Praha – Zadavatelé reklamy letos utratí 13,8 bilionu korun. Alespoň s tím počítá pravidelný odhad světových investic do reklamy AdSpend, který každý půl rok zpracovává globální skupina Dentsu Aegis Network z dat z 59 trhů. Celkový globální růst reklamních investic by měl dosáhnout 3,6 %.
Hlavním tahounem růstu jsou investice do digitální reklamy, které oproti roku 2018 vzrostou o 11,5 %. Z celkového koláče marketingového mixu si digitalní reklama ukrojí 41,8 %, v roce 2020 by to mělo být dokonce 44,5 %. Největší zásluhu na růstu právě toho segmentu má mobilní reklama s odhadovaným nárůstem 21,4 % v roce 2019.
Globální investice do televizní reklamy letos mírně klesnou, a to o 0,1 % oproti roku 2018. Podle propočtů Dentsu Aegis Network by se ale televize měla v roce 2020 vrátit zpět ke kladnému růstu zhruba 0,6 %. Horší výsledky zaznamenají tradiční printové formáty. Reklamní investice do časopisů klesnou o 7,4 %, do novin dokonce o 7,7 %. Naopak OOH zažije renesanci v podobě 6,3% růstu oproti roku 2018, a to především díky digitalizaci původně statického formátu.
Podíl jednotlivých mediatypů
2018 | 2019f | 2020f | |
TELEVIZE | 34.9 | 33.6 | 32.4 |
NOVINY | 8.0 | 7.1 | 6.3 |
ČASOPISY | 5.0 | 4.5 | 4.0 |
RADIO | 6.2 | 6.1 | 5.9 |
KINO | 0.6 | 0.6 | 0.6 |
OOH | 6.3 | 6.3 | 6.3 |
DIGITÁL | 39.0 | 41.8 | 44.5 |
v procentech, f = forecast (odhad) |
“Na začátku roku jsme očekávali růst o něco vyšší. Naše odhady jsme snížili o dvě desetiny především kvůli zpomalení růstu v Číně, nejistotě ohledně Brexitu a také obchodnímu napětí mezi Čínou a USA. Naše odhady ukazují, že digitální kanály jsou hlavními tahouny růstu investic do reklamy. To by se ani v dalších letech němelo měnit především díky rozboji 5G sítí, a s tím spojených investic do mobilní reklamy, a chytrých televízí. Příští rok by se měl růst celkových investic ještě zesílit, protože nás čekají velké mezinárodní akce jako Olympijské hry v Tokiu, Mistrovství Evropy ve fotbale nebo třeba prezidentské volby v USA,“ popisuje Media Investment Director české pobočky Dentsu Aegis Network Martin Mlýnek.
Největší růst reklamních investic odhaduje Dentsu Aegis Network v Indii (11,4 %) a v Latinské Americe (9,1 %). Poměrně razantně porostou i investice v Kanadě (5,3 %) a ve Velké Británii (6,3 %).
Růst investic do reklamy se bude podle odhadů Asociace komunikačních agentur týkat také České republiky. V roce 2019 poroste objem čistých marketingových investic o 4,9 % na celkových 114,6 milionu korun.
Ačkoliv ve světě digitální reklama objemem investic do televize už překonala, v Česku je televize stále dominantním médiem. To by se ani v příštím roce nemělo změnit. SPIR odhaduje růst digitální reklamy na 14 % z loňských 28,6 miliard na 32,6 miliard korun v roce 2019. Celkové investice do televizní reklamy v České republice loni dosáhly podle Nielsen Admosphere 53 miliard korun.
„Dlouhodobě se v našich datech ukazuje, že trendy ze západních trhů dorazí dřív nebo později i do Česka. Speciálně vývoj na trzích jako USA nebo Velká Británie ukazuje budoucí trendy u nás. Jelikož roste celý reklamní trh, rostou srovnatelně i jednotlivé mediatypy. Ale v momentě, kdy zpomalí ekonomika, očekáváme přesun finančích prostředků do digitální reklamy, u které můžeme výrazně přesněji prokázat její efektivitu,“ okomentoval odhady vývoje generální ředitel Dentsu Aegis Network v Česku a na Slovensku Petr Chajda.
Celý průzkum najdete na webových stránkách Dentsu Aegis Network.
O skupině Dentsu Aegis Network:
Skupina Dentsu Aegis Network jako součást japonské Dentsu Inc. sestává z deseti globálních agentur – Carat, Dentsu, dentsu X, iProspect, Isobar, mcgarrybowen, Merkle, MKTG, Posterscope a Vizeum doplněných o více než 50 lokální specializovaných agentur. Vize Dentsu Aegis Network je inovovat způsoby, jakými klienti budují své značky, a to skrze expertízu a zkušenosti ze světa médií, digitálních technologií a kreativní komunikace. Nabízí širokou škálu specializovaných produktů a služeb na té nejvyšší úrovni. Se sídlem v Londýne Dentsu Aegis Network operuje ve 145 zemích světa a s celkem více než 45 tisíci specialisty. V České republice spadají do portfolia skupiny agentury Adexpres, Amnet, Amplifi, Bistro Social, Carat, dentsu X, iProspect, Isobar, Spectra a Vizeum. www.dentsuaegisnetwork.com