Vznik samostatné firmy, investice 81 milionů nebo zdvojnásobení týmu i obratu! Smartlook zažil historicky nejlepší rok

Brno 12. února 2021 – Brněnský startup Smartlook, který se zaměřuje na analýzu chování uživatelů webů a mobilních aplikací po celém světě, zažil nejlepší rok své historie. Během jednoho roku se stihl přestěhovat do nových moderních kanceláří, zdvojnásobit tým na počet 50 lidí, vydat novou verzi produktu, oddělit se od bratrského Smartsuppu a získat investici přesahující 81 milionů korun. Za rok 2020 se poté Smartlooku podařilo dosáhnout i přes nepříznivé ekonomické a politické podmínky na opakující se roční tržby (ARR – annual recurring revenue) 64 milionů korun.

Když v roce 2016 Petr Janošík zakládal Smartlook, tehdy ještě pod hlavičkou již fungujícího startupu Smartsupp, jeho motivace byla jednoduchá. Zlepšit uživatelský zážitek, který v případě špatného nastavení může pro firmu znamenat až ztrátu potenciálních klientů. Nezáleží přitom na tom, jestli se jedná o nepřehledný UX design, špatnou textaci nebo chybějící vysvětlivky. Tradiční nástroje pro analýzu dat o chování uživatelů odkrývají pouze zlomek důvodů, proč v některé části designu vzniká problém. A hlavně nedokážou lehce odpovědět na otázku proč. Navíc v dnešním světě různých platforem, prohlížečů, operačních systémů a jejich aktualizací je stále dražší a téměř nemožné dělat všechny věci uživatelsky správně. 

Za čtyři roky od svého vzniku prošel nejenom produkt, ale i Smartlook jako takový velkou transformací. Začínal jako ambiciózní projekt startupových nadšenců, kteří v počátcích poskytovali vše zdarma jen proto, aby co nejrychleji vyvinuli funkční a efektivní řešení pro firmy všude po světě. A to se jim také podařilo – dnes se z nich stala globálně úspěšná společnost, přes kterou každý měsíc zákazníci analyzují více než půl miliardy nahrávek – od USA přes Brazílii až po Spojené arabské emiráty. 

Nejlépe o úspěších firmy vždy mluví čísla. Za rok 2020 si Smartlook připsal v ARR (annual recurring revenue) 64 milionů korun. Oproti roku 2019 se tak jedná o 87% nárůst. Tímto ale v brněnském startupu rozhodně nejsou na hranicích svých možností, na rok 2021 plánují minimálně double – tedy ARR okolo 130 mil. Kč. „Vím, že o nás do loňského roku nebylo tolik slyšet, a tak to možná pro některé bude znít až příliš ambiciózně. Ale za posledních několik měsíců jsme se dostali do hledáčku velkých zahraničních firem, které nás oslovily se zájmem o M&A, a s některými z nich jsme se v debatě dostali až k miliardové valuaci. Všechny nabídky jsme ale odmítli, protože jsme přesvědčeni, že jednou dokážeme být větší než ty firmy, které nás teď oslovují, říká Petr Janošík, CEO Smartlooku. „Věříme, že si stavíme svého vlastního jednorožce – tedy firmu s miliardovou valuací v dolarech,“ dodává zakladatel brněnského startupu. 

Do nového roku jako samostatná firma s investory po boku 

Velkou změnu ohlásil brněnský startup na podzim, kdy se odpojil od svého „staršího bratra“ Smartsuppu a stala se z něho samostatná jednotka. „V úplných začátcích jsme fungovali jako jedna firma, ale postupně došlo k přirozenému odštěpení obou produktů. Na nich už přes dva roky pracovaly dva samostatné týmy, které na sobě nebyly nijak závislé. Dávalo smysl se po čase odpojit i oficiálně,“ vysvětluje Petr Janošík, CEO Smartlooku a původní spoluzakladatel Smartsuppu.

Formální oddělení startupů mělo ještě jeden racionální důvod – raisování kapitálu. Ten na sebe nenechal dlouho čekat, a tak dva měsíce po spinoffu oznamoval Smartlook nové investory. Po půlročním namlouvání si nakonec plácl s holandským fondem Airbridge Equity Partners, jenž v áčkovém kole poskytl brněnskému startupu přes 81 milionů korun, které půjdou primárně na škálování produktu a expanzi na americký trh. 

Právě USA již nyní tvoří takřka třetinu všech příjmů, ačkoli se na tento trh brněnský startup doposud samostatně nesoustředil. Tento podíl navíc stále roste a i ostatní metriky jako CLTV (customer lifetime value) a ARPA (average revenue per account) jsou pro zákazníky z USA v řádu desítek procent vyšší než v Evropě. Pro využití tohoto potenciálu se tak v brzké době také počítá s otevřením pobočky přímo ve Spojených státech a s vybudováním lokálního týmu. 

Fokus na produkt a tým

Na konci roku představil Smartlook novou verzi svého produktu, kterou pojmenoval NextGen. Jeho nová podoba je zaměřená primárně na velké firmy. Tam ho používají separátně oddělené týmy, z nichž každý sleduje jiné věci, k tomu se mnohdy jedná celkově až o stovky milionů nahrávek. Kromě upraveného uživatelského rozhraní a množství dashboardů produkt nově nabízí také možnost přímé integrace Smartlooku pomocí API do svého vlastního softwaru, díky čemuž je možné vyvolat jakákoliv data z minulosti, jež oddělení potřebují. Tato varianta je vhodná například pro pravidelný report konverzí nebo pro lepší přístup k datům z firemního dashboardu.

Právě o další rozvoj produktu, kdy se jeho cesta vydává na ještě větší profesionalizaci a přizpůsobení se velkým firmám, se zaměří tým Smartlooku v roce 2021. Tento úkol má na starosti Ondřej Machek, který od začátku působí v brněnském startupu na pozici CTO. Zákazníci z velkých korporací se tak brzy mohou těšit například i na přísné certifikace, které jsou nezbytné kvůli přísným bezpečnostním auditům. V plánu je také přidání prediktivních analytických funkcí nebo investice do customer success a sales týmu.

Tyto změny by ale nebyly možné bez rozšíření týmu, a proto brněnský startup chystá personální posily i v novém roce. A i když za uplynulý rok Smartlook svůj tým zdvojnásobil, letos by rád rozšířil své řady o zhruba dalších 25 nových pozic. K velkému růstu ale patří také vytváření týmů a nových manažerských pozic, které již postupně probíhá. Mezi první důležité personální posily tak nově patří například Michal Pařízek, který zastává pozici CRO a před Smartlookem pracoval tři roky v Rohlik.cz. Další se k týmu přidají v průběhu prvního kvartálu. 

Krátce o Smartlooku 

Smartlook je globální SaaS startup původem z Brna, který pomáhá firmám všech velikostí pochopit chování uživatelů na webových stránkách a v mobilních aplikacích. Díky propojení nahrávacího systému a analytických nástrojů umožňuje sledovat, k jakým interakcím dochází ze strany návštěvníků. Pomáhá se tak dostat do kůže zákazníka a odhalit chyby, které brání úspěšnému prodeji. V České republice Smartlook využívají např. Alza, O2, Dámejídlo.cz, Seznam.cz nebo Home Credit. V celosvětovém měřítku se mezi pokročilými analytickými nástroji řadí do top 5 s více než půl miliardou nahrávek každý měsíc.