Přijímačky na SŠ v době covidu: Kde vysvědčení ze základky ztratilo na váze?

PRAHA, 1. ÚNORA 2021 – Přihláška na střední školu bez talentové zkoušky musí být podána do 1. března. Ještě na konci ledna ale mnoho škol nemělo o průběhu přijímaček jasno. Většina se nakonec přiklonila k téměř totožným podmínkám přijetí jako v předchozích letech. Zda bude uchazeč přijat do maturitního oboru i bez jednotné přijímací zkoušky, záleží na naplněnosti oboru. Školy to mohou oznámit až týden po odevzdání přihlášek – do 8. března.

Kvůli epidemické situaci byla pravidla konání jednotné přijímací zkoušky opatřením MŠMT začátkem roku upravena. Nově si mohou školy samy zvolit, zda budou pro maturitní obory konat jednotnou přijímací zkoušku (test z českého jazyka a test z matematiky) nebo si vytvoří vlastní podmínky přijetí nebo v případě nenaplněných kapacit od testování uchazečů upustí. 

Pro desítky tisíc deváťáků, kteří se chtějí hlásit na střední školy s převisem zájemců, se ale nic zásadního nemění. „Pro naše uchazeče zůstává vše při starém. Jelikož máme každoročně přebytek uchazečů o studium, přijímací zkoušku uskutečníme. Jen jsme v přijímacím řízení mírně upravili váhu přijímací zkoušky. Dříve jsme hodnotili vysvědčení uchazečů ze ZŠ 40 procenty, letos počítáme do celkového výsledku vysvědčení z prvních pololetí v 8. a 9. třídě 30procentní vahou a větší 70procentní důraz klademe na zvládnutí testů,“ přiblížil Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT) v Praze na Proseku. 

Stejné podmínky jako v předešlých letech zůstávají pro učební obory. „Přijímací řízení pro tříleté učební obory s výučním listem se oproti minulým letům nijak nemění, opět přijímáme na základě výsledků ze základní školy. U maturitních oborů je zajímavá a snad i užitečná možnost nekonání přijímacích zkoušek, pokud kapacita oboru nebude přihláškami naplněna. Takové rozhodnutí je škola povinna oznámit do 8. března,“ poukázal Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov (SOŠJ).

Obě pražské školy se rozhodly v přijímacím řízení do maturitních ročníků opětovně využít jednotné přijímací testy od společnosti CERMAT. „Přesto máme pochopitelně z přijímacího řízení obavy. Je nám jasné, že nynější žáci 9. ročníku nemají podmínky pro přípravu zdaleka ideální. Také víme, že rozdíly v distanční výuce a přípravě stávajících deváťáku jsou na jednotlivých školách různé. Stejně tak školy přistupují odlišně k hodnocení. To byl také hlavní důvod, proč jsme tentokrát přistoupili k tomu, že klademe větší důraz na znalosti prokázané při jednotné přijímací zkoušce,“ připustil ředitel IT školy Martin Vodička.

Ohledně změn v podmínkách přijetí se často na ředitele škol obracejí rodiče žáků, kteří chtějí vědět, jak a za jakých podmínek se lze na školu hlásit. „Denně řešíme dotazy na aktuální změny v přijímacím řízení. Ačkoli v těchto týdnech pořádáme šest dnů otevřených dveří v online režimu, rodiče stále volají a ptají se po e-mailu. V případě jakýchkoli nejasností je rozhodně dobré se na vybranou školu takto obrátit, jiné možnosti příliš nejsou. Důležité je také sledovat informace na webových stránkách a sociálních sítích škol,“ uvedl Miloslav Janeček.

To potvrzuje také ředitel Martin Vodička: „Uchazečům se snažíme v jejich nelehké situaci maximálně pomoci. I letos jsme pro ně připravili oblíbené kurzy ‚Přijímací zkoušky nanečisto‘, kde dostanou základní přehled, na co vše se musí připravit a co by je mohlo v rámci přijímací zkoušky potkat. V letošním roce je tato příprava vedená distanční formou. Na webových stránkách dále naleznou kompletní informace o přijímacích zkouškách i kalkulačku, která jim řekne, kolik mohou dosáhnout bodů v přijímacím řízení. Na tomto základě a z výsledků loňských přijímacích zkoušek se dá velmi přibližně odhadnout šance uchazeče na přijetí,“ popsal ředitel SSŠVT.

Internet jako hlavní platforma pro komunikaci s uchazeči ale podle škol nestačí. Ve ztížených podmínkách epidemické situace školám citelně chybí tradiční dny otevřených dveří. „To je věc, která nás velmi trápí, protože prezenční dny otevřených dveří jsou nedílnou a velmi důležitou formou, jak školu poznat. Jsou uchazeči, kteří se definitivně pro školu rozhodnou až po osobní návštěvě. I když máme online dny, nevyrovnají se klasické prezenční formě. Uvidíme, jak letošní specifické podmínky uchazeče ovlivní, třeba i ve výběru školy,“ podotkl Martin Vodička.

STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA JAROV, www.skolajarov.cz

Střední odborná škola Jarov spojuje hned několik různorodých zaměření – stavební, dřevařské, zahradnické a sportovní. Nabízí vzdělávání ve čtyřletých studijních a tříletých učebních oborech. Studijní obory jsou zakončeny maturitou, učební obory výučním listem. Na tříleté učební obory se dá navázat v rámci dvouletého denního nástavbového studia zakončeného maturitou. Škola zároveň zajišťuje výuku v oborech určených absolventům speciálních základních škol nebo žákům se specifickými vzdělávacími potřebami. Učební obory: instalatér, kamnář, klempíř, kominík, malíř, montér vodovodů a kanalizací, pokrývač, podlahář, sklenář, strojírenské práce, tesař, truhlář, zahradník, zámečník, zedník. Maturitní obory: dřevostavby, management ve sportu, management ve stavebnictví, stavební obnova, technická zařízení budov, zahradnictví.

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 specializuje na výuku maturitních oborů zaměřených na informační technologie. Zároveň je také spolutvůrcem těchto oborů. V současné době škola nabízí studentům tři specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Kvalita pedagogického sboru, důraz na samostatné myšlení studentů a neustále modernizované vybavení školy se každý rok promítají do bezmála stoprocentní úspěšnosti absolventů při přijímacích zkouškách na VŠ. Mimo to se studenti uplatňují v širokém spektru zaměstnání spojených s využitím výpočetní techniky a informačních technologií. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS.