Audioknihám na Alze vévodí detektivky

Praha, 19. 6. 2019 – Léto se blíží a s ním hlavní sezóna pro četbu a poslech knih. Počet prodaných audioknih na Alza.cz roste, meziroční nárůst (2017/2018) činil 42,8 %. Za první pololetí 2019 pak audioknihy vzrostly o 39 %. Zájem je zejména o detektivní příběhy.

Alza provedla mezi svými zákazníky na toto téma průzkum. Výsledky jasně prokázaly, že
k nejoblíbenějším audio žánrům patří dlouhodobě detektivky a thrillery (56,5 %), dále romány (46,5 %) a TOP trojici uzavírají sci-fi a fantasy. Největší meziroční nárůst však zaznamenávají audioknihy s tematikou osobního rozvoje. Mezi nejoblíbenější interprety patří Zuzana Slavíková (mmj. načetla audioknihy z fantasy série Terryho Pratchetta Úžasná Zeměplocha a první dva díly úspěšné série Geniální přítelkyně) a Jan Hyhlík (interpret populárních historických detektivek a románů Vlastimila Vondrušky).

Nejprodávanější tři tituly na Alze za první pololetí 2019 jsou:

  1. Stojednaletý stařík, který se vrátil, aby zachránil svět (autor: J. Jonasson, čte Martin Stránský)
  2. Hra o trůny (autor: George R. R. Martin, čte František Dočkal)
  3. Nikdy nedělej kompromis (autor: Chris Voss, čte Petr Hanák)

„Velmi nás těší, že nakladatelé myslí při uvedení nových titulů na trh rovnou i na audio verzi. Podle našeho průzkumu lidé na poslechu oceňují zejména dostupnost a jednoduchost – nejčastěji audioposlech běží na zařízení, které má totiž dnes už každý stále u sebe v kapse – mobilní telefon (77,3 %). Velmi nás zaujalo, že téměř polovina respondentů uvedla, že na poslech mluveného slova je zvyklá od rodičů z dětství při vyprávění pohádek,“ uvedla Hana Žáková, senior business developer e-obsahu Alza.cz s tím, že průměrná cena audioknihy se drží na přijatelných 203 Kč. Poslech mluveného slova navíc přináší příjemné uvolnění, trénuje mozek a přirozenou přírodní cestou snižuje stres.

Neuvěřitelných 76,5 % respondentů zmiňuje jako nejčastější důvod poslechu dobrý způsob využití času při další činnosti – cestování v autě, MHD, při čekání, sportu, u vaření, šití, pletení atd. Poslech u domácích prací uváděly 2x více ženy, muži naopak 2x častěji zmiňovali řízení auta. Nejčastěji si posluchači pouští audio při usínání (46 %).

Naprosto zásadní při výběru titulu je pak žánr (64 %), autor (56 %) a vybraný interpret (54 %). Více než 10 audioknih si ročně poslechne 34 % zákazníků.

Na recenze při výběru titulu dá 51 % respondentů, na doporučení přátel pak 44 %. Důležitá je i role knihkupců – 26 % posluchačů se informuje v newsletterech a 26 % hledá inspiraci v seznamu bestsellerů.

Více informací zde.

Reklamy