Celosvětový objem digitálních plateb poprvé dosáhl 10% růstu, vyplývá to ze zprávy World Payments Report 2016

Praha – 2. listopadu 2016 – Celosvětový objem digitálních plateb i nadále roste a předpokládaný meziroční růst dosáhl vůbec poprvé 10 procent, počet transakcí se tak podle odhadů vyšplhal v roce 2015 na rekordních 426,3 miliard, což posouvá na novou úroveň dosavadní maximální růst 8,9 procent z roku 2014 (387,3 miliard transakcí). Vyplývá to z výroční zprávy World Payments Report 2016 (WPR), kterou vydaly společnosti Capgemini, přední světový poskytovatel služeb v oblasti poradenství, technologií a outsourcingu, a BNP Paribas, globální bankovní hráč a uznávaný lídr v oblasti transakčního bankovnictví a řízení hotovosti. (TZ)

Růst digitálních platebních transakcí je silně ovlivněn ekonomickým růstem v klíčových rozvíjejících se zemích, vylepšenými bezpečnostními opatřeními, jako EMV a biometrie, a vládními iniciativami určenými na podporu elektronických plateb na rozvíjejících se trzích, protože náklady na hotovost neustále rostou. Nicméně tento růst souvisí i se zvyšující se poptávkou, zejména od firemních zákazníků, po snadných a bezpečných digitálních transakčních službách. Transakční banky tak musí urychlit investice a spolupráci mezi bankami a/nebo FinTech (finančně technologickými) společnostmi, což sníží čas potřebný k uvedení na trh při poskytování takových digitálních transakčních zkušeností, které banky pozitivně odliší od konkurence.

Rozvíjející se trhy rostly nejrychlejším tempem, ale vyspělé trhy mají stále většinový podíl

Objem digitálních plateb rostl napříč všemi regiony. Rozvíjející se trhy rostly nejrychlejším tempem (16,7 procent) a vyspělé trhy rostly o 6,0 procent. Přesto vyspělé trhy stále představují 70,9 procent celosvětového objemu digitálních plateb. Čína vůbec poprvé překonala Velkou Británii a Jižní Koreu v objemu digitálních transakcí a dostala se na čtvrtou pozici za USA, eurozónu a Brazílii. Pokračování celosvětového růstu v oblasti digitálních plateb představuje pro banky příležitost poskytovat tyto služby zákazníkům a z efektivnějšího finančního dodavatelského řetězce mohou těžit i organizace. Platební karty jsou i nadále nejrychleji rostoucím digitálním platebním nástrojem od roku 2010, zatímco využití šeků stále klesá. Okamžité platby mají potenciál být tahounem digitálních transakcí jako alternativa k hotovosti a šekům, ale je zapotřebí se intenzivně věnovat vzdělávání zainteresovaných stran, poskytovat více služeb s přidanou hodnotou a modernizovat infrastrukturu u obchodníků a organizací.

Banky musí „myslet digitálně“, pokud chtějí udržet a získat podíl na transakčním bankovním trhu

Klíčovým tématem zprávy WPR 2016 jsou výzvy a příležitosti spojené s transakčním bankovnictvím. „Zatímco základní očekávání jsou v posledních letech stejná – kontrola, viditelnost hotovosti, řízení rizik – společnosti stále častěji očekávají od bank digitalizaci podpůrných procesů, jako jsou vedení účtů, analýza dat, sledování dodržování shody s předpisy a odhalování a prevence podvodů,“ říká Jean-Francois Denis, Deputy Global Head of Cash Management, BNP Paribas. „Je to výzva a signál pro banky, aby urychlily přechod k digitalizaci a podporovaly ještě větší spolupráci.“

Faktem je, že příjmy z transakčního bankovnictví jsou pod vnitřním i vnějším tlakem spojeným s nižšími výnosy z poplatků, nižšími úrokovými výnosy, tlakem na poplatky za devizové služby a vzestupem FinTech. FinTech společnosti se snaží využívat moderní technologie pro dosažení co nejlepších zákaznických zkušeností.

„FinTech podobně jako inovační laboratoře v bankovnictví stanovují nové standardy pro rozvoj komfortu a spokojenosti zákazníků,“ říká Anirban Bose, ředitel bankovních a finančních služeb ve společnosti Capgemini. „Klíčem je kombinace partnerství a spolupráce, což pomáhá maximálnímu rozvoji a využití inovačních digitálních služeb ve prospěch zákazníků.“

Řada bank již začala „myslet digitálně“. Podle WPR nyní více než tři čtvrtiny (79 procent) vedoucích pracovníků bank vidí FinTech jako své partnery. Pro banky by mohlo být další příležitostí, jak dále řídit inovace v oblasti transakčního bankovnictví, otevření interních systémů prostřednictvím otevřeného rozhraní pro programování aplikací (API) a posílení požadavků vyplývajících z revidované směrnice o platebních službách (Payment Services Directive II, PSD II).

Regulační prostředí i nadále vyvíjí tlak na banky

Řada stávajících a nových regulačních iniciativ některým bankám komplikuje snahu o shodu s regulačním prostředím. Zpráva zmiňuje také dvě zásadní témata, která souvisí s dodržováním regulačních platebních předpisů: Větší využívání technologií a snaha o zjednodušení některými regulačními orgány, aby organizace mohly urychlit inovace v „bezpečném“ prostředí, jako například U.K. Financial Conduct Authority’s Project Innovate, který představil koncept regulačního sandboxu a jedinečného inovačního hubu v Nizozemsku.

Capgemini nově ve spolupráci s BNPP přináší bankám a firemním zákazníkům výsledky zprávy World Payments Report 2016 (WPR). WPR je hlavním zdrojem dat, trendů a informací o globálních i regionálních bezhotovostních platbách a klíčových regulačních a průmyslových iniciativách (KRII), které tuto oblast usměrňují a řídí. Zpráva zkoumá, jak digitální inovace ovlivňují korporátní svět a jaké jsou důsledky pro banky a organizace.

Celý report je k dispozici ke stažení a v interaktivní podobě na stránkách www.worldpaymentsreport.com.

O Capgemini

Capgemini, jeden z předních světových poskytovatelů služeb v oblasti poradenství, technologií a outsourcingu,  umožňuje svým klientům transformovat se a fungovat prostřednictvím technologií. Capgemini poskytuje svým klientům svůj vhled a schopnosti, které jim umožňují dosahovat vynikajících výsledků prostřednictvím jedinečného způsobu práce – Collaborative Business Experience® – a prostřednictvím modelu globálních dodávek nazývaného Rightshore®, jehož cílem je nabídnout ty správné zdroje na správném místě
za konkurenční cenu. Společnost Capgemini je zastoupena ve více než 40 zemích, v roce 2015 oznámila globální příjmy ve výši 11,9 miliard EUR a zaměstnává 180 000 zaměstnanců.

Capgemini Financial Services přináší hluboké zkušenosti, inovativní nabídku služeb a zcela novou úroveň spolupráce ve finančním odvětví. Se sítí 45 000 profesionálů pomáhá klientům po celém světě, Capgemini spolupracuje s předními bankami, pojišťovnami, kapitálovými trhy a společnostmi. Poskytuje obchodní a IT řešení vytvářející konkrétní hodnoty.

Více informací naleznete na stránkách www.capgemini.com/banking a www.capgemini.com/financialservices.

V České republice patří Capgemini mezi deset největších poskytovatelů služeb v oblasti informačních technologií. Capgemini nabízí klientům v ČR služby více než 100 odborníků se zkušenostmi v oblasti poradenství, vývoje aplikací, systémové integrace, tvorby internetových portálů a bezpečnosti. Mezi klienty skupiny v České republice patří nejvýznamnější banky, mobilní operátoři, průmyslové podniky a instituce
z vládního sektoru.

Více informací naleznete na adrese www.cz.capgemini.com.