Prymula mediálně převálcoval Babiše s Trumpem. Vyšlo 5 tisíc článků

Během jediného týdne od nástupu do funkce ministra zdravotnictví vyšlo o Romanu Prymulovi v českých médiích téměř pět tisíc článků. To je dokonce víc, než kolik jich zmiňovalo Andreje Babiše, Donalda Trumpa nebo Alexandra Lukašenka. A je to dvakrát tolik, než kolik jich vyšlo o odcházejícím ministrovi Adamu Vojtěchovi. Vyplývá to z analýzy Newton Media.

Ta ukazuje, v jakém kontextu o této události média informují, i jakým způsobem se o ní hovoří na sociálních sítích. Roman Prymula se postavil do čela Ministerstva zdravotnictví ČR v pondělí 21. září. Od této chvíle až do neděle 27. září vyšlo v českých médiích o novém ministrovi celkem 4921 článků. Přestože by takovému přehledu obvykle kraloval Andrej Babiš, o premiérovi vyšlo ve stejný čas jen 4469 článků. O americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi to pak bylo 1109 článků a o Alexandru Lukašenkovi jen 446 článků. 

„Ve významném počtu článků komentujících nástup Romana Prymuly do funkce ministra zdravotnictví se psalo o tom, že z vedení Fakultní nemocnice Hradec Králové musel v roce 2016 odejít kvůli střetu zájmů. Po nástupu byl často zmiňován v souvislosti s kritikou ze strany Hospodářské komory a Asociace malých a středních podniků, když zavedl povinné uzavření restaurací ve 22 hodin. Řada článků také potvrzuje, že si popudil pedagogy výzvou, ať ředitelé vyplýtvají jeden z pěti ředitelských dnů na 25. září,“ uvádí k aktuální analýze Daniel Weidenhoffer, mediální analytik Newton Media.

Přestože byl předchozí český ministr zdravotnictví Adam Vojtěch ještě ve své funkci tak často skloňován a kritizován, v týdnu od svého odchodu z ministerstva už byl zmíněn jen ve 2489 článcích. Píše se o něm nejčastěji ve spojení se spekulacemi, že dostane místo generálního ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny. Analýza proběhla pomocí technologie entit. Ty mapují, o čem a o kom se mluví, nebo dokážou srovnat, zda dostávají častěji prostor vládní či opoziční politické strany.

Prymula není na sociálních sítích moc oblíbený

Ve sledovaném období týden před a týden po nástupu nového ministra Newton zanalyzoval celkem 1 715 807 příspěvků v debatách na českých sociálních sítích, jako je Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, diskuzní webová fóra, ale také debaty u redakčních článků nebo blogy. Vybrány byly příspěvky týkající se dění kolem Covidu-19, zmiňující ministra Prymulu i ex-ministra Vojtěcha.

Zatímco ještě v týdnu před jeho jmenováním se o Romanu Prymulovi zmiňovalo v souvislosti s Covidem 24 515 příspěvků, po jeho nástupu do funkce to bylo 174 509 příspěvků. Co se týče Adama Vojtěcha, před rezignací o něm píše 26 396 uživatelů, zatímco po ní se počet téměř zdvojnásobil na 51 211 příspěvků.

„Rozporuplnou osobou se stává Adam Vojtěch, který v sociálních médiích čelil před svou rezignací silnému tlaku ze strany veřejnosti, médií, a nakonec i premiéra Babiše, byl velmi často kritizovaný a zesměšňovaný. Po jeho konci ale lidem najednou skoro chybí a spíše vyzdvihují jeho přínosy. Důvodem může být to, že Prymula působí jako tvrdý politik a svými předchozími prohlášeními v lidech vzbudil obavy z přísných restrikcí,“ popisuje Tomáš Kůst, analytik sociálních médií z Newton Media.

Naopak se zdá, že Prymula pravděpodobně nebude oblíbený. „Má nejspíše své zastánce mezi voliči hnutí ANO, ale většina příspěvků je negativní. Od Prymuly se evidentně čekalo, že bude vystupovat jasněji a omezí se chaos, který panuje. To se ale neděje, podle reakcí se zdá, že spíše přilévá olej do ohně. Sílí také konspirační teorie o tom, že žádný vir neexistuje, že je to jen manipulace společnosti, což zmatená nařízení spíše podporují,“ říká Kůst.

NEWTON Media, a. s.

Společnost NEWTON Media je největší středoevropský poskytovatel služeb mediálního monitoringu a analýz s tradicí od roku 1995. Působí v ČR, na Slovensku, v Polsku, Chorvatsku, Slovinsku, Srbsku, Bosně a Hercegovině a Makedonii. Monitoring a analýzy NEWTON Media pokrývají oblast tradičních médií, internetu a sociálních sítí. Společnost disponuje největším mediálním archivem ve střední Evropě sahajícím do roku 1996. Portfolio služeb s přidanou hodnotou zahrnuje strategické poradenství a návrhy a realizaci doporučení s cílem napomoci klientům posílit jejich konkurenceschopnost. Je členem mezinárodních odborných sdružení FIBEP a AMEC a sdílí mediální obsah s dalšími agenturami z celého světa. Pro více informací navštivte www.newtonmedia.cz