Praha 4. září 2017 – Práce mimo kancelář, ať už v coworkingových centrech nebo kavárnách, získává na oblibě. S tímto trendem se ale pojí nebezpečí tzv. visual hackingu, procesu sledování či zachycování tajných a soukromých dat. Netýká se jen zaměstnanců mimo kancelář, ale vlastně všech, kdo si na veřejnosti na svých displejích prohlíží citlivé informace. Člověk totiž nikdy neví, kdo se mu dívá přes rameno. Technologická společnost 3M provedla experiment, přinesla zajímavé zjištění o rizicích visual hackingu a zároveň vytvořila řešení, jak nedát vizuálním hackerům šanci.
OD ŠPEHOVÁNÍ K VISUAL HACKINGU
Pro získání přístupu k důvěrným údajům ostatních lidí nemusí být člověk odborníkem na výpočetní techniku. Stačí jen pár očí. Pokud lidé vidí na obrazovku, mohou vidět i citlivá data. Ať se jedná o práci na notebooku ve velkých sdílených kancelářích nebo čtení důvěrných informací na tabletu ve veřejné dopravě, ve všech těchto situacích hrozí nebezpečí v podobě vizuálních hackerů. „Více než polovina zaměstnanců si bere svou práci i mimo kancelář, ale jen 21 % z nich dodržuje ochranu soukromí,“ upozorňuje Peter Barker ze společnosti 3M. K únikům informací nedochází jen na veřejnosti, ale i na pracovišti, s tím se setkalo celkem 69 % dotazovaných v průzkumu Ponemonského institutu.
S ochranou soukromí souvisí překvapivě i produktivita. Zvídavé pohledy za zády totiž v soustředění zrovna nepomáhají. Experiment 3M prokázal, že pracovníci, kteří se cítili ohroženi a měli pocit, že se jim někdo přes rameno dívá na obrazovku, stihli za deset minut napsat pouhých 461 úderů na klávesnici. Ti, kteří byli naopak přesvědčeni, že je jejich obrazovka chráněna, zvládli za stejný časový úsek až 756 úderů. Podle studie může pokles produktivity vlivem strachu z narušení bezpečnosti stát firmu každý rok až 27 milionů korun. Nejde ale jen o ten nepříjemný pocit ze sledování. Kritičtější je, že k tomu skutečně dochází, a firmy i přes různá antivirová nastavení ztrácí data nepozorností svých zaměstnanců. A přitom náklady, které společnosti za narušení bezpečnosti průměrně vynaloží, mohou činit až 100 milionů korun.
VIDEO Jak probíhá visual hacking na pracovišti
Ponemon Institute: Cost of Data Breach Study
Ponemon Institute: Productivity Study
JAK „PRACUJE“ VIZUÁLNÍ HACKER
Společnost 3M a rada Visual Privacy Advisory Council ve spolupráci s několika firmami provedly další experiment, který prokázal obrovské riziko vizuálního hackingu. Do kanceláří celkem osmi firem byl vyslán tajný hacker s cílem získat důvěrné informace. Klíčová zjištění jsou přímo alarmující. Vizuální hacking probíhá rychle, hacker dokáže sledovat větší množství informací a hlavně v 68 % případech ho nikdo nezpozoroval. A pokud se už vizuálního hackera zastavit podařilo, bylo pozdě. I při každém přerušeném pokusu získal v průměru dvě nebo tři informace.
- V 91 % případů se podařilo vizuálnímu hackerovi získat informace.
- V 63 % testů získal tajný hacker citlivé informace společnosti za méně než 30 minut.
- V 45 % případů trvalo odcizení informací méně než 15 minut.
- 52 % citlivých informací, které se během experimentu podařilo hackerovi získat, zjistil z obrazovek zaměstnanců.
- 27 % přístupných informací zahrnovalo přihlášení, finanční informace a důvěrné dokumenty.
VIDEO 3M Visual Hacking Experiment
Visual Hacking Experiment Study
DÍKY PRIVÁTNÍM FILTRŮM VIZUÁLNÍ HACKEŘI NEMAJÍ ŠANCI
Člověk se ale nemusí před vizuálními hackery schovávat s počítačem v koutě, přestat kontrolovat své pracovní e-maily na tabletu cestou ve vlaku nebo se vzdát práce na notebooku ve své oblíbené kavárně. Ideální řešení představují privátní filtry pro monitory, notebooky, tablety i mobily od technologické společnosti 3M. „Privátní filtry jsou založené na patentované optické technologii MicroLouvre, která omezuje zorný úhel celé obrazovky a blokuje tak pohled z obou stran obrazovky počítače. V bočním úhlu 30 stupňů začíná filtr na obrazovce černat a ostatní tak uvidí jen černou obrazovku,“ vysvětluje Ruedy Styger ze 3M. Filtr lze ale snadno sejmout, což se hodí, pokud je naopak potřeba kolegům či přátelům informace na obrazovce ukázat. A pokud volba padne na filtr zlatý, místo černé obrazovky spatří ostatní jen svůj vlastní odraz. Zlaté filtry zajišťují v průměru o 25 % vyšší průhlednost ve srovnání se standardními filtry černé barvy, hodí se pro displeje monitorů a notebooků s vysokým rozlišením.
VIDEO Jak aplikovat privátní filtr na notebook
VIDEO Jak aplikovat privátní filtr na tablet
Filtry jsou vyrobeny na míru každého zařízení a jeho přesnou velikost. V České republice se dají pořídit například v prodejnách s kancelářskou technikou (například Alza či Mironet). Ceny filtrů pro stolní monitory se pohybují v cenové škále 3 000- 4 000 Kč, pro notebooky mezi 1 000 -2 000 Kč, pro tablety a mobily mezi 400-1 000 Kč. Kromě privátních filtrů zahrnuje nabídka 3M i filtry pro potlačení odlesku a pro ochranu displeje.
O SPOLEČNOSTI 3M
3M je přední globální technologická společnost se sídlem v St. Paul v USA. Již déle než 100 let vyvíjí inovativní výrobky a řešení pro průmysl, energetiku a telekomunikace, bezpečnost a zabezpečení, zdravotnictví, kancelář a domácnost. Diversifikované portfolio 3M zahrnuje přes 50 tisíc výrobků. Všechny výrobky spojuje jedna vlastnost – v daném odvětví představují inovativní řešení, které kromě důmyslnosti a efektivity podporuje udržitelnost, bezpečnost a zdraví lidí. Výrobky 3M se nabízí například pod značkami Scotch®, Post-it®, 3M™ Spofaplast®, FUTURO™, VHB™, Dual Lock™, Scotch-Brite™, Trizact™, Cubitron™, Bumpon™, 3M™ Novec™, Dyneon™, Thinsulate™, Ceradyne®, Peltor™, Speedglas™ a dalšími.
3M Česko, spol. s r.o. působí jako výhradní zastoupení 3M Company na českém trhu. Řadí se mezi nejvýznamnější partnery českého průmyslu, zdravotnictví, školství a vědy. V každé oblasti činnosti 3M navazuje na 100 let působení v oblasti inovací. V Praze třetím rokem působí Inovační centrum 3M (Application Development Lab / ADL) pro vývoj a testování zákaznických aplikací. Více informací o společnosti 3M a jejím nasazení pro inovace je k dispozici na portálech 3M.cz a 3Minovace.cz.