Probíhají zkoušky finančních poradců. Uspěje jen ten, kdo se řádně připraví

Praha, 13. března 2018 – Provozovat finanční poradenství bude moct pouze ten, kdo do konce roku 2018 složí zkoušku odborné způsobilosti. Opatření se týká desetitisíců poradců v Česku. Přizpůsobit se mu musí i zaměstnanci společnosti PROFI CREDIT, jinak nemohou v branži dále působit. Zkouška přitom podle nich není pouhou formalitou. Připravovat se na ni musí i poradci s dlouholetou praxí.

Zkoušky finančních poradců nařizuje novela zákona o spotřebitelském úvěru z roku 2016, jejímž primárním cílem je pročištění trhu od neseriózních poskytovatelů nebankovních půjček. Nutnost přezkoušení s největší pravděpodobností povede ke snížení celkového počtu poradců, kteří půjčky zprostředkovávají.

U společnosti PROFI CREDIT se zkouška týká přibližně 70 kmenových zaměstnanců a více než 600 úvěrových poradců působících jako vázaní obchodní zástupci společnosti. „Povinné přezkoušení je správným krokem. Klade vyšší požadavky v oblasti znalostí a kompetencí, což je něco, na co dlouhodobě u našich lidí apelujeme. Zodpovědným zprostředkovatelem úvěru zkrátka nemůže být každý laik,“ říká Rudolf Cejnar, výkonný ředitel společnosti.

Zkoušku již absolvovala většina zaměstnanců centrály PROFI CREDITu a jejich úspěšnost byla vysoká. „Centrála byla až na pár výjimek absolutně úspěšná hned v prvním kole a průměr výsledků v testu se pohyboval kolem 87 %. Máme ale i takové, kteří test zvládli na 100 %,“ vypočítává Martin Kašpar, vedoucí marketingového oddělení. Test se skládal ze 70 otázek s možností více správných odpovědí a jeho délka byla 2 hodiny.

Vysoká míra úspěšnosti testovaných zaměstnanců PROFI CREDITu se však neodvíjí od jednoduchosti testů, ale od toho, že se na ně tvrdě připravovali. „Na zkoušku jsme měli asi 4 měsíce. Začala jsem se připravovat hned od začátku, po dobu asi 14 dní cca 2 hod denně, poté jsem si procházela asi jednou měsíčně všech 800 otázek. Posledních asi 14 dní jsem si procházela pouze pro mne problematické otázky a dělala online testy, dokud všechny nebyly splněny minimálně na 91 %,“ popisuje průběh své přípravy operátorka call centra Pavlína Škodová, která test splnila na 100 %.

Přípravu nepodcenil ani Aleš Pavel, regionální ředitel pardubického regionu, který u společnosti pracuje již 7 let. „Na přípravu jsem si vyhradil přibližně 4 měsíce. Posledních 14 dní před zkouškou jsem se připravoval opravdu intenzivně. Zkoušku jsem zvládl napoprvé, ale jsem rád, že ji mám za sebou,“ dodává Pavel.

Kratší dobu se připravovala Jana Vízková, která od roku 2010 působí jako jeden ze stovek úvěrových poradců PROFI CREDITu. Ta se začala připravovat zhruba měsíc před zkouškou a intenzivní přípravě věnovala pouze několik posledních dní, což bylo vykoupeno její značnou nervozitou a obavami z neúspěchu. „Měla jsem velké obavy, že test nezvládnu. Ještě ve zkušební místnosti jsem se klepala jako ratlík. Po prvních pěti otázkách však napětí opadlo a já v testu uspěla. Proto všem kolegům doporučuji především dobře se připravit a nebát se toho,“ radí na základě své osobní zkušenosti Vízková.