Jak krotit a nekrotit Uber či Bolt

Zkušenosti z nejvyspělejší digitální ekonomiky v Evropě

Zákonodárci v celé Evropě přemýšlí, jak novými pravidly reagovat na technologie, které změnily celá odvětví, jako je třeba taxislužba a nástup aplikací typu Bolt či Uber. Máme s tím z Estonska zkušenosti, které můžeme předat prakticky do jakékoli evropské země a města, třeba i do Prahy.

Co jsme udělali – zavedli jsme možnost přepravy i bez taxametru, jen na aplikaci. Zrušili jsme povinné zkoušky, které v jednadvacátém století už nemají vůbec žádný význam, pokud lidé mohou objednat taxi z aplikace v chytrém telefonu a v téže aplikaci sledovat, zda se řidič neodchyluje od naplánované trasy či je neveze někam úplně jinam.

Jaké jsou výsledky estonské liberalizace. Samozřejmě že nenastala žádná apokalypsa – lidé jsou spokojení, že mají větší výběr, stát je spokojený, že nemá rozšířenou šedou ekonomiku a taxikářské dispečinky v Tallinnu se s konkurencí vypořádaly tak, že se dva největší spojily a vytvořily vlastní novou platformu. Je pravda, že v Estonsku jsme měli ještě větší motivaci situaci řešit i proto, že Bolt je estonský startup, co se rozšířil do celé Evropy, na což jsme právem hrdí.

Politici často slyší volání po „rovných podmínkách“. To je ale nebezpečný nesmysl. Technologie vytváří úplně jiné hřiště, na kterém se hraje, protože vytváří úplně jinou poptávku po službách. Jak řekl profesor Oren Harari, elektrické osvětlení se nevyvinulo soustavným vylepšováním svíček. Uber se nevyvinul postupným vývojem taxametru, ale z toho, že jeho zakladatele naštvalo, že si před dvanácti lety nebyl schopen v Paříži, kde byl na konferenci, jednoduše zavolat taxíka.

U nás nakonec taxikářské společnosti pochopily, že jejich konkurentem nakonec nejsou platformy jako Bolt nebo uber, ale individuální i veřejná doprava jako celek, a s platformami jsou vlastně na jedné lodi.

Problém, který zbyl, bylo pojištění. To je u taxi tradičně a logicky mnohem vyšší, protože riziko, že vytěžované vozidlo a profesionální řidič bude účastníkem nějaké nehody, je vyšší. Jenže u aplikací jsou řidiči často lidé, kteří si jenom přivydělávají vedle své hlavní práce, podle zákona ale museli platit plnou cenu. Díky startupu Cachet, který jsem spoluzaložil, je možné rozložit povinné pojištění mezi více řidičů podle toho, jak jezdí a podle toho, zda poskytnou aplikacím záznam ze své jízdy. Platformy mají navíc motivaci vyžadovat pojištění po řidičích, protože ministerstvo plánovalo dodatek k zákonu, který by učinil Bolt či Uber odpovědným za škody, které by případně způsobili jejich nepojištění řidiči.

Můžu tak z vlastní zkušenosti říct, že nově upravené podmínky pro osobní přepravu znamenají vytvoření nových obchodních modelů a příležitostí. Koneckonců platformy se teď věnují i dodávání zboží z internetových obchodů či dovážce jídel, čímž řidiči optimalizují svůj čas za volantem, protože ho čím dál tím méně tráví pouhým přejížděním z místa na místo a čím dál tím víc ho tráví skutečnou prací.

Čímž se dostáváme k dalším výhodám technologií, a to je, že jsou součástí řešení problematiky klimatických změn. Snížení emisí z dopravy je důležité, protože tvoří výraznou část skleníkových plynů, které vypouštíme do atmosféry. Už nyní vidíme, že s možností rychle si zavolat auto přes aplikaci klesá motivace lidí mít v rodině druhý vůz, protože náklady na občasnou jízdu jsou nižší než povinné ručení, pojištění a další poplatky, které jsou spojené s vlastním vozem.

V současnosti tvoří osobní přeprava asi dvě procenta veřejné dopravy, odhadujeme, že do deseti let to bude pětadvacet procent. Většina se nepřelije z autobusů nebo tramvají, ale z individuální automobilové dopravy. Pro Estonsko je snížení emisí z dopravy důležitý dlouhodobý cíl a platformy jako Bolt nebo Uber jsou toho součástí.

Někdy jako politici zapomínáme, že klíčové pro nás má být vliv na zákazníky a – proč to neříct – většinu voličů, spíše než to, jak si vede nějaký konkrétní byznys a jak moc dobře se v parlamentu otáčí jeho lobbisté. My jsme přesvědčeni i na základě zkušeností zákazníků, že aplikace jsou vystaveny dost velkému konkurenčnímu tlaku, aby se musely starat o vysokou kvalitu svých služeb, takže není potřeba už žádné přezkoušení řidičů státem.

Kalle Palling, expert na digitalizaci, bývalý člen estonského parlamentu a spoluzakladatel insurtech startupu Cachet
(Former MP @ The Parliament of Estonia; Co-founder of insurtech startup Cachet and expert in the field of digitalization)