Pětina zákazníků neplatí včas. Firmy zpřísňují své platební podmínky

Pětina účtů za zboží a služby je v letošním roce zaplacena se zpožděním. Přestože se počet poctivě platících zákazníků v Evropě i Česku nepatrně zvýšil, prodloužila se doba, po kterou společnosti čekají na uhrazení nezaplacených účtů. Evropské firmy čekají průměrně 21 dní na vyrovnání závazků, tedy o dva dny déle než v předchozím roce. Podle mezinárodního průzkumu platební morálky pro EOS Group očekává v dalších dvou letech řada evropských společností zhoršení platební morálky zákazníků. Majitelé se proto brání zaváděním přísnějších opatření. 

Počet evropských neplatičů se snížil zejména v západní Evropě. Ve východní Evropě zůstává přibližně stejný. Nejhůře je na tom Slovensko s 24 % pozdě uhrazených plateb, na opačné straně východní Evropy stojí Česko s Chorvatskem s 19 %. Nejlepší disciplínu z celé Evropy mají zákazníci v Německu (14 %). „Vývoj platební morálky je odrazem dosavadního pozitivního ekonomického vývoje v Evropě. Očekávané zpomalení ekonomiky v následujících letech však motivuje věřitele ke zpřísňování svých nastavení směrem ke klientům,“ podotýká Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI.

Podle průzkumu firmy zkracují termíny, které zákazníkům dávají na zaplacení. Za pět let poklesly průměrně o čtyři dny napříč celou Evropou. „V České republice podnikatelé snížili splatnosti meziročně o den. Ve srovnání se zbytkem Evropy dávají zákazníkům stále relativně na čas,“ doplňuje Vachel.

Firmy čekají déle na uhrazení nezaplacených účtů

Jedním z dalších důvodů zpřísnění podmínek je vývoj v oblasti plateb, které jsou již po splatnosti. Evropské společnosti čekají déle na účty nezaplacené, a to průměrně 21 dní. Ve východní Evropě je to dokonce 22 dní. Od roku 2017 tato hodnota roste. V České republice čekají majitelé firem na zaplacení průměrně 18 dní. 

Negativní vyhlídky mírně rostou

Jedna ze sedmi evropských společností v následujících dvou letech očekává propad platební morálky svých zákazníků. Skepse o dalším vývoji roste zejména v západní Evropě. Nejvíce skeptická je Velká Británie, kde negativní očekávání narostlo o 28 %. V Česku se firmy naopak až tak neobávají (skeptických je 9 %). „Výhledy na hospodaření firem budou v době očekávaného poklesu ekonomiky horší, i dosud bezproblémoví klienti mohou začít hradit se zpožděním. Doporučujeme více ověřovat schopnost a ochotu zákazníků dostát svých závazků, být důsledný v řešení nezaplacených pohledávek,“ radí Vachel. 

O průzkumu:  

Skupina EOS realizovala průzkum platební morálky ve spolupráci s Kantar TNS na jaře roku 2019. Dotázala se v segmentu B2B a B2C ve 3 400 firmách ze 17 evropských zemí (Německa, Velké Británie, Francie, Belgie, Švýcarska, Ruska, Polska, Španělska, Dánska, Rumunska, Řecka, Bulharska, Chorvatska, Slovinska, Maďarska, České republiky a Slovenska). V každé zemi bylo 200 firem dotazováno na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi a obecně na ekonomické trendy v dané zemi.  
EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 120 zemích světa.

Reklamy