I ve směnném režimu jde skloubit práce s rodinou, důležitý je přístup zaměstnavatele

Work-life balance, tedy rovnováha mezi pracovním a osobním životem, je v současné době pro uchazeče o zaměstnání jedním z rozhodujících kritérií. Firmy proto mění svůj postoj a přicházejí na to, že individuální přístup, větší volnost a vycházení vstříc požadavkům, je způsob, jak si stávající zaměstnance udržet, nebo přilákat nové.

Praha 31. října 2018 – Vzhledem k rekordně nízké nezaměstnanosti mají nyní lidé velkou šanci získat lepší práci a jsou proto více než kdy dříve ochotní změnit zaměstnavatele. Při hledání nového zaměstnání se pro ně stává prioritou nabídka nefinančních benefitů. Silnou konkurenci v získávání nebo udržení těch nejlepších pracovníků si uvědomují i společnosti. Hledají proto způsoby, jak své zaměstnance motivovat a poskytnout jim takové pracovní prostředí a podmínky, které by jim umožnily kromě práce věnovat se i svým koníčkům nebo trávit čas s rodinou a přáteli.

Přestože ve firmách fungujících ve směnném režimu je možnost poskytnout pracovníkům časovou flexibilitu o něco náročnější, i zde již existují prověřená řešení.  Práce na směny se většinou velmi obtížně kombinuje se soukromým životem. Mnoho lidí pracujících ve směnném provozu se tak potýká se sociálními problémy a kvůli špatně nastaveným směnám má často narušený vztah s rodinou. I když flexibilní formy práce a jiné nástroje podporující work-life balance v naší pracovní kultuře ještě nejsou zcela běžné, mnoho společností již pochopilo, že bez této podpory mohou o zaměstnance brzy přijít.

„V nedávné minulosti, když jsme doporučovali vedoucím směnných provozů zabývat se zdravotními a sociálními aspekty svých pracovníků, nás nebrali vážně.  Současná složitá situace na trhu práce, způsobená historicky nízkou mírou nezaměstnanosti, musela tento přístup však výrazně změnit. Je zřetelný nástup trendu individuálního přístupu k zaměstnancům, orientace na flexibilitu a work-life balance. Jsem si jistý, že takové trendy se budou určitě prosazovat stále více,“ dodává Nunzio Totaro, ředitel společnosti Déhora v České republice.

Firma Déhora radí společnostem fungujícím ve směnném provozu jak uspokojit požadavky zaměstnanců, aby netrpěl jejich osobní život, a přesto odváděli kvalitní práci a nebyl nijak narušen provoz firmy. Mimo jiné nabízí i koncept tzv. samoplánování, v rámci kterého mají zaměstnanci možnost zasahovat do rozvrhu svých směn a volit si je podle svých osobních potřeb, ať už fyzických, nebo sociálních. Zaměstnanci si tak mohou lépe organizovat svůj volný čas a přizpůsobit se potřebám rodiny, což ocení především rodiče, kteří se musí starat o děti a domácnost.    

„Chcete-li být uznáván jako dobrý zaměstnavatel, musíte při vytváření pracovního plánu brát ohledy na své zaměstnance. Pokud jim projevíte důvěru a dáte jim při plánování pracovní doby svobodu, přispějete tím i ke kvalitě jejich volného času. Zaměstnanci to ocení a projeví se to na přístupu k pracovním povinnostem,“ říká Roman Urban, konzultant v české pobočce Déhory.

Podle mnoha průzkumů provedených u klientů Déhory je zřejmé, že umožnění samoplánování přináší výhody oběma stranám. Pro firmy tento krok znamená především cestu, jak si udržet kvalitní zaměstnance a pověst atraktivního zaměstnavatele. Navíc zkušenosti Déhory potvrzují, že pokud zaměstnavatel vychází svým podřízeným vstříc, jsou pak mnohem efektivnější a výkonnější a roste tak i produktivita firmy. Samoplánování pomáhá zaměstnancům zůstat společensky i fyzicky zdraví, protože si sami rozhodují o svém pracovním i volném čase a necítí se být prací omezováni. Samoplánování se samozřejmě řídí určitými pravidly.  Zaměstnavatel stanovuje, co je potřeba zvládnout, a zaměstnanci sami rozhodují o tom, kdo a kdy to udělá. Přitom není důležité, zda se jedná o směny ve výrobě nebo služby zdravotnického personálu či IT firem.

 Samoplánování z pohledu firmy:

  • Zvýšená produktivita
  • Pokles absence
  • Méně přesčasových hodin
  • Udržitelná zaměstnatelnost
  • Zatraktivnění zaměstnavatele na konkurenčním trhu práce
  • Zvýšená operativní flexibilita

Samoplánování z pohledu zaměstnance:

  • Lepší rovnováha mezi pracovním a osobním životem
  • Odpovídající způsob odpočinku dle individuální potřeby zaměstnance
  • Větší motivace a pocit štěstí
  • Směny nastavené podle vlastních biologických hodin (fyzických možností)
  • Více možností k plánování dovolené
  • Větší vliv na organizaci svého času  

O společnosti Déhora

Mezinárodní poradenská skupina Déhora je největší evropská společnost zabývající se plánováním a řízením pracovních sil ve společnostech se směnným režimem. Již od roku 1987 nabízí odborné znalosti organizacím ve všech sektorech ekonomiky a podílí se tak na zvyšování efektivity jejich podnikání. Díky praktickým zkušenostem z prostředí firem i rozsáhlým výzkumům a analýzám, které provádí, dokáže poskytnout klientům komplexní služby z oblasti plánování práce a lidského kapitálu včetně poradenství, školení a zavádění softwarových řešení. V současné době má Déhora pobočky v Nizozemsku, Belgii, Polsku a v České republice a pomáhá stovkám společností po celé Evropě téměř v každém odvětví od výroby a zpracovatelského průmyslu přes zdravotnictví, služby, logistiku až po státní správu. Mezi její významné klienty patří například firmy British American Tobaco, Audi, Nestlé, Siemens, Miele, Electrolux, Eindhoven Airpotr, Amsterdam Airport, Polish Airlines nebo Nizozemská a Belgická policie.

Více informací o společnosti Déhora se dozvíte na webu www.dehora.cz nebo Facebooku.