Český Valentýn každý rok jinak. Ubylo romantických večeří i parfémů

Praha, 13. února 2018 – Vyznat si lásku na sv. Valentýna a vzájemně
se obdarovat něčím speciálním sice není tradiční česká záležitost, i tak se u nás tento svátek do jisté míry zabydlel. Co přesně si zamilovaní vzájemně kupují a o kolik peněz více Češi utrácejí právě 14. února? Digitální banka mBank analýzou interních údajů z platebních karet zjistila, že české valentýnské trendy se mezi sebou rok od roku liší.

Romantickou večeři při svíčkách si například v roce 2016 dopřálo o 58 % párů více než v jiný všední den. O tom, že restaurace přesto nemají na Valentýna nic jisté, však svědčí statistika z roku 2017. Tehdy se totiž za večeři o sv. Valentýnu ve dvou utratilo stejné množství peněz jako týden předtím, tedy 7. února.

Podobně kolísá i zájem o výjimečný večer ve dvou strávený v kině nebo v divadle. Zatímco předloni byl zájem o vstupenky na 14. února výrazný – diváci utratili
o 101 % více – loni už zájem zdaleka nebyl tak značný. Právě naopak, na svátek zamilovaných byl prodej dokonce o 12 % nižší. Například na Slovensku se však jedná o jednu z nejoblíbenějších forem, jak zamilovaní slaví svůj svátek. Loni
i předloni totiž zájem o film či divadelní hru překonal u našich východních sousedů běžné dny o 150 %.

Češi jsou však, zdá se, nevyzpytatelní a nedá se ani spolehlivě odhadnout, kolik zaplatí kartou za parfémy a jinou drogerii. Platby se totiž za poslední dva roky výrazně změnily. V roce 2016 vzrostly platby kartou na svátek zamilovaných
až o 73 %, oproti běžnému dnu, a v roce 2017 se zájem o drogerii snížil až o 5 %. Jiné nákupní chování můžeme vidět na Slovensku. Slováci investují více do parfému a jiné drogerie, kdy platby narostly za rok o 10 % oproti platbám z běžného dne.

Vypadá to, že valentýnskou stálicí zůstávají pozornosti ve formě bonboniér, čokolád či lahví dobrého vína. Za jídlo a pití totiž Češi nechali v obchodech více peněz jak předloni, tak minulý rok. Romantickým dárkem zůstává každoročně také oblečení, do kterého spadá i atraktivní spodní prádlo. V roce 2017 byl nárůst v prodeji
za oblečení o jedno procento, o rok dříve to však byl skok hned o 23 %.

Země Česko Slovensko
Rok 2016 2017 2016 2017
Kina a divadla 101% -12% 180% 150%
Restaurace 58% 0% 71% 45%
Oblečení 23% 1% 33% 5%
Jídlo a pití 27% 2% 31% 51%
Drogérie 73% -5% 25% 35%
Služby 26% -6% 27% 78%

*porovnání dne 14. 2. daného roku se dnem 7. 2. stejného roku

Obrovský rozdíl můžeme vidět mezi roky 2016 a 2017, konkrétně ve službách, kam spadá například květinářství. V roce 2016 koupilo květiny o 26 % více Čechů než běžně, loni jejich počet klesl až o 6 % oproti běžným nákupům. Jakým způsobem potěšíte svou drahou polovičku, záleží jen na Vás. Láska by ovšem neměla být vyznávána pouze ve svátek všech zamilovaných, ale každým dnem.

O mBank:

mBank je inovátorem v oblasti internetového a mobilního bankovnictví v České republice a během deseti let se pro její služby rozhodlo již více než 650 000 klientů. V roce 2017 mBank získala 7 ocenění v soutěži Zlatá koruna, přičemž si odnesla také vítězství pro mKonto a mKonto Business v obou hlavních kategoriích, v Ceně veřejnosti a v Ceně podnikatelů. Mezi produkty mBank patří kromě osobních a spořicích účtů také kreditní karty, spotřebitelské půjčky a hypoteční úvěry. V České republice působí mBank jako organizační složka mBank S.A., která je členem skupiny Commerzbank.

Reklamy