60 % Čechů neví, kde všude jsou o nich dostupné informace online, zjistila Kaspersky Lab

  1. října 2018

 

  • Dva ze tří českých uživatelů netuší, kolik informací je o nich dostupných online a kdo k nim má přístup
  • Dokonce ani dva z pěti rodičů nemají přehled o tom, co se o jejich dětech objevuje na internetu
  • Startupový inkubátor společnosti Kaspersky Lab proto spustil službu Privacy Audit, která má pomoci lidem získat zpátky kontrolu nad svými osobními údaji

 

E-mailové adresy, telefonní čísla, údaje o zaměstnání nebo data narození. Na internetu se můžeme o spoustě lidí dozvědět bez velké námahy řadu citlivých informací. Evropané totiž ztratili přehled o tom, kde všude se jejich osobní údaje objevují, které společnosti nebo platformě je kdy svěřili a kolik je toho možné na internetu dohledat třeba i o vlastních dětech. Zkrátka, velká část Evropanů, Čechy nevyjímaje, ztratila kontrolu nad svými osobními údaji. Dané problematice se v těchto dnech věnují odborníci z kyberbezpečnostního sektoru na konferenci Kaspersky Next, která se koná ve španělské Barceloně. Ke zlepšení této situace chce zásadní měrou přispět i společnost Kaspersky Lab, která prostřednictvím svého startupového inkubátoru spouští beta verzi služby Privacy Audit. Ta je speciálně navržená tak, aby umožnila uživatelům získat přehled o všech osobních informacích, které jsou o nich dostupné v online prostředí.

Na základě průzkumu*, kterého se zúčastnilo více než 7 000 uživatelů napříč celou Evropou včetně 501 Čechů, zjistila společnost Kaspersky Lab, že se ztráta kontroly nad osobními údaji týká většiny Evropanů. Zjištění například poukazují na to, že 60 % Čechů neví, kde všude se na internetu objevují jejich data a kde jsou uložena. Ještě více alarmující je fakt, že 29 % českých rodičů nemá přehled o tom, kolik osobních informací o sobě na internetu sdílejí jejich potomci.

Nejvyšší čas na změnu

Na jednu stranu průzkum společnosti Kaspersky Lab dokládá, že je bezpečnost osobních dat pro většinu českých uživatelů důležitá. Například 92 % se jich zajímá o to, jestli nejsou jejich data používána nezákonně. Dalších 62 % se obává toho, aby jejich osobní finanční údaje neskončily v rukách hackerů. Navíc pouze 36 % respondentů z ČR důvěřuje velkým korporacím, když přijde řeč na zpracování dat a pouze 27 % se domnívá, že jsou jejich osobní údaje v bezpečí na sociálních sítích.

Na druhou stranu ale uživatelé nedělají dostatek pro to, aby svá data ochránili. Téměř pětina Čechů (16 %) nezabezpečuje své Wi-Fi sítě heslem, 28 % jich nikdy neaktualizovalo bezpečnostní nastavení routerů a 11 % respondentů na svých zařízeních nepoužívá žádná bezpečnostní řešení.

Proto i v případě, že společnosti a uživatelé zavedou určitá bezpečnostní opatření, není zaručené, že budou fungovat za všech okolností. Nejslabším článkem ochrany totiž bývají lidé a jejich chování. I když společnosti důkladně zabezpečí data zákazníků, nemohou nikdy dostatečně zabránit tomu, aby je rizikům nevystavili sami zákazníci. Třeba tím, že používají stále stejné heslo a to i pro několik účtů najednou, sdílejí ho s dalšími osobami nebo je tak slabé, že se dá uhodnout během krátké chvíle.

Osobní údaje pod kontrolou

Co je tedy hlavní příčinou toho, že lidé ztrácejí kontrolu nad svými údaji? Na tuto a mnohé další otázky týkající se soukromí v online světě se budou snažit najít odpověď odborníci v rámci panelu Cena soukromí ve věku promiskuity dat na konferenci Kaspersky Next v Barceloně. Mezi diskutujícími bude Marco Preuss (vedoucí Týmu GReAT společnosti Kaspersky Lab), Eva Galperin (CEO společnosti EFF) a Nevena Ruzic (Head of Compliance at the Information Commissioner’s Office, Srbsko).

Běžní uživatelé nyní mohou získat přehled o svých osobních údajích dostupných online díky Privacy Audit.me. Nová služba v podobě webového nástroje poskytuje uživatelům kontrolu nad jejich soukromím na internetu. Prostřednictvím automatizovaného ovládacího panelu mohou uživatelé na jednom místě spravovat data, která jsou o nich dostupná na různých internetových stránkách a zdrojích. Umožňuje jim tak nastavit a ovládat množství soukromých informací, které jsou o nich online dostupné. Cílem vývojářů služby Privacy Audit je poskytnout uživatelům nástroj, díky němuž budou mít pod kontrolou své online soukromí. První beta verze této služby je nyní dostupná ve Velké Británii, přičemž na rok 2019 je naplánované její další rozšíření.

* Průzkum, který pro Kaspersky Lab provedla společnost Arlington Research, se zaměřil na povědomí, znalost a vnímání osobních dat evropskými uživateli. Online průzkum proběhl v sedmi státech – Česká republika, Slovensko Velká Británie, Německo, Francie, Itálie a Španělsko. Dohromady proběhlo 7 010 rozhovorů, přičemž v České republice se uskutečnilo 501 rozhovorů s osobami staršími 18 let.

O společnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab je mezinárodní společností, která se zabývá kybernetickou bezpečností již více než 20 let. Své rozsáhlé odborné znalosti kybernetických hrozeb využívá Kaspersky Lab při vytváření bezpečnostních řešení a služeb nové generace zaměřených na ochranu podniků, kritické infrastruktury, vládních organizací a uživatelů po celém světě. Portfolio společnosti zahrnuje špičkové zabezpečení koncových bodů a specializovaná bezpečnostní řešení a služby sloužící k ochraně proti sofistikovaným a neustále se vyvíjejícím digitálním hrozbám. Technologie Kaspersky Lab chrání celosvětově více než 400 milionů uživatelů a 270 tisíc korporátních klientů. Více se dozvíte na www.kaspersky.cz.

Reklamy