Dvojnásobný i větší budget. Obchody před Vánocemi investují do televize, on-line videí i speciálních obrazovek na prodejnách

Předvánoční období je pro prodejce elektroniky, hraček, ale třeba i oblečení či sportovního vybavení dobou masivního navyšování nákladů na reklamu. Ve srovnání se zbytkem roku investují obchody do televizních spotů, on-line i off-line reklamy, e-mailingu a různých in-store akcí i několikanásobně více peněz.

Obdobím, kdy s předvánočními kampaněmi prodejci začínají, bývá v posledních letech často již říjen či listopad. Poslední dva tři měsíce roku se jejich marketingová oddělení takřka nezastaví. „S komunikací vánoční kampaně začínáme zpravidla na začátku listopadu. V posledních dvou měsících roku investujeme do marketingu přibližně dvojnásobek oproti průměru za ostatní měsíce,“ uvedl Milan Duda, marketingový ředitel e-shopu CZC.cz.

Ještě o trochu dříve začínají s kampaní v internetovém obchodu Alza.cz. „Naše vánoční kampaň začíná vždy v půlce října. Samozřejmě postupně graduje její intenzita a mění se i sdělení. Sjednocující linka zní: Všechny dárky vyřešíte na Alza.cz. Silnou komunikaci spouštíme také v rámci akcí Black Friday a Doprava zdarma,“ sdělil vedoucí on-line marketingového oddělení Alza.cz Jan Sadílek.

Náklady na reklamu jsou v tomto období podle něj násobně vyšší „Přestali jsme se dívat na nákladovou stránku reklamy a nově sledujeme především efektivitu vynaložených investic. Pokud dává aktivita smysl z hlediska stanovených cílů, a to nejen obratových, pak do ní investujeme. Ve vánočním období je těchto aktivit daleko více, a proto i celkové náklady jsou násobně větší než během roku,“ dodal Jan Sadílek.

Prodejci s různou intenzitou využívají v komunikaci s potenciálními i se stávajícími zákazníky všechny dostupné kanály. Jan Sadílek z Alza.cz uvedl, že největší investice jdou aktuálně do televize, větší váhu v poslední době však získávají i on-line videa. CZC.cz zase v rámci předvánoční kampaně „Snažíme se 2x víc“ využívá jak YouTube a Stream.cz, sociální sítě Facebook a Instagram a on-line displejovou reklamu, tak i reklamu v outdooru, rádiu i několika tištěných médiích.

„V on-line komunikaci se zaměřujeme na aktivity, které se v průběhu roku ukázaly jako nejefektivnější. V off-line komunikaci klademe větší důraz na outdoorové aktivity. Letošní novinkou ve vánoční kampani jsou speciální obrazovky v prodejnách, kde promítáme aktuálně nejprodávanější vánoční dárky v jednotlivých kategoriích. Na webu máme též stránku s nejprodávanějšími dárky. Informace promítané na webu a v prodejnách jsou stejné a jsou ve stejný okamžik aktualizované. Zákazník rovnou na obrazovce vidí, kdy byla provedena poslední aktualizace,“ sdělila k tématu mluvčí řetězce Datart Iva Pavlousková.

Častou formou komunikace se zákazníky v průběhu celého roku jsou, zejména pak u e-shopů, newslettery. E-mailing patří mezi velmi efektivní nástroje marketingu a zároveň firmy nestojí tolik peněz jako například televizní reklama či spot v rádiu. „V předvánočním období, tedy již od října do konce adventu, výrazně narůstá objem odeslaných obchodních sdělení. To samozřejmě kulminuje zejména v prosinci, kdy pravidelně pozorujeme nárůst až o 50 procent,“ uvedla Kateřina Fišerová, manažerka aplikace SmartEmailing.

O společnosti Alza.cz

Největší tuzemský internetový obchod a udavatel trendů na poli e-commerce. V roce 2016 překročily tržby Alza.cz 17,4 miliard Kč bez DPH, působnost e-shopu byla ve 26 zemích EU. Alza doručuje své zboží a má otevřené prodejny nejen v pracovních dnech, ale i o víkendu. Své objednávky si zákazníci Alzy mohou vyzvednout v široké síti samoobslužných AlzaBoxů. Zákazníkům nabízí unikátní klubový program Alza Premium, podporuje start-upy, pro herní a hi-tech nadšence otevřela Alza TechZone v Holešovicích a neustále rozšiřuje své produktové portfolio. V Praze a Bratislavě vybudovala jedinečný Apple Shop.

O společnosti CZC.cz

 

Ryze český internetový obchod s počítači a elektronikou. V sortimentu má přes 40 000 druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po IT speciality. Mezi jeho zákazníky patří nejen domácí uživatelé, hráči a počítačoví nadšenci, ale také firmy, školy a instituce.

O společnosti Datart

DATART INTERNATIONAL, a. s., je maloobchodní prodejce zaměřený na spotřební elektroniku. Na českém a slovenském trhu působí již od roku 1990. Od prosince 2005 se Datart stal prvním významným maloobchodním řetězcem na českém trhu, který nabízí zákazníkům komfortní nákup prostřednictvím vlastního e-shopu.

O aplikaci SmartEmailing

SmartEmailing je oblíbený český nástroj pro kompletní e-mail marketing. Na českém trhu působí od roku 2010 a dnes pomáhá více než 5 000 českých a slovenských firem budovat lepší vztahy se zákazníky a více prodávat. Denně pro ně doručí v průměru 3 miliony e-mailů. Úspěch SmartEmailingu a jeho klientů stojí na propojení dvou oblastí: poskytnutí spolehlivého nástroje s předními funkcemi a podpůrného vzdělávacího systému, aby zákazníci věděli, jak dělat e-mail marketing skutečně efektivně a bez spamu.

SmartEmailing se rovněž věnuje vzdělávání a osvětě. Každý rok pořádá Email Marketing Online Summit, který je pro návštěvníky zdarma. Minulý rok se jej zúčastnilo na 4,5 tisíce diváků. Více o Email Marketing Online Summitu zde.