Gartner: 10 způsobů, jak využít AI v chytrých telefonech

Funkce založené na umělé inteligenci (AI) se podle analytiků společnosti Gartner stanou tím hlavním způsobem, jak budou jednotliví výrobci na trhu odlišovat svá zařízení a oslovovat nové zákazníky i udržovat stávající. S tím, jak se bude trh chytrých telefonů postupně posouvat od prodeje technologických produktů k poskytování atraktivního a personalizovaného uživatelského zážitku, budou hrát AI řešení na chytrých telefonech v příštích dvou letech stále významnější roli.

Analytici Gartner předpovídají, že do roku 2022 bude 80 procent prodávaných telefonů vybaveno vestavěnými funkcemi založenými na AI – oproti 10 procentům v roce 2017. AI vestavěná přímo v telefonu je v současné době vyhrazena špičkovým modelům a poskytuje například lepší ochranu dat nebo úsporu baterie oproti plně cloudové AI, neboť data jsou uložena a zpracována lokálně.

S tím, jak se chytré telefony postupně stávají komoditním zařízením, hledají výrobci nové způsoby, jak své výrobky odlišit,“ vysvětluje CK Lu, ředitel výzkumu společnosti Gartner. „Budoucí možnosti AI umožní chytrým telefonům se učit, plánovat a řešit problémy uživatelů. Nejde jen o to udělat chytrý telefon chytřejší, ale také rozšířit možnosti jeho majitele převzetím části kognitivních úloh. AI schopnosti chytrých telefonů jsou nicméně prozatím ve velmi raném stádiu.“

10 způsobů, jak využít AI v chytrém telefonu

Během příštích dvou let se většinou budeme setkávat jen s jedním způsobem nasazení AI,“ říká Roberta Cozza, ředitelka výzkumu Gartner. „Časem ale začnou chytré telefony kombinovat dva či více způsobů využití AI a souvisejících technologií, zajišťujících lepší uživatelský zážitek.“

Analytici Gartner identifikovali 10 nejvýznamnějších způsobů, jak bude AI využívána výrobci v chytrých telefonech – s cílem zlepšit uživatelský zážitek.

  1. „Digitální já“ sídlící na zařízení

Chytré telefony se v ještě větší míře stanou rozšířením svých uživatelů – schopné je rozpoznávat a předvídat další kroky. Budou chápat, kdo jste, co chcete, kdy to chcete, jak to chcete a vykonávat vaším jménem různé úkony.

Váš telefon vás bude sledovat během celého dne, aby se naučil plánovat a řešit, co potřebujete,“ říká analytička Gartner Angie Wangová. „Využije k tomu své senzory, kamery a data tak, aby vše automaticky zvládal – například v připojené domácnosti může nastavit, kdy má robotický vysavač uklízet s ohledem na to, kdy není nikdo doma, nebo zapnout rýžovar 20 minut před vaším příjezdem domů.“

  1. Autentizace a ověření identity uživatele

Klasické ověřování založené na heslech se stává stále složitějším a méně efektivním – vede ke zhoršení úrovně bezpečnosti, nepohodlí pro uživatele a vyšším nákladům. Bezpečnostní technologie kombinující strojové učení, biometrii a uživatelské chování budou praktičtější a samoobslužnější. Například chytrý telefon může zachytit a naučit se návyky svého majitele, jako je styl chůze, práce s dotykovou obrazovkou, skrolování a psaní – může tak průběžně monitorovat jeho identitu, aniž by se musel ptát na hesla nebo jiné ověření.

  1. Detekce emocí

Systémy pro detekci emocí a jejich vyhodnocování umožňují chytrým telefonům detekovat, analyzovat, zpracovat a odpovídajícím způsobem reagovat na emoční stavy a nálady uživatele. Rostoucí míra využívání virtuálních osobních asistentů a jiných technologií postavených na AI využívaných v konverzačních systémech a rozhraních si vyžádá přidání emoční inteligence pro lepší chápání kontextu a vyšší kvalitu služeb. Výrobci aut mohou například použít čelní kameru chytrého telefonu, aby lépe chápali fyzický stav řidiče nebo vyhodnotili únavu s cílem zvýšit bezpečnost.

  1. Chápání přirozeného jazyka

Průběžný trénink a hluboké učení AI na chytrých telefonech zlepší přesnost rozpoznávání hlasu i chápání konkrétních záměrů a požadavků uživatele. Například když uživatel řekne „je mi zima“, může zařízení na základě kontextu nabídnout koupi teplého oblečení online nebo prostě jen upraví nastavení topení v domácnosti. Jiným příkladem chápání přirozeného jazyka může být překladač hlasu na chytrém telefonu fungující (téměř) v reálném čase.

