Průzkum: Více než polovina Pražanů věří, že odložením k popelnici věc získá nový domov

Až 53 % Pražanů se chce nepotřebných věcí zbavit rychle, spíše než čekat na odvoz prostřednictvím velkoobjemových kontejnerů, služby hlavního města Prahy. Vyplývá to z průzkumu mezi Pražany, který spadá pod společný projekt Magistrátu hlavního města Prahy a inovační společnosti IdeaSense.

Téměř každý už někdy v životě potřeboval vyhodit objemnou věc. Městská služba velkoobjemových kontejnerů funguje v Praze již od roku 2002 a pro Pražany zajišťuje svoz objemného odpadu zdarma. Povědomí o ní má 81 % obyvatel Prahy, 30 % z nich ji však využívá velmi zřídka, a to jednou za několik let. Pro 34 % je problém, že je kontejner přistaven daleko od jejich bydliště a 40 % Pražanů pak raději využije přímo sběrný dvůr.

Odložené věci u popelnic často končí na skládce

Problematickým faktem je, že až 57 % lidí si myslí, že odložením objemné věci u popelnic si ji někdo vezme a znovu využije v domácnosti. Téměř 39 % pak volí odložení u popelnic proto, že je pro ně cesta do sběrného dvora daleko či příliš komplikovaná, ostatní respondenti to nechtějí vůbec řešit (8 %) nebo se věci potřebují zbavit co nejrychleji (4 %). Odložením k popelnicím se však lidé dopouští přestupku, navíc si věc ve většině případů nového majitele nenajde, hyzdí veřejný prostor a následně musí být složitě odklizena na náklady města a končí nevyužita na skládce odpadu.

Před definitivním vyhozením dávají někteří Pražané přednost udání věci přes internet, tuto možnost využívá však jen 36 %. Tito lidé nejčastěji chtějí věc prodat na inzertních serverech jako sbazar.cz, bazos.cz, hyperinzerce.cz (72 %) anebo ji darovat prostřednictvím Facebookových skupin “Daruji za odvoz” (56 %). 27 % poté využívá darovací služby darujizaodvoz.cz a nevyhazujto.cz.

Budoucnost je v redukci odpadu a znovunalezení hodnoty věcí

Projekt Magistrátu hlavního města Prahy a inovační společnosti IdeaSense má za cíl současný stav změnit, a Pražanům poskytnout taková řešení, která zredukují celkový objem odpadu, a zároveň umožní využít hodnoty, která v nechtěných věcech zůstává. Výsledkem spolupráce by měla být mimo jiné podpora darování či opravy snadno dostupnými službami, ale také doprava nepotřebných věcí pro ty, kteří je chtějí dále využít, nebo je umí opravit. 

„Chceme Pražanům nabídnout nové možnosti, jak dát věcem druhý život. Každý rok Praha vyprodukuje kolem čtyřiceti tisíc tun objemného odpadu, které končily donedávna na skládkách. To je pro moderní město nesmyslná ekonomická i ekologická zátěž. Hledáme způsoby, jak vzniku odpadu předejít a věci znovu využít,” říká Petr Hlubuček, náměstek primátora hlavního města Prahy a iniciátor projektu.

Připravovaná řešení umožní občanům zapojit se snadno do cirkulární ekonomiky, jejímž cílem je udržovat veškeré zdroje a energie v oběhu, podporovat recyklaci materiálů, nakupování z druhé ruky nebo využití obnovitelných zdrojů energie.

„Tímto projektem bychom chtěli podpořit udržitelnost, regeneraci životního prostředí a zaměřit se na koloběh hodnoty věcí a materiálů tak, aby odpad pokud možno nevznikal, a pokud ano, tak aby byl zužitkován k dalším účelům,” dodává Kateřina Čiháková Ailová, spoluzakladatelka IdeaSense.

O IdeaSense

Společnost IdeaSense vznikla v roce 2012 a platí za leadera na trhu s inovacemi. Firmám z České republiky i zahraničí dodává inovace produktů, služeb a business modelů prostřednictvím Inovačních farem®. Inovační proces vychází z přístupu Human-centered design, který zajišťuje vývoj inovací přesně cílený na příležitosti na trhu (tzv. Jobs-To-Be-Done) a zároveň na dlouhodobou výnosnost inovací. IdeaSense klientům nabízí mimo jiné také zázemí v kulturní antropologii a behaviorální psychologii, které zajišťují výzkum trhu na vysoké úrovni. V inovačním procesu spolupracuje s členy IdeaSense Advisory Boardu – špičkovými odborníky a osobnostmi, kteří jsou přítomni v každém realizovaném projektu.

Kromě vývoje inovačních řešení společnost pomáhá firmám aktivovat vlastní inovační potenciál skrze školení a nastavení interních inovačních ekosystémů. Poskytuje nástroje pro crowd innovation, tj. zapojení zaměstnanců a zákazníků do inovačního procesu. IdeaSense jako jediná společnost v České republice využívá nejefektivnějších způsobů testování tržního potenciálu inovací prostřednictvím prediktivních trhů. Poskytuje kompletní servis v oblasti vývoje inovací, včetně dohledu nad realizací či implementaci inovací skrze dceřiné startupy.

Více informací na: www.ideasense.cz