Češi nejsou zvyklí platit za televizní obsah, zájem o internetovou televizi ale stoupá

Praha, 1. února 2019 – Z výzkumu o hybridním vysílání, který si zadala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) vyplývá, že hybridní televizní vysílání (HbbTV) alespoň občas využívá více než čtvrtina české populace. Přestože divák podle provozovatele internetové televize Kuki díky přechodu na DVB-T2 více přemýšlí, jak bude v budoucnu televizi sledovat, zatím nejsou lidé v ČR zvyklí za televizní obsah platit.

Výzkum ukázal, že hybridní televizní vysílání (HbbTV) využívá nadpoloviční většina majitelů chytrých televizí Smart TV (53 procent), což představuje 27 procent z celku zkoumané populace. Diváci, kteří jsou ochotni si za televizní obsah připlatit, oceňují jako klíčovou funkci výběr pořadů z archivu a zpětné zhlédnutí obsahu.  

Průzkum uvádí, že o HbbTV, které umožňuje na chytré televizi aktivovat funkce a služby, které nabízí některé televizní stanice, již někdy alespoň slyšely téměř tři čtvrtiny zkoumané populace. Znají-li rozdíl mezi lineárním a hybridním vysíláním, nejčastěji zmiňují možnost v rámci HbbTV přehrávat pořady zpětně.

Více než čtvrtina o této službě ale povědomí nemá. Sledování běžného lineárního televizního vysílání stále převažuje. „Díky DVB-T2 mají internetové televize větší pozornost populace a nyní je na provozovatelích placeného obsahu lidem vysvětlit jakou hodnotu za své peníze dostanou,“ říká Jakub Jánský ze společnosti AIM, která poskytuje internet a internetovou televizi KUKI.

Způsob, jakým lidé sledují televizi, se podle něj mění. Nejenom mladší generace nechce podřizovat svůj čas programu běžného televizního vysílání. Oblíbené pořady chtějí diváci sledovat v době, kterou si sami určí. Individuální volba programů, sledování desítek stanic, zpětné přehrávání, ale i HD obraz nebo možnost sledovat vybraný seriál na počítači, notebooku, telefonu a tabletu – to už patří do standardní nabídky internetových televizí.

V České republice má polovina domácností chytrou televizi nebo televizi s multimediálním centrem. Právě tito diváci hledají alternativy k lineárnímu vysílání. Lidé si už zvykli na přístup k obsahu z internetu – využívají Youtube a další kanály prostřednictvím Smart TV. Zvyšuje se i podíl sledování obsahu z externích zařízení.

„Zákazníci vnímají, že se mohou od prehistorické televize, která umí přepínat jen kanály, přesunout k novému modernímu prostředí, které je intuitivnější a svobodnější. Lidé mají možnost si během dvou minut spustit jakýkoliv televizní kanál a to ve vyšší kvalitě obrazu s možností nahrávání obsahu nebo používání na více zařízeních zároveň,“ dodává Jakub Jánský. Za pár stokorun měsíčně mohou podle něj zákazníci opustit klasickou anténu a přejít na pohodlné televizní vysílání přes internet. Přechod na OTT (over the top) je snadný nejenom proto, že naprostá většina domácností má připojení k internetu.

Celý výzkum je k dispozici ZDE

O společnosti

Obchodní značka AIM společnosti Planet A, a.s. je český poskytovatel internetového připojení, který působí na trhu už 11 let. Zaměřuje se zejména na poskytování internetu a televize po optické síti. V současné době využívá služeb AIM více než 50 tisíc zákazníků. V loňském roce AIM rozšířila poskytování vlastního internetového připojení na území celé České republiky. Společnost neustále pracuje na rozšiřování vlastní infrastruktury a pokrývání dalšího území technologií optických vláken. Součástí služeb AIM je poradenství a pružný zákaznický servis. V roce 2014 spustila AIM společně s brněnskou společností Smart Comp a.s. internetovou televizi Kuki, která má v nabídce více než 100 televizních kanálů s možnostmi zpětného přehrávání a dalšími chytrými funkcemi. Generálním ředitelem je Martin Havrda.

Reklamy