Podle Gartneru se prodeje chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí letošního roku celosvětově propadly o 20 %.

Samsung a Huawei se poprvé dělí o první příčku v celosvětových prodejích. V Česku po citelném propadu v prvním čtvrtletí prodeje chytrých telefonů ve druhém kvartále naopak velmi mírně rostly.

Pandemie koronaviru nadále ovlivňovala globální mobilní průmysl – celosvětové prodeje koncovým uživatelům činily ve druhém čtvrtletí roku 2020 podle dat společnosti Gartner 295 milionů zařízení, což představuje meziroční pokles o 20,4 %. Ve střední a východní Evropě klesly ve druhém čtvrtletí prodeje chytrých telefonů jen mírně, v Česku dokonce meziročně mírně vzrostly.

Mezi pěti nejvýznamnějšími výrobci chytrých telefonů zaznamenal největší propad prodejů Samsung, zatímco prodeje Apple se meziročně téměř nezměnily. Ačkoliv společnost Huawei zaznamenala taktéž meziroční pokles, prodala o 27,4 % chytrých telefonů víc než v prvním čtvrtletí a v podstatě se tak dělí o první příčku se Samsungem.

Prakticky na všech významných trzích kromě Číny panovala nějaká míra ochranných omezení po většinu druhého čtvrtletí, což způsobilo pokles poptávky po chytrých telefonech. „Zlepšení situace v Číně pak vedlo k vzestupu poptávky oproti předchozímu čtvrtletí,“ říká ředitel výzkumu Gartner Anshul Gupta. „Cestovní omezení, uzavření obchodů a také omezení výdajů na zbytné věci během pandemie vedlo letos již ke druhému čtvrtletnímu poklesu v řadě.

I přes nárůst poptávky se prodeje chytrých telefonů v Číně meziročně propadly o 7 % na necelých 94 milionů kusů. Indie, která zavedla přísná omezení (dopadající dokonce i na online prodej) zaznamenala vůbec největší propad prodeje chytrých telefonů (-46 %) z pěti největších zemí světa.

Největšímu propadu mezi pěti vedoucími výrobci čelil Samsung

Samsung prodal ve druhém čtvrtletí téměř 55 milionů chytrých telefonů, což představuje meziroční pokles o 27,1 % (viz tabulka). „Výsledky Samsungu ovlivnila ve druhém čtvrtletí pandemie, situaci v celosvětovém měřítku nezachránila ani poptávka po špičkových modele řady S,“ vysvětluje A. Gupta.

Tabulka 1. Pět největších výrobců chytrých telefonů podle prodejů koncovým uživatelům ve 2. čtvrtletí 2020 (tisíce kusů)

Výrobce2Q20kusy2Q20 tržní podíl (%)2Q19kusy2Q19 tržní podíl (%)2Q20-2Q19 změna (%)
Samsung54 759,418,675 111,820,3-27,1
Huawei54 125,018,458 055,715,7-6,8
Apple38 386,113,038 522,910,4-0,4
Xiaomi26 095,28,933 250,79,0-21,5
OPPO23 612,18,028 070,27,6-15,9
Ostatní97 692,133,2137 282,537,1-28,8
Celkem294 669,9100,0370 293,9100,0-20,4

Vzhledem k zaokrouhlení nemusí některé součty sedět.  Zdroj: Gartner (srpen 2020)

Prodeje Huawei meziročně poklesly o 6,8 % na 54 milionů kusů. „Výsledky Huawei na čínském trhu pomohly společnosti kompenzovat slabší čtvrtletí,“ říká A. Gupta. „Huawei zvýšila svůj náskok v Číně, když na tamním trhu ve druhém čtvrtletí letošního roku dosáhla podílu 42,6 %. Je to výsledek agresivní strategie při uvádění novinek a prodejních akcí na čínském trhu. Pomohla také značná podpora od tamních operátorů při uvádění nových 5G modelů.“

Společnost Apple prodala ve druhém čtvrtletí 38 milionů iPhonů, což představuje meziroční pokles 0,4 %. „Apple se v prodejích ve druhém čtvrtletí dařilo lépe než většině ostatních výrobců a prodeje rostly i oproti předchozímu čtvrtletí,“ vysvětluje viceprezidentka Gartneru Anette Zimmermann. „Zlepšující se obchodní kondice Číny pomohla Apple růst na tamním trhu. Uvedení nového modelu iPhone SE bylo navíc pro řadu majitelů starších přístrojů impulzem k upgradu.“

Doplnění k českému trhu – KPC Group, zastoupení Gartner pro ČR, SR a Rumunsko.

Zatímco v prvním čtvrtletí se prodeje chytrých telefonů ve střední a východní Evropě propadly více než v Evropě západní, ve druhém čtvrtletí se situace obrátila. Český trh vykázal dokonce mírný meziroční růst ve výši přibližně jednoho procenta. Roli patrně hrála různá míra rozsahu a dopadu karanténních opatření na vlastní prodejce i nákupní chování zákazníků v jednotlivých zemích.

Zákazníci – uživatelé služeb Gartner naleznou další informace a podrobná čísla z regionů i jednotlivých zemích ve studii “Market Share: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones, All Countries, 2Q20 Update.” Další informace o tom jak mohou podniky pomocí technologií revidovat a zlepšit svou obchodní strategii v době po koronaviru jsou k dispozici ve speciální sekci portálu Gartner.com: Reset your business strategy

Máte-li zájem o data, odpovědi analytiků, komentáře a další informace Gartneru k tématu této TZ, případně k jiným tématům pro vaše redakční články, obraťte se prosím na Kateřinu Kubištovou – katerina.kubistova@gartner.com 

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 2 tisíce analytiků Gartner se zabývá technologickými a byznysovými tématy, sleduje trendy, výrobce a dodavatele a produkuje 14 tisíc benchmarků ročně (v oblasti IT, financí, marketingu, provozu a obchodu). V databázi Gartner je více než 300 tisíc vlastních reportů a analýz. Nabízí klientské interakce a konzultace s analytiky. Po celém světě organizuje více než 75 konferencí ročně. Gartner má celosvětově přes 15 tisíc klientů – organizací z více než 100 zemí; je mezi nimi 73 % firem z žebříčku Global 500.