Globální investice do reklamy letos porostou o 3,6 % na celkových 13,8 bilionu korun

Praha – Zadavatelé reklamy letos utratí 13,8 bilionu korun. Alespoň s tím počítá pravidelný odhad světových investic do reklamy AdSpend, který každý půl rok zpracovává globální skupina Dentsu Aegis Network z dat z 59 trhů. Celkový globální růst reklamních investic by měl dosáhnout 3,6 %.

Hlavním tahounem růstu jsou investice do digitální reklamy, které oproti roku 2018 vzrostou o 11,5 %. Z celkového koláče marketingového mixu si digitalní reklama ukrojí 41,8 %, v roce 2020 by to mělo být dokonce 44,5 %. Největší zásluhu na růstu právě toho segmentu má mobilní reklama s odhadovaným nárůstem 21,4 % v roce 2019.

Globální investice do televizní reklamy letos mírně klesnou, a to o 0,1 % oproti roku 2018. Podle propočtů Dentsu Aegis Network by se ale televize měla v roce 2020 vrátit zpět ke kladnému růstu zhruba 0,6 %. Horší výsledky zaznamenají tradiční printové formáty. Reklamní investice do časopisů klesnou o 7,4 %, do novin dokonce o 7,7 %. Naopak OOH zažije renesanci v podobě 6,3% růstu oproti roku 2018, a to především díky digitalizaci původně statického formátu.

Podíl jednotlivých mediatypů

2018 2019f 2020f
TELEVIZE 34.9 33.6 32.4
NOVINY  8.0 7.1 6.3
ČASOPISY 5.0 4.5 4.0
RADIO 6.2 6.1 5.9
KINO  0.6 0.6 0.6
OOH 6.3 6.3 6.3
DIGITÁL 39.0 41.8 44.5
v procentech, f = forecast (odhad)                  

“Na začátku roku jsme očekávali růst o něco vyšší. Naše odhady jsme snížili o dvě desetiny především kvůli zpomalení růstu v Číně, nejistotě ohledně Brexitu a také obchodnímu napětí mezi Čínou a USA. Naše odhady ukazují, že digitální kanály jsou hlavními tahouny růstu investic do reklamy. To by se ani v dalších letech němelo měnit především díky rozboji 5G sítí, a s tím spojených investic do mobilní reklamy, a chytrých televízí. Příští rok by se měl růst celkových investic ještě zesílit, protože nás čekají velké mezinárodní akce jako Olympijské hry v Tokiu, Mistrovství Evropy ve fotbale nebo třeba prezidentské volby v USA,“ popisuje Media Investment Director české pobočky Dentsu Aegis Network Martin Mlýnek.

Největší růst reklamních investic odhaduje Dentsu Aegis Network v Indii (11,4 %) a v Latinské Americe (9,1 %). Poměrně razantně porostou i investice v Kanadě (5,3 %) a ve Velké Británii (6,3 %).

Růst investic do reklamy se bude podle odhadů Asociace komunikačních agentur týkat také České republiky. V roce 2019 poroste objem čistých marketingových investic o 4,9 % na celkových 114,6 milionu korun.

Ačkoliv ve světě digitální reklama objemem investic do televize už překonala, v Česku je televize stále dominantním médiem. To by se ani v příštím roce nemělo změnit. SPIR odhaduje růst digitální reklamy na 14 % z loňských 28,6 miliard na 32,6 miliard korun v roce 2019. Celkové investice do televizní reklamy v České republice loni dosáhly podle Nielsen Admosphere 53 miliard korun.

„Dlouhodobě se v našich datech ukazuje, že trendy ze západních trhů dorazí dřív nebo později i do Česka. Speciálně vývoj na trzích jako USA nebo Velká Británie ukazuje budoucí trendy u nás. Jelikož roste celý reklamní trh, rostou srovnatelně i jednotlivé mediatypy. Ale v momentě, kdy zpomalí ekonomika, očekáváme přesun finančích prostředků do digitální reklamy, u které můžeme výrazně přesněji prokázat její efektivitu,“ okomentoval odhady vývoje generální ředitel Dentsu Aegis Network v Česku a na Slovensku Petr Chajda.

Celý průzkum najdete na webových stránkách Dentsu Aegis Network.

O skupině Dentsu Aegis Network:

Skupina Dentsu Aegis Network jako součást japonské Dentsu Inc. sestává z deseti globálních agentur – Carat, Dentsu, dentsu X, iProspect, Isobar, mcgarrybowen, Merkle, MKTG, Posterscope a Vizeum doplněných o více než 50 lokální specializovaných agentur. Vize Dentsu Aegis Network je inovovat způsoby, jakými klienti budují své značky, a to skrze expertízu a zkušenosti ze světa médií, digitálních technologií a kreativní komunikace. Nabízí širokou škálu specializovaných produktů a služeb na té nejvyšší úrovni. Se sídlem v Londýne Dentsu Aegis Network operuje ve 145 zemích světa a s celkem více než 45 tisíci specialisty. V České republice spadají do portfolia skupiny agentury Adexpres, Amnet, Amplifi, Bistro Social, Carat, dentsu X, iProspect, Isobar, Spectra a Vizeum. www.dentsuaegisnetwork.com