Výzkum odhalil závažné skladové problémy u většiny výrobních firem z oblasti strojírenství a plastikářství

Brno, 31. října 2016 – Špatná nebo neúplná evidence materiálu a zboží ve výrobě, záměny při jejich vyskladnění nebo značná neefektivita skladníků při manipulaci s materiály i zbožím. To jsou nejčastější problémy, které vyplynuly z aktuálního kvalitativního výzkumu mezi zástupci středně velkých firem z oblasti strojírenství a plastikářství, realizovaného společností CCV Informační systémy. (TZ)

Nejzávažnější problémy tuzemských strojírenských a plastikářských výrobních firem s ročním obratem do půl miliardy korun se přímo dotýkají až tří čtvrtin z nich. Právě takto vysoký počet zástupců společností si v hloubkových rozhovorech v rámci výzkumu stěžoval na chybnou anebo dokonce zcela chybějící evidenci materiálu nebo zboží. Stejné množství firem trápí i záměny těchto položek ve výrobě. Téměř dvě třetiny respondentů pak deklarovaly potíže s neefektivitou skladníků, kteří přesně nevědí, kde se který materiál nebo zboží ve skladě nachází, a při jejich hledání tak stráví neúměrné množství času.

Časová náročnost a s tím spojené náklady představují problém i v zadávání pokynů manipulantům a skladníkům. Tuto agendu totiž nemá dostatečně vyřešenu plných 50 % dotazovaných společností. Čtvrtina z nich dále nemá zajištěnu zastupitelnost pracovníků skladu, kteří pro úspěšné zvládnutí svých činností musí „svůj“ sklad bezpodmínečně znát. Zároveň je však ve stejně významném počtu trápí pracná evidence výdeje materiálu a nedostatečný přehled nad činností operátorů, manipulantů nebo skladníků.

Jako východisko z tohoto stavu plánuje 20 procent dotčených firem nasazení plnohodnotného WMS skladového systému, 35 procent je rozhodnuto řešit nejpalčivější problémy nasazením on-line skladové evidence a zbytek není o způsobu řešení doposud rozhodnut.

Metodika výzkumu
Kvalitativní výzkum byl realizován v průběhu léta ve firmách z oblasti strojírenství a plastikářství s ročním obratem 100 až 499 mil. Kč a současně 50 až 200 zaměstnanci. Jednalo se o hloubkové rozhovory s manažery logistiky, nákupu, obchodu, výroby či se samotnými majiteli analyzovaných firem. Probíhaly na základě předem připravené struktury, která se zaměřovala na jednotlivé skladové a výrobní procesy vyskytující se v rámci firemního provozu.

Součástí bylo také pozorování jednotlivých činností v reálném provozu, detailní analýza jednotlivých skladů, podrobné zkoumání výroby a případně dalších výrobních úseků, které jsou nezbytné k realizaci výsledného produktu. Mezi sledované části patřila i expedice a jí předcházející činnosti spojené s balením či kontrolou hotových výrobků.

 

CCV Informační systémy působí na trhu od roku 1992. Patří k významným hráčům domácí scény oboru informačních systémů. Sídlí v Brně (divize CCV Business Solutions, CCV Customer Services a CCV eGovernment) s dalšími pobočkami v Opavě (divize CCV eBusiness) a na Slovensku v Nitře (CCV Informačné systémy). Poskytuje komplexní dodávky ve vývoji logistických řešení WMS, implementaci CRM systémů a dalších podnikových informačních systémů. Specializuje se na řešení pro elektronickou fakturaci, důvěryhodnou archivaci, elektronickou výměnu dat EDI (konsolidační centrum Orion) a bezpapírový oběh obchodních dokladů.