Malé a střední firmy získaly způsob, jak odložit platby dodavatelům. Financování přijatých faktur nabízí služba Cashbot jako první v Česku

Díky prodloužení splatnosti faktur získají firmy čas a volné peníze na dokončení klíčových zakázek nebo doprodání zásob.

Zatímco okamžité proplácení vydaných faktur je na českém trhu již běžné, opačným směrem byla podobná služba dosud dostupná pouze velkým podnikům. Malé a střední firmy musely platit dodavatelům vždy v termínu, a to i v případě, že by jim volné peníze v danou chvíli mohly zásadně pomoci při rozvoji jejich podnikání. Změnila to až služba Cashbot, která jako první na českém trhu nabízí malým a středním firmám možnost financování přijatých faktur. „Představte si například obchod, který před vánočními svátky potřebuje naplnit sklad zbožím. Díky nám nemusí žádat v bance o úvěr a čekat dlouhé týdny na jeho vyřízení. Faktury dodavatelům za něj uhradíme včas my a splatnost prodloužíme až o čtyři měsíce. Platbu nám tak může poslat až poté, co zboží doprodá,“ říká zakladatel a ředitel start-upu Cashbot Marek Hejdušek.

Nová služba funguje plně online pro faktury od 3 do 400 tisíc korun, a to bez omezení na velikost dodavatele. Bezplatná registrace s nahráním potřebných dokladů nezabere malým a středním podnikům více než čtvrt hodiny, pak už je možné začít nahrávat faktury, u kterých se okamžitě zobrazí konečná cena za financování. Ta se pohybuje v rozmezí 0,5 až 2 procent měsíčně z financované částky. Jednotná není podle Hejduška proto, že zahrnuje i náklady na riziko, jež se u jednotlivých klientů liší. V aplikaci je možné si také zobrazit rady pro vylepšení vlastního rizikového profilu a dosažení nižší ceny. Mezi nejčastější způsoby, jak toho lze dosáhnout, patří například splnění zákonné povinnosti v podobě vložení příslušných finančních výkazů do odpovídajících registrů. Mnohdy pomůže také prověření odběratelů, z nichž někteří mohou být příliš rizikoví či nedůvěryhodní.

Pandemie urychlila plány 

Pro Cashbot je nová služba uzavřením cyklu financování faktur. Za více než 2 roky svojí existence start-up proplatil malým a středním firmám vydané faktury za 650 milionů korun. Financování přijatých faktur měl původně v plánu spustit až na konci letošního roku. S ohledem na dění v ekonomice, kdy kvůli dopadům pandemie koronaviru roste poptávka malých a středních firem po volných penězích, se ale rozhodl spuštění nové služby uspíšit. Podle ředitele společnosti Marka Hejduška bylo mimo jiné nutné přizpůsobit skóringový model, s jehož pomocí Cashbot vyhodnocuje rizika. „Zatímco v případě financování vydaných faktur hodnotíme rizika především na straně odběratele, který má peníze uhradit, u nové služby platíme za klienty u velkého množství dodavatelů. Museli jsme se proto naučit, jak klienty efektivně skórovat,“ říká Hejdušek.

Nová služba podle Hejduška hned v prvních dnech vzbudila příznivou zpětnou vazbu klientů, a tak je už nyní zřejmé, že nepůjde jen o doplněk k zatím mnohem rozšířenějšímu financování vydaných faktur. Do roku 2021 má být podíl obou segmentů financování faktur na tržbách společnosti Cashbot vyrovnaný. Přispět k tomu má i skutečnost, že zatímco financování vydaných faktur cílí na zhruba 150 000 subjektů, které podle odhadů mají faktury s příliš dlouhou splatností, přijaté faktury proplácí dodavatelům každá malá či střední firma.  

V následujícím období plánuje Cashbot službu, jež je nyní dostupná pro platby v českých korunách za českými dodavateli, rozšířit i o zahraniční dodavatele a měny. Pokračovat bude také její integrace přímo do účetních systémů tak, aby se plně automaticky hradily celé sady faktur a nebylo nutné vyplňovat údaje ručně.