Moderní technologie mezi studenty – čím potěšit puberťáka na Vánoce?

PRAHA, 25. LISTOPADU 2020 – Překvapit teenagera dárkem, ze kterého bude mít nefalšovanou radost, je extrémně složité. Jako jistota se zdá sázka na nové technologie. Ty se staly nejenom zdrojem zábavy, ale i nezbytnou investicí do kvalitního vzdělávání. 

Doba, kdy museli mít studenti během vyučování mobily schovány, pomalu ustupuje. Zvlášť u starších žáků dnes mnoho škol považuje zařazení moderních technologií do běžné výuky za efektivní a přínosné. „Učitelé jazyků v hodinách obvykle využívají mobily pro práci se slovníkem, ale i při řešení on-line úloh, učení nové slovní zásoby nebo pro testování skrze dostupné aplikace, například EnglishMe. Telefon je v dnešní době nutný komunikační prostředek, a to i pro studium a výuku. Dnešní děti a mladí lidé si rychle dokáží poradit s ovládáním všech moderních technologií a hodně využívají aplikace. Vše je pro ně naprosto intuitivní. Bohužel se v mnoha případech až příliš spoléhají právě na tato zařízení, na informace, které z nich získávají, a pokulhává jejich samostatný úsudek a znalosti. Ve výuce se proto snažíme tyto dva světy propojit – ukázat studentům, že moderní technologie mohou být výborným pomocníkem, inovátorem, ale také ‚zlým pánem‘,“ poukázal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).

Na škole výpočetní techniky na pražském Proseku má každý student i učitel vlastní elektronický účet pro sdílení studijních materiálů, ale i odevzdávání domácích úkolů. Třídní kniha je zde on-line a většina studentů si místo papírových sešitů vede ty elektronické. „Během vyučování si nejraději zapisují do notebooků nebo tabletů s klávesnicí, které pak pohodlně složí do školního batohu. Dnešní generace středoškoláků píše na klávesnici rychleji než rukou. Výhodou také je, že mohou mít ve svých zařízeních přednášku od pedagoga ještě před začátkem vyučování. Nemusí tak ztrácet čas opisováním všeho z tabule a dělají si jen poznámky. Víc sledují výklad, hledají souvislosti, kladou otázky a přemýšlí nad úlohami,“ popsal Martin Vodička. 

Podle průzkumu mínění mezi studenty v projektu Samsung Tvoje šance #futureskills jsou nejdůležitějšími parametry nového telefonu technická specifikace a kvalita fotoaparátu. Mnohem menší pozornost pak mladí lidé věnují značce, vzhledu, a dokonce i ceně telefonu. „Dědit mobily po rodičích studenti nechtějí. Raději si seženou brigádu a ušetří na nový model. Sami a za své peníze si podle průzkumu kupuje nová zařízení 72 procent studentů. Až 92 procent mladých lidí ovlivňují při výběru recenze, 44 procent dá na doporučení kamaráda a pouhá čtyři procenta se řídí radou rodičů,“ vyjmenovala Zuzana Mravík Zelenická, manažerka CSR programů společnosti Samsung.

Jako znak společenského statutu vnímá telefon 20 procent studentů. „Moderní technologie a značkové oblečení jsou stále tím, co studenty rozděluje a v čem se poměřují. To je vidět především u mladších, kteří je získávají darem. S přibývajícím věkem už je pro studenty kvalitní telefon běžnou součástí života, jsou zvyklí si mobily pořizovat sami nebo na ně alespoň rodičům přispět. Víc než na společenskou prestiž hledí na výkon a funkčnost zařízení, která je velmi individuální,“ potvrdil ředitel IT školy Martin Vodička.

Dát svému teenagerovi pod stromeček mobil jako překvapení si většina rodičů nejspíš netroufne. Bez společného výběru a konzultace by to byl risk. Do vkusu se ale mohou trefit s dalšími kousky oblíbených technologií. „Mezi studenty jsou velmi oblíbená bezdrátová sluchátka, chytré hodinky nebo herní konzole. MP3 přehrávače už se prakticky nepoužívají, jejich funkce přebraly mobily. Stejně jako tablety, které už nahradily telefony s velkými displeji. I když v případě sledování a práce s videy nebo fotografiemi je tablet stále lepší volbou. Také během on-line vyučování studenti opět hojně využívali tablety s dotykovým perem (stylusem). Díky nim se nám podařilo plnohodnotně dálkově učit i takové předměty, jako je matematika nebo český jazyk,“ pochvaloval si Martin Vodička.

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 specializuje na výuku maturitních oborů zaměřených na informační technologie. Zároveň je také spolutvůrcem těchto oborů. V současné době škola nabízí studentům tři specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Kvalita pedagogického sboru, důraz na samostatné myšlení studentů a neustále modernizované vybavení školy se každý rok promítají do bezmála stoprocentní úspěšnosti absolventů při přijímacích zkouškách na VŠ. Mimo to se studenti uplatňují v širokém spektru zaměstnání spojených s využitím výpočetní techniky a informačních technologií. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS.