Češi na Vánoce 2020 nakupovali dříve. V lednu pak vraceli méně zboží než obvykle.

Praha, 6. dubna 2021 – Podle analýzy dat české společnosti Retino, která provozuje platformu pro reklamace a vracení zboží zakoupