Světový trh robotické automatizace procesů (RPA) rostl podle společnosti Gartner v roce 2018 o 63 %

O více než 63 % rostl v minulém roce trh RPA softwaru, tedy nástrojů a řešení pro robotickou automatizaci procesů. S globálním obratem 846 milionů dolarů sice stále nejde o gigantický softwarový trh, zároveň ale rozhodně nešlo o pomyslný růst „z nuly“. V letošním roce bude růst tohoto segmentu pokračovat podobně závratným tempem na 1,3 miliardy dolarů.

RPA je oblastí, kde dochází nejen k růstu, ale také k dynamickému vývoji mezi vedoucími hráči, z nichž žádný nemá dominantní postavení, jak upozorňuje viceprezident výzkumu Gartneru Fabrizio Biscotti: „Konkurence je ostrá, devět z deseti největších hráčů meziročně změnilo svou pozici. Současná čísla šest a sedm navíc meziročně třímístně rostla, což naznačuje, že první pětka se během letošního roku může opět změnit.“ V roce loňském se skutečným skokanem stala společnost UiPath, která meziročně rostla o 630 %, a poskočila tak z pátého na první místo s tržním podílem 13,6 %.

Dominantním trhem RPA zůstává Severní Amerika, na kterou vloni připadlo 51 % obratu, to ale zároveň představuje meziroční pokles o dva procentní body. Druhá je západní Evropa s 23 % a třetí Japonsko, kde rostla míra adopce meziročně o 124 %. „Ukazuje to, že RPA je atraktivní pro organizace po celém světě zejména díky kratší době potřebné pro nasazení ve srovnání s jinými alternativami, jako jsou platformy BPM či outsourcing procesů (BPO),“ dodává Biscotti.

Přestože se RPA objevuje prakticky ve všech odvětvích, nejčastějším zákazníkem jsou v současné době banky, pojišťovny, telekomunikační společnosti a utility. Ty totiž obvykle mají řadu historických systémů, pro něž je RPA vhodné. „Schopnost integrace s historickými systémy a aplikacemi je hlavním faktorem pohánějícím RPA projekty. S touto technologií mohou organizace urychlit svou digitální transformaci a zároveň získat dodatečnou hodnotu ze svých někdejších technologických investic,“ vysvětluje Biscotti. 

Analytici Gartneru očekávají, že trh RPA může již během tří let vypadat velmi odlišně. Velcí softwaroví hráči, jako jsou IBM, Microsoft a SAP, uzavírají partnerství s výrobci RPA softwaru, nebo je rovnou kupují. Tím dále pomáhají zvyšovat povědomí a atraktivitu RPA mezi svými početnými zákazníky. Nově se objevující výrobci RPA zároveň přicházejí s dalšími funkcemi reagujícími na potřeby digitálního byznysu, jako jsou zpracování toků událostí (event stream processing) či analýza v reálném čase.

Klienti – předplatitelé služeb Gartneru – naleznou další podrobnosti o trhu RPA ve studii: „Market Share Analysis: Robotic Process Automation, Worldwide, 2018“. RPA bude také jedním z témat na podzimní konferenci Gartner IT Symposium/Xpo 2019, která se uskuteční 3. – 7. listopadu v Barceloně.

Trh RPA software dle obratu (celosvětově, miliony dolarů)

2017 pořadí 2018 pořadí Společnost 2017 Obrat 2018 Obrat 2017-2018 Růst (%) 2018 Tržní podíl (%)
5 1 UiPath 15,7 114,8 629,5 13,6
1 2 Automation Anywhere 74,0 108,4 46,5 12,8
3 3 Blue Prism 34,6 71,0 105,0 8,4
2 4 NICE 36,0 61,5 70,6 7,3
4 5 Pegasystems 28,9 41,0 41,9 4,8
8 6 Kofax 10,4 37,0 256,6 4,4
11 7 NTT-AT 4,9 28,5 480,9 3,4
6 8 EdgeVerve Systems 15,7 20,5 30,1 2,4
7 9 OpenConnect 15,2 16,0 5,3 1,9
9 10 HelpSystems 10,2 13,7 34,3 1,6
    Ostatní 273,0 333,8 22,2 39,4
    Celkem 518,8 846,2 63,1 100,0

Součty nemusí s ohledem na zaokrouhlování souhlasit.

Zdroj: Gartner (červen 2019)

Doplnění za KPC Group, zastoupení Gartner pro ČR, SR a Rumunsko: Trh RPA se dynamicky rozvíjí také v regionu střední a východní Evropy, v Česku nicméně rostl pomaleji, meziročně o 34 % (dolarové vyjádření). Mezi společnosti, které řešení pro robotickou automatizaci procesů v Česku nasazují, patří zejména banky a pojišťovny a také centra podnikových či sdílených služeb (asociace ABSL očekává, že v Česku bude RPA v roce 2025 využívána pro veškeré standardní transakční procesy, viz jejich zpráva z února 2018). Z globálních dodavatelů mají v regionu silnou pozici zejména UiPath a NICE.

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 2 tisíce analytiků Gartner se zabývá technologickými a byznysovými tématy, sleduje trendy, výrobce a dodavatele a produkuje 14 tisíc benchmarků ročně (v oblasti IT, financí, marketingu, provozu a obchodu). V databázi Gartner je více než 300 tisíc vlastních reportů a analýz. Nabízí klientské interakce a konzultace s analytiky. Po celém světě organizuje více než 75 konferencí ročně. Gartner má celosvětově přes 15 tisíc klientů – organizací z více než 100 zemí; je mezi nimi 73 % firem z žebříčku Global 500.

 

Reklamy