Nový model fungování městského mobiliáře v Praze jeví známky netransparentnosti

Praha, 25.7.2018 – Diskuze o městském mobiliáři odhalila nekoncepční a netransparentní podklady schválené radou HMP. Během diskuze vystoupili Viktor Mahrik (Pirátská strana), Vojtěch Razima (Kverulant), architekti Patrik Kotas a Pavel Slabý-generální ředitel společnosti JCDeaux. Pozvání přijali David Ondráčka – ředitel Transparency International, pražský zastupitel Jiří Nouza, Tomáš Záruba z ČVÚT, architekt Jiří Špaček, občané Prahy a zástupci médií.

Rada hl. města v červnu schválila podklady pro nové výběrové řízení na provozovatele městského mobiliáře po roce 2021, podle něhož dojde k navýšení reklamních ploch o 105 %. Podle Viktora Mahrika z Pirátské strany je postup radních zcela iracionální. „Můj pocit z rozhodnutí rady je, že stavíme dům od střechy,“ sdělil během diskuze Mahrik. „O parametrech jednala dle mých informací tříčlenná komise. V komisi byl například magistrátní úředník Ivo Mates, který čelí podezření z korupce ze strany společnosti BigBoard nebo Stanislav Lazar, někdejší výkonný ředitel Svazu provozovatelů venkovní reklamy, který založila skupina BigBoard. To ve mně nebudí důvěru.“

Podklady k výběrovému řízení, které Rada schválila byly utajené. Dokonce i pražští zastupitelé se o jejich parametrech dozvěděli až z médií, když tajný materiál získal zpravodajský server forum24.cz. Z podkladů vyplývá, že v Praze dojde pouze ke zdvojnásobení reklamních ploch a městu nepřinese žádný ekonomický přínos. Podle nových parametrů také hrozí riziko, že cestující MHD budou 5 let moknout na zastávkách bez přístřešků. Oproti tomu nový provozovatel vybuduje nové reklamní plochy hned během prvního roku. Podklady také nepochopitelně počítají se snížením počtu veřejných toalet, přičemž Praha naopak potřebuje toalet více. „Budu rád, když Praha resetuje městský mobiliář a vypíše nové transparentní výběrové řízení. Problémem ale je, že schválené podklady pro novou soutěž připravoval úředník Ivo Mates, který jezdil autem skupiny BigBoard. Takový postup je velmi problematický,“ řekl Vojtěch Razima z organizace Kverulant. Dle Razimy je také zvláštní, proč současní zastupitelé tolik tlačí na nové výběrové řízení těsně před nadcházejícími komunálními volbami.

Podle Pavla Slabého, generálního ředitele JCDecaux je zcela nepochopitelné, proč Praha vůbec nezvážila pokračování spolupráce se stávající společností. Na základě této smlouvy totiž může hlavní město kdykoli zažádat o vybudování dalších nekomerčních přístřešků, které by JCDecaux dle smlouvy muselo postavit. „Naše společnost dokonce několikrát hlavnímu městu proaktivně nabízela zvýšení počtu přístřešků na zastávkách MHD, ale magistrát této nabídky ani nikdy nevyužil,“ říká Slabý.

Podle architekta Patrika Kotase, autora klíčových pražských staveb, přivedl stávající provozovatel městského mobiliáře, společnost JCDecaux do Prahy kultivovanost. „Rád bych vyjádřil úctu kolegovi Jiřímu Špačkovi, architektovi současného pražského mobiliáře za jeho práci. Vytvořil úžasný mobiliář, kterým zcela předběhl dobu, a přitom dodržel jasný odkaz města Prahy.“ Řekl Kotas

Společnost JCDecaux je přesvědčena, že jednání o novém mobiliáři jsou klíčová, a proto v diskuzi bude nadále pokračovat, když město není schopno tuto debatu vést samo a zároveň se ani nikdo ze zástupců magistrátu diskuze nezúčastnil.

 

Reklamy