MONITOROVACÍ ZPRÁVA 3/2021: Ohlédnutí za rokem 2020 v ČTÚ – 5G především; spustili jsme srovnávací nástroj; jak správně podat námitku proti vyřízení reklamace

Praha, 23. března 2021 – Březnovou monitorovací zprávu začínáme ohlédnutím za činností ČTÚ v roce 2020. Úřad považuje za důležité, že se v roce 2020 a na počátku roku 2021 podařilo dokončit aukci kmitočtů 5G a vytvořit tak podmínky pro budování mobilních sítí 5. generace. V monitorovací zprávě dále informujeme o spuštění srovnávacího nástroje cen a kvality služeb elektronických komunikací a přinášíme podrobný návod pro uživatele, jak správně podat námitku k ČTÚ proti vyřízení reklamace služby elektronických komunikací. 

Prioritou Úřadu v roce 2020 bylo vedle podpory soutěže na trhu vytvořit podmínky pro budování mobilních sítí 5. generace. Důležitým prostředkem k tomu, aby je brzy mohli využívat zákazníci, bylo úspěšné dokončení aukce na udělení práv ke kmitočtům pásma 700 MHz a 3400-3600 MHz. V listopadové elektronické aukční fázi byly všechny nabídnuté kmitočty rozděleny a v lednu 2021 byly po uhrazení ceny definitivně přiděleny. Operátoři tedy mohou přikročit k fázi výstavby. Úřad se věnoval i další podpoře rozvoje 5G. Zpřístupnili jsme vymezené spektrum pro experimentální ověřování 5G aplikací a zahájení přípravy podnikatelských záměrů. V roce 2020 se také ČTÚ účastnil jednání řídícího výboru 5G měst a zajistil udělení experimentálních individuálních oprávnění pro účely provozování lokálních 5G sítí v rámci vybraných projektů.

ČTÚ dne 01. 03. 2021 spustil v pilotním režimu srovnávací nástroj cen a kvality služeb elektronických komunikací. Spotřebitel může porovnat ceny a parametry služeb volání, SMS a dat. Od 1. 5. přibudou k porovnání služby pevného volání a internetu a ceny placené televize. 

Pro spotřebitele bude velmi užitečný podrobný návod, jak postupovat v případě, že nejsou spokojeni s tím, jak poskytovatel vyřídil jejich reklamaci služby elektronické komunikace a jak správně podat proti takovému postupu námitku k ČTÚ.