Praha, 23. ledna 2019 – Průzkum ING Bank zkoumající postoje české populace ke spoření uvádí, že téměř 60 % dotázaných by rádo v rámci novoročních předsevzetí letos naspořilo více peněz než v roce 2018. V minulosti však slib o větší spořivosti více než polovině (56 %) těch, kteří si jej dali, celý rok nevydržel Více chtějí spořit hlavně mladší a střední generace. Přímo spořicí účet využívá ke spoření podle průzkumu 42 % Čechů. „Celkově pozorujeme zvyšující se zájem o spoření, loni jsme v ING zaznamenali nárůst pravidelně spořících klientů,“ říká Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING Bank.
Novoroční předsevzetí týkající se lepší spořicí morálky si na začátku roku 2019 dalo téměř 70 % Čechů ve věkové kategorii 15-29 let, dotazovaných ze střední generace do 44 let necelých 60 %. Důvodem je dle průzkumu stav jejich současných finančních rezerv, který vnímají jako nedostatečný. Více si plánuje ukládat i 63 % lidí s největším objemem příjmů, těch s nejnižším výdělkem pouze polovina.
“Dle našich zkušeností si největší částky na spořicí účet ukládají Češi paradoxně na začátku roku v lednu a také v dubnu. Nakonec je to ale celkem logické, protože právě v těchto měsících dostávají zaměstnanci nejčastěji roční či půlroční prémie ke svým pravidelným měsíčním mzdám,” uvedl Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING Bank.
Ženy naspoří méně, desetina Čechů nechce spořit vůbec
Ženy mají nyní v průměru naspořeno o čtvrtinu méně než muži. Více než polovina (58 %) mužů je rozhodnuta naspořit větší částku v porovnání s minulým rokem. Naopak polovina účastníků průzkumu nad 45 let nemá potřebu zvyšovat částku, kterou měsíčně běžně spoří. Desetina Čechů nespoří vůbec a 73 % si spoří na běžných účtech, kde se vklady vůbec nezúročují. Až 47 % respondentů ukládalo v minulém roce své prostředky i doma do obyčejné kasičky.
“Fakt, že mají muži o čtvrtinu vyšší úspory, může být dán tím, že muži stále ještě průměrně vydělávají o čtvrtinu více než ženy. Vysvětlením ale může být i to, že muži jsou častěji těmi, kdo spravují rodinnou kasu,” dodal Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING Bank.
Schopnost spořit podrývají i novoroční slevy
Podle průzkumu nedělá 9 z 10 dotázaných problém ukládat stranou peníze alespoň jednou měsíčně. Na začátku roku se však předsevzetím o spoření do cesty staví agresivní slevová politika internetových i kamenných obchodů. Dle výsledků průzkumu nedokáže slevovým akcím na často nepotřebné zboží odolat čtvrtina dotazovaných. Slevovým akcím častěji kývnou právě mladší generace, hůře odolávají také ženy. Nehledě na slevy nedokáže kvůli spoření obětovat menší impulsivní nákup téměř třetina respondentů.
Zpráva vychází ze studie, kterou pro ING Bank zpracovala výzkumná společnost Stemmark na reprezentativním vzorku pěti set obyvatel České republiky dle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště. Termín sběru dat: 12. 12. – 16. 12. 2018.
O ING Bank
Skupina ING
ING je globální finanční instituce holandského původu se silnou evropskou základnou nabízející bankovní služby. Staví na zkušenostech, odborných znalostech a závazku nabízet vynikající služby a uspokojovat tak potřeby široké klientské základny zahrnující jednotlivce, rodiny, malé a střední podniky, korporace, instituce i vládní organizace. Cílem je podporovat lidi v tom, aby byli stále o krok napřed, v životě i podnikání.
ING Bank se svými více jak 53 tisíci zaměstnanci nabízí služby pro zákazníky retailového i firemního bankovnictví ve více než 40 zemích světa. Silnou stránkou je dobře známá a silná značka s pozitivním vnímáním klientů v řadě zemí, silná finanční pozice, víceúrovňová distribuční strategie a mezinárodní síť. Udržitelnost a společenská odpovědnost je nedílnou součástí firemní strategie ING Bank, o čemž svědčí první příčka v kategorii Diversified Financials v indexu Dow Jones Sustainability, a dále zařazení do indexu FTS4Good a indexu Euronext Vigeo Europe 120.
ING získala ocenění Best Bank In The World 2017, kterou uděluje časopis Global Finance.
ING Bank v České republice
ING v České republice aktuálně působí výhradně v oblasti bankovnictví a zaměstnává více než 250 lidí.
Historie ING Bank v České republice sahá až do roku 1992. V průběhu let si zde vybudovala silnou pozici v oblasti korporátního bankovnictví a svou komplexní nabídkou bankovních produktů a služeb v současné době uspokojuje všechny bankovní potřeby významných českých i mezinárodních společností i finančních institucí.
V roce 2001 ING Bank představila svůj první produkt pro fyzické osoby, spořicí účet ING Konto, a založila tak kategorii spořicích účtů na českém trhu. Rok poté rozšířila svoji nabídku o ING Podílové fondy, které nabízejí široké veřejnosti možnost vyššího zhodnocení úspor, a stala se tak specialistou na zhodnocování úspor pro fyzické osoby.
Společenská odpovědnost je klíčovou hodnotou firemní kultury banky; finanční produkty a služby nabízí srozumitelným a transparentním způsobem, aktivně působí v oblasti finančního vzdělávání a dlouhodobě strategicky spolupracuje s Nadací Terezy Maxové dětem, s aktivním zapojením firemních zaměstnanců.