PRAHA, Česká republika: S výsledky každoročního průzkumu přicházíme ve chvíli, kdy do zahájení turnaje World of Tanks Grand Finals, který letos společnost Wargaming pořádá v Moskvě a PayPal jej podporuje, zbývají poslední týdny. Společnosti PayPal a SuperData Research ve své zprávě z roku 2017 o jednom z nejslibnějších odvětví internetového průmyslu shromáždily nejnovější data z 12 evropských trhů.
V příjmech z elektronických sportů vede Švédsko, Francie zaznamenává největší nárůst publika
Oblibu elektronických sportů v celé Evropě podporuje široce dostupný internet a zejména sociální sítě. Mnoho lidí se domnívá, že soutěžní hraní je nejpopulárnější ve východní Asii, kde žije nejvyšší počet uživatelů internetu. Evropa nicméně rychle srovnává krok.
Podle aktuální zprávy se odvětví elektronických sportů v Evropě rozvíjí prudkým tempem a objem příjmů z něj v roce 2018 překročí hranici 345 milionů dolarů. Mezi zeměmi zařazenými do průzkumu vede Švédsko (domov jednoho z nejpopulárnějších hráčů a komentátorů, youtubera, který si říká PewDiePie) spolu s Ruskem, Francií a Spojeným království, a to jak co do velikosti trhu elektronických sportů z hlediska příjmů, tak co do počtu diváků. Ve Švédsku přesáhly příjmy z této oblasti v roce 2016 částku 40 milionů dolarů.
V Česku činily příjmy ve stejném období více než 3 miliony dolarů a do roku 2018 by se měly vyšplhat na téměř 3,3 milionů dolarů.
„Elektronické sporty jsou výrazným sportovním odvětvím a zábavou pro spoustu lidí a mám radost, že se PayPal stává přirozeným partnerem milionů hráčů po celém světě,“ říká Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro severní a střední Evropu. „I český trh elektronických sportů vypadá slibně. Zdejší publikum dál plynule roste a do roku 2018 tady bude téměř 360 000 pravidelných uživatelů. Je zřejmé, že zájem Čechů o soutěžní hraní vzrůstá a že bychom tomuto odvětví měli věnovat zvláštní pozornost. Víme, jak důležité je zajistit u každé transakce bezproblémovou platbu, ať už jde o koupi letenek, nebo kouzelného meče pro trpaslíka v 99. úrovni hry. Proto podporujeme hráče našimi bezpečnými a pohodlnými platbami a také pro oprávněné transakce nabízíme program ochrany kupujících Buyer Protection Program a proto spolupracujeme s partnery jako Wargaming, kteří poskytují zábavu milionům fanoušků elektronických sportů.“
Elektronické sporty baví generaci přelomu tisíciletí
Mladí lidé narození okolo začátku 21. století momentálně tvoří jednu z nejpočetnějších generací spotřebitelů a utvářejí trendy v mnoha oblastech, včetně elektronických sportů. Podle společnosti SuperData tato generace odvětví digitálních her takřka bezvýhradně ovládá. Mezi zájemci o elektronické sporty převládají věkové kategorie 18–24 let a 25–34 let (dohromady tvoří 62 % celoevropského publika, v Česku do nich spadá 56 % všech hráčů). Jen 10 % fanoušků je starších než 45 let.
Z rozdělení podle pohlaví sice vyplývá, že elektronické sporty baví převážně muže (v Evropě se jedná o 84 % hráčů oproti 16 % žen), v některých zemích je ale zastoupení žen výraznější: ve Švédsku mají 24% podíl, ve Francii a Spojeném království je jich shodně po 22 % a v Polsku 19 %. Nejnižší podíl hráček má Izrael, kde je žen mezi fanoušky pouze 10 %.
„Elektronické sporty se stávají jedním z nejzajímavějších fenoménů naší doby a je skvělé být u toho po boku společnosti PayPal, která už od samého začátku poskytuje fanouškům své špičkové služby,“ komentuje Atila Yesildag, Senior eSports Manager pro oblast EU ze společnosti Wargaming.
Průzkum společnosti SuperData zjistil, že v Severní Americe klání v elektronických sportech pravidelně sleduje 33 milionů lidí, přes 71 % diváků oblíbených her přitom spadá do věkové kategorie 18–34 let.
V České republice měly elektronické sporty v roce 2016 přes 242 000 jedinečných diváků. Toto číslo má podle odhadů do roku 2018 vzrůst na více než 357 000 uživatelů.
***
Metodika
Společnost SuperData počítá metriky trhu elektronických sportů a velikost publika na základě dat shromážděných přímo od sportovních týmů, ze streamovacích platforem, transakcí týkajících se souvisejícího zboží a ze spotřebitelských studií.
O společnosti PayPal
Hnací silou společnosti PayPal (Nasdaq: PYPL) je hluboké přesvědčení, že dostupnost finančních služeb vytváří příležitosti. Její snahou je proto široce zpřístupnit finanční služby, které umožní lidem i firmám prosperovat v globální ekonomice. Naše otevřená digitální platební platforma PayPal dává téměř 200 milionům aktivním držitelům účtů jistotu ve spojení a provádění transakcí s využitím nových, komplexnějších možností plateb online, na mobilních zařízeních, v aplikacích i osobně. Prostřednictvím kombinace technologických inovací a strategických partnerství vytváří společnost PayPal nové způsoby lepší správy a pohybu peněz a nabízí možnosti volby a flexibilitu při placení, odesílání i přijímání plateb. Platforma PayPal, která zahrnuje také služby Braintree, Venmo a Xoom, je dostupná lidem na více než 200 trzích. Umožňuje zákazníkům i obchodníkům zasílat a přijímat platby ve více než 100 měnách, vybírat hotovost v 56 měnách a na účtech PayPal držet peníze v 25 měnách. Další informace o společnosti PayPal najdete na stránce https://www.paypal.com/about. Finanční informace o společnosti PayPal najdete na stránce https://investor.paypal-corp.com.
O společnosti SuperData
Společnost SuperData založená zkušenými veterány v oblasti výzkumu herního průmyslu je předním poskytovatelem informací a statistik o trhu v oblasti her, virtuální a rozšířené reality, elektronických sportů a herních médií. Na základě dat o digitálních prodejích od vydavatelů, vývojářů a poskytovatelů platebních služeb analyzuje společnost SuperData výdaje téměř 78 milionů platících online hráčů na celém světě a kvalitativní informace o zákaznících. Svým klientům tak pomáhá zorientovat se v tom, jaké hry lidé hrají a za co utrácejí.