Jak děti surfovaly o prázdninách? Vévodil rap, nakupování ale i zpravodajství nebo ochrana soukromí

11. září 2018 – Dva měsíce prázdnin jsou za námi a dětem opět začala škola. Nový školní rok s sebou přinesl debatu ohledně zákazu mobilních zařízení ve školních lavicích. Z komentářů a vyjádření odborníků i učitelů je vidět, že mobil s internetem může během hodin odvádět dětskou pozornost ale zároveň pomáhat při řešení úkolů a dopomoct k lepšímu pochopení učiva. Ať jste zastáncem jednoho nebo druhého názoru, je bezesporu, že dnešní mládež v podstatě vyrůstá v reálném a zároveň virtuálním prostředí. Odborníci ze společnosti Kaspersky Lab, která se zabývá kybernetickou bezpečností, se proto zaměřili na to, co děti na internetu dělaly v průběhu letních prázdnin. Zjistěte, co děti sledovaly, poslouchaly, nakupovaly nebo vyhledávaly na internetu.

Údaje o online aktivitách pocházejí z anonymizovaných statistik, které se týkaly navštívených stránek na počítačích s operačními systémy Windows a Mac nebo mobilních zařízeních s OS Android a iOS. Sledovaným obdobím byl červen až polovina srpna 2018. Statistiky pocházejí z produktu Kaspersky Lab, který zahrnuje modul rodičovské ochrany (Parental Control) a ze samostatné aplikace Kaspersky Safe Kids.

Letošní léto se u dětí neslo ve znamení sledování videí a poslouchání hudby. Na stránkách s tímto obsahem totiž strávily více času než na sociálních sítích. Velké oblibě se těšil především Youtube a kanál youtubera a bloggera PewDiePie, který je celosvětovou hvězdou. Spoustu času také děti strávily sledováním seriálů na Netflixu. Menší děti pak s oblibou zapnuly kanály jako je Nickelodeon, Cartoon Network a Disney channel. Neutuchající oblibě se i toto léto těšil animovaný hrdina SpongeBob.

Hudbu děti nejčastěji poslouchaly na streamovacích službách jako jsou Spotify, Soundcloud a iTunes. Žánrem tohoto léta byl u dětí rap. Rapování vévodilo i statistikám vyhledávaných hesel v online vyhledávačích, protože se děti nejčastěji zajímaly o rappera XXXTentacion. Jeho nešťastná smrt v červnu pravděpodobně přispěla k tomu, že XXXTentacion byl u dětí nejvyhledávanějším pojmem a nejhranějším interpretem.

Pozitivní je pohled na statistiky návštěv zpravodajských webů, kde je vidět narůstající zájem o portály jako jsou BBC, CNN nebo BuzzFeed. Ani letošní fotbalové mistrovství světa v Rusku nenechalo děti chladné a přimělo je vyhledávat si aktuální výsledky a novinky ze stadionů. Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na počítačové hry, které si udržely svoji popularitu. Děti po celém světě si zamilovaly hru Fortnite, kde proti sobě v groteskním světě stojí stovka hráčů, kteří sbírají vzácné vybavení a snaží se zůstat jako poslední naživu. Na druhé místo tak vytlačila loňskou hitovku PUBG, možná i díky tomu, že v sobě kombinuje i stavitelské herní prvky známé ze hry Minecraft.

Data ukazují, že se děti na internetu nejenom baví, ale také nakupují, a to převážně chytré mobily a oblečení. Na předních příčkách online obchodů se umístily Ebay, Amazon, Aliexpress, ASOS a H&M. Nejžádanějšími nebo lépe řečeno nejvyhledávanějšími značkami byly Nike, Adidas, Supreme, Gucci a Vans. Z mobilních zařízení pak iPhony a Samsungy z řady Galaxy.

„Statistiky, které máme před sebou nám ukazují, o co se dnešní děti a mladiství po celém světě zajímají. Rodičům proto doporučujeme používat řešení rodičovské kontroly nejen pro to, že mohou zablokovat přístup dětí na rizikové stránky, ale také proto, že získají přehled o jejich zálibách a zájmech. Programy, jako je ten od Kaspersky Lab, poskytují rodičům pravidelné přehledy o online aktivitách dětí. Samozřejmě ale neuvádí žádné soukromé nebo citlivé informace. Osobně si myslím, že povědomí rodičů o tom, co dělají jejich děti na internetu, může přispět k lepšímu vzájemnému vztahu, komunikaci v rodině a případně i zabránit kyberšikaně nebo sextingu,“ říká Anna Larkina, analytička ze společnosti Kaspersky Lab.

Kromě hudby nebo počítačových her se děti zajímaly i o stránky s obsahem pro dospělé. Pokud ale rodiče takové stránky zablokovali prostřednictvím speciálních řešení jako je Safe Kids, neměly děti šanci se na tyto stránky dostat. Poprvé za dobu, co Kaspersky Lab shromažďuje tyto statistiky, se děti zajímaly i o téma kybernetické ochrany a soukromí na internetu. Aktivně si například vyhledávaly informace o vyhledávači DuckDuckgo, který nesleduje uživatelovu aktivitu a neprodává osobní informace třetím stranám. Do vyhledávačů děti vyťukávaly také například heslo VPN, které odkazuje k virtuální privátní síti, která poskytuje chráněné propojení několika počítačů.

Modul rodičovské ochrany (Parental Control), který pomáhá rodičům chránit děti před nástrahami a hrozbami online světa, je součástí řešení Kaspersky Total Security a Kaspersky Internet Security. S jeho pomocí mohou rodiče zablokovat přístup na konkrétní webové stránky nebo aplikace, zakázat nakupování zboží online a podobně. Řešení Kaspersky Safe Kids pro změnu rodičům umožňuje sledovat co děti dělají nebo vyhledávají na internetu, co poslouchají a jaká videa sledují. Řešení funguje jak na počítačích, tak tabletech i mobilech.

Celou zprávu o prázdninových online aktivitách dětí si můžete přečíst na blogu Securelist.com.

O společnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab je mezinárodní společností, která se zabývá kybernetickou bezpečností již více než 20 let. Své rozsáhlé odborné znalosti kybernetických hrozeb využívá Kaspersky Lab při vytváření bezpečnostních řešení a služeb nové generace zaměřených na ochranu podniků, kritické infrastruktury, vládních organizací a uživatelů po celém světě. Portfolio společnosti zahrnuje špičkové zabezpečení koncových bodů a specializovaná bezpečnostní řešení a služby sloužící k ochraně proti sofistikovaným a neustále se vyvíjejícím digitálním hrozbám. Technologie Kaspersky Lab chrání celosvětově více než 400 milionů uživatelů a 270 tisíc korporátních klientů. Více se dozvíte na www.kaspersky.cz.

Reklamy