Řada českých firem není připravena na digitální transformaci. Co jim podle viceprezidenta Salesforce pro CEE chybí?

Regionální viceprezident Salesforce pro CEE Hrvoje Supič vystoupil v polovině října na Digital Transformation Summitu, který zorganizovala česká firma Enehano Solutions. Kromě připravenosti českých firem na digitální transformaci mluvil i o trendech, které Salesforce vnímá, a také o začátcích i úskalích digitální transformace. 

Digital Transformation Summit je vůbec největší letošní tuzemskou akci, na které se společnost Salesforce podílela. Díky koronavirovým opatřením se nakonec celý event přesunul do 3D virtuálního světa. Platforma Confer-O-Matic umožnila účastníkům zažít téměř stejný event jako v reálném světě. Díky live streamu mohli například účastníci čerpat zkušenosti dle svých preferencí.

Během pěti hodin se v 3D světě mohli účastníci inspirovat úspěšnými případovými studiemi ČSOB Pojišťovny, DPD nebo Bageterie Boulevard, osobně se setkat s experty konzultační společnosti Enehano Solutions anebo networkovat mezi sebou. Hlavní slovo patřilo ale pohledu Salesforce na digitální transformaci. 

Jaké trendy vnímá v této době, kdy se mnohé státy potýkají s pandemií, regionální viceprezident Salesforce pro CEE Hrvoje Supič?

„Svět dnes není jenom o pandemii. Zažíváme social justice krizi, ekonomickou krizi či krizi leadershipu v jednotlivých krajinách. To všechno ovlivňuje nálady firem i spotřebitelů. 

Vidíme i deglobalizaci, zásobovací řetězce se zkracují, jelikož logistika či cestovaní jsou omezené nebo úplně zakázané. Soustředíme se na udržitelnost, která i díky omezením a udržitelným cílům Evropské unie zažívá boom. Nastává změna zdrojů, kapitálu, příchod nových odvětví i změna toků příjmů. 

Nakonec vidíme i digitální transformaci, která postupuje rychleji než dříve. I když mohl někdo před rokem spekulovat, zda je vůbec potřebná a zda k ní svět směřuje, myslím, že dnes už žádné pochybnosti neexistují. Teď je právě ten správný čas pro digitální transformaci.”

Jsou na to podle Vás firmy v České republice připravené? 

„Stále je před námi dlouhá cesta. Mnoho firem není připravených dlouhodobě podporovat remote práci svých zaměstnanců. Odepisovaní na emaily z domu je jedna věc, avšak mít nastavené rozhodovací procesy k udržení dlouhodobé práce z domu je něco úplně jiného a nového. Příkladem mohou být banky, které aktuální situace donutila řešit otevření účtu online či přesunut do internet bankingu úkony, pro které jste museli předtím na pobočku. Podporování digitálního zákazníka je v dnešní době stejně důležité, jako podporováni digitálního zaměstnance. To si firmy musí uvědomit.”

Na akci jste tvrdil, že cesta k digitální transformaci není jednoduchá. Kde můžou nastat potíže? 

V řadě oblastí. Nepropojené systémy, nedostatek nástrojů, které firma má, aby zabezpečila práci z domova, nedostatečná digitální gramotnost zaměstnanců či náročnost rychlého růstu. Také opatření a regulace můžou přechod ovlivnit. To jsou dle mého názoru překážky, které musíme překonat, když se chceme přesunout k novému digitálnímu světu. 

Digitální transformace není jenom o digitálním marketingu nebo obchodu či službách. Je hlavně o výrazné změně v podniku, jeho procesů i myšlení. Změna umožní ředitelům a manažerům podniků přijmout strategická rozhodnutí a vést firmu v novém digitálním prostředí.

Jak s digitální transformací začít?

Je dobré mít zodpovězené otázky jako například „Jak optimalizujete váš aktuální byznys model?“, „Jak zabezpečit, aby váš zákazník byl středem vašeho podnikání?“ anebo „Jak inovativně tvořit a přinášet zákaznickou hodnotu?“ Po konzultaci s mnohými klienty, kteří v digitální transformaci vynikají, doporučuji soustředit se na 4 pilíře: byznys procesy, tým lidí, kteří se silně zaměřují na klienta, nejjednodušší možná technologická skladba a schopnost vnímat a rychle reagovat na změny.

Lídři digitální transformace

V druhé části akce pak byly účastníkům představeny případové studie úspěšných inovátorů a reprezentantů z firem, které se plně věnují digitální transformaci svých odvětví a procesů. Mezi ně patřily za Enterprise sektor ČMSS, ČSOB Pojišťovna, DPD nebo Salesforce prezentace z oblasti utilit. Zástupci SME byly Impact Hub, Tesonet (firma z Litvy), Bageterie Boulevard a Flowmon Networks

O své další plány na podporu digitální transformace firem se podělil i samotný hlavní organizátor Digital Transformation Summitu: 

“Digitální transformaci se věnujeme již několik let. Firmám pomáháme v rámci konzultací, přípravy blueprintu jejich řešení či samotnou implementací platformy Salesforce. Mimo to pracujeme na tvorbě Digital Transformation Score. Projekt představuje skóre, které firma získá po hloubkovém auditu oblastí jako marketing, obchod, zákaznická podpora a dalších v porovnání s konkurencí. Přinášíme ho ve spolupráci s digitální agenturou Visibility. O DTScore budeme ještě postupem času informovat,” uzavírá Jiří Mach, CEO Enehano Solutions.

O společnosti Enehano Solutions:

Průkopníci digitální transformací, kteří od roku 2016 zefektivňují podnikání firem v oblasti prodeje, zákaznického servisu nebo marketingu, a to hlavně skrze implementaci a rozvoj platformy Salesforce. Mezi klienty Enehana patří největší značky u nás, v čele s velkými bankami, pojišťovnami nebo mobilními operátory. Pomáhá ale také menším a začínajícím firmám, které mají velké ambice vyrůst nebo expandovat do zahraničí. Kromě ČR má Enehano zkušenosti s prací pro klienty v USA, Německu, na Slovensku a také v Izraeli. Více informací na www.enehano.cz