  1. Rozšířená realita (AR) a AI zrak

Společně s iOS 11 Apple uvolnil také funkce ARKit, které nabízejí nové vývojářské nástroje pro snazší přidání AR do aplikací. Podobně také Google oznámil vývojářské nástroje ARCore pro Android a své plány zpřístupnit AR na asi 100 milionech zařízení Android do konce příštího roku – společnost také očekává, že prakticky všechny nové telefony s Androidem prodávané v příštím roce budou připraveny na podporu AR. Jedním z možných příkladů praktického využití AR jsou mobilní aplikace umožňující sběr dat a detekci chorob jako rakovina kůže nebo slinivky.

  1. Správa zařízení

Strojové učení zlepší výkon zařízení i výdrž baterie v režimu stand–by. Díky řadě senzorů budou například chytré telefony schopné lépe chápat a učit se chování a návyky svého majitele – například kdy používá které aplikace. Telefon tak bude udržovat často používané aplikace spuštěné na pozadí a ty nepoužívané naopak vypne, aby šetřil paměť a baterii.

  1. Osobní profilace

Chytré telefony jsou schopny sbírat data pro behaviorální a osobní profilování. Uživatelé tak mohou snáze získat ochranu nebo asistenci dynamicky – v závislosti na tom, jakou aktivitu vykonávali a prostředí, v němž se nacházeli (domov, auto, kancelář, volnočasová aktivita). Poskytovatelé služeb jako jsou pojišťovny se nově mohou zaměřit na uživatele spíše než na fyzická aktiva – například přizpůsobit výši pojistného konkrétnímu chování klienta za volantem.

  1. Detekce a cenzura obsahu

Obsah, který nemá být zobrazován, může být automaticky detekován – nevhodné obrázky, videa či text mohou být označeny a aktivovány různá upozornění či alarmy. Detekční software může identifikovat libovolný obsah, který porušuje zvolená práva či pravidla. Například fotografování ve vysoce zabezpečených budovách nebo ukládání přísně tajných či citlivých dat na podnikem vlastněném chytrém telefonu povede k automatickému oznámení jeho IT oddělení.

  1. Fotografie laděné na míru

Fotografie na míru znamenají například schopnost chytrých telefonů automaticky upravovat snímky způsobem, který odpovídá konkrétním estetickým požadavkům uživatele. Existují například odlišné estetické preference mezi Východem (kde lidé preferují světlejší podání pleti) a Západem (kde jsou žádoucí spíše opálenější tóny).  

  1. Analýza zvuku

Mikrofon chytrého telefonu je schopen neustále naslouchat zvukům z okolního světa – AI vestavěná v zařízení je pak schopna zvuky identifikovat a dávat uživateli instrukce nebo automaticky spouštět určité funkce. Například pokud chytrý telefon slyší svého majitele chrápat, aktivuje jeho chytrý náramek, aby jej přiměl změnit pozici ve spánku.

Další podrobnosti najdou zákazníci Gartner ve studii „Market Insight: 10 Use Cases for AI-Powered Smartphones to Generate New Business Opportunities.“

Gartner: Umělá inteligence změní pravidla hry ve světě koncových zařízení

Díky AI se bude měnit způsob, jakým používáme přístroje a zařízení doma i v práci.

Systémy emoční umělé inteligence (AI) se postupně stávají natolik sofistikovanými, že podle analytiků Gartner budou již v roce 2022 vědět o emočním stavu svého majitele víc než jeho vlastní rodina. AI tak vyvolá hned několik revolučních změn ve způsobu, jakým pracujeme se svými zařízeními.

Systémy emoční AI a detekce emocí umožňují běžným předmětům detekovat, analyzovat, zpracovat a reagovat na lidské emoční stavy a nálady – chápat tak lépe kontext a vytvářet osobnější uživatelský zážitek,“ říká ředitelka výzkumu Gartner Roberta Cozza. „Pokud si chtějí udržet svou pozici, musí dodavatelé technologií integrovat AI do všech aspektů svých zařízení.“

Současná vlna systémů emoční AI souvisí zejména s nástupem virtuálních osobních asistentů (VOA) a dalších technologií z oblasti konverzačních systémů postavených na AI. S nástupem druhé vlny budou AI technologie vytvářet přidanou hodnotu stále většímu počtu scénářů zákaznické zkušenosti včetně vzdělávacího software, videoher, diagnostického software, vyhodnocování sportovní výkonnosti a zdravotního stavu nebo autonomních aut.

Již dnes existují prototypy i komerčně dostupné produkty pracující s emočním kontextem prostřednictvím analýzy datových bodů ze snímaného výrazu v obličeji, intonace hlasu nebo behaviorálních vzorců, které tak zlepšují uživatelský zážitek,“ říká Cozza. „Po chytrých telefonech a zařízeních v připojené domácnosti budou sbírat, analyzovat a zpracovávat uživatelská emoční data pomocí počítačového zraku, zvuku a senzorů zachytávajících behaviorální data také nositelná elektronika a připojená vozidla –  s cílem přizpůsobit se nebo reagovat na potřeby a touhy uživatele.“

Analytici Gartner vydali v souvislosti s osobními zařízeními a AI i další trojici předpovědí:

Do roku 2021 změní 10 procent uživatelů nositelných zařízení svůj životní styl a prodlouží si život v průměru o šest měsíců.

S tím, jak se budou systémy vybavené emoční AI rozvíjet, objeví se obrovská příležitost pro specializovaná zařízení jako jsou zdravotní náramky, které mohou předvídat život ohrožující situace a aktivovat systém včasné reakce. Zároveň jsou vyvíjeny specializované aplikace pro diagnostické a léčebné služby, které pomohou detekovat stavy, jako je deprese nebo pomoci dětem s autismem.

Dokonce i nejjednodušší nositelné zařízení může mít pozitivní dopad na zdraví svého majitele,“ říká Annette Zimmermannová, viceprezidentka výzkumu v Gartner. „Vidíme, jak stále větší počet uživatelů aktivně mění své chování a návyky poté, co si koupili nositelné zařízení. Nejen, že se zvyšuje čas, který věnují fyzické aktivitě – z výzkumů také vyplývá, že jeden až dva z deseti uživatelů, kteří si pořídili chytré hodinky nebo fitness náramek, díky němu objeví zdravotní potíže, o nichž doposud nevěděli – například spánkové poruchy nebo srdeční arytmii.“

Do roku 2020 začne 60 procent výrobců osobních zařízení používat cloudové AI služby třetích stran pro rozšíření jejich funkcí a doplňkové služby.

Cloudová AI je za působivými schopnostmi řady připojených zařízení. Řešení od významných hráčů, jako jsou Google, Microsoft, Amazon, Tencent, Baidu a IBM, se postupně prosazují díky atraktivním cenovým modelům, jednoduchosti integrace a možnosti vytvořit s jejich pomocí komplexní služby. Jedním z hlavních katalyzátorů, kvůli němuž výrobci zařízení začínají používat AI služby, je rostoucí míra využívání VPA (virtuálních osobních asistentů) a technologií pro zpracování přirozeného jazyka. S tím, jak roste popularita VPA zařízení bez obrazovky, jako jsou Amazon Echo nebo Google Home, roste i zájem o cloudové AI služby.

Stále častěji vidíme, jak tyto služby nasazují známí výrobci pro zvýšení atraktivity svých produktů,“ říká ředitel výzkumu Gartner Anthony Mullen. „Fitbit používá Alexa Skills, aby uživatelům zpřístupnil statistiky a funkce přes VPA reproduktor, podobně jako Netflik používá Actions for Google Assistant pro hlasové ovládání své služby. Dodavatelé tak nakonec budou soutěžit o nejlepší uživatelský zážitek a nejchytřejší produkt – nikoliv o to, kdo má uvnitř nejlepší technologii.“

V roce 2022 budeme díky bezpečnostním technologiím kombinujícím strojové učení, biometrii a uživatelské chování používat hesla v méně než 10 procentech případů digitálního ověření.

Ověření uživatele založené na klasických heslech se stává u osobních zařízení stále méně efektivním. Dokonce i dnes populární biometrické technologie, jako je ověřování pomocí otisku prstu, jsou kvůli kontaminaci špínou či potem úspěšné jen asi ze 75 %.

Uživatelé potřebují pohodlnější a přesnější alternativy pro odemykání svých zařízení,“ říká CK Lu, ředitel výzkumu v Gartner. „Bezpečnostní technologie kombinující strojové učení, biometrii a uživatelské chování se stanou nezbytnými s ohledem na jednoduchost použití, samoobslužnost a bezproblémovost. Během nadcházejících pěti let začnou nové bezpečnostní technologie rozpoznávat uživatele, předcházet podvodům a automaticky rozpoznávat hrozby jako jsou malware, vzdáleně přistupující trojské koně a škodliví boti.“

Zákazníci společnosti Gartner naleznou podrobnější informace ve studii „Predicts 2018: Personal Devices.“, která je součástí série výzkumů „Predicts 2018: Stimulate Creativity to Generate Success,“ .

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 1 200 analytiků Gartner studuje na dva tisíce technologií, aplikací a trendů, provádí tržní analýzy 175 technologických segmentů, sleduje přes dva tisíce výrobců a dodavatelů a produkuje ročně 5 000 IT benchmarků. V databázi Gartner je víc než 122 tisíc vlastních reportů a analýz. Gartner má celosvětově přes 14 tisíc klientů; je mezi nimi 75 % firem z žebříčku Global 500.

Reklamy