společně s TOP zákazníky Twisto testuje revoluční platební metodu Platba e-mailem. Principem Twista je udělování chytrého kreditu na nákupy, které zákazníci mohou realizovat
a zaplatit bezúročně do 45 dnů. Od června 2015 Twisto disponuje licencí od České národní banky. Pilířem Twista je skóringový nástroj Nikita, což je samoučicí se algoritmus, který vyhodnocuje kredibilitu a bonitu zákazníků bez nutnosti napojení na registry dlužníků. Nikita je od dubna 2016 oddělena do samostatné společnosti Nikita Engine s.r.o. a komerčně nabízena českým firmám a bankám.

V roce 2016 získalo Twisto také ocenění na evropských konferencích – v únoru obdrželo první místo na konferenci The MPE Innovation Corner za nejinovativnější evropský FinTech start-up. Další první místo získalo
v dubnu na polské konferenci Wolfes Summit. Za Twisto stojí investiční skupina Enern, finančně-poradenská společnost Partners, Miton, Tomáš Čupr a Michal Šmída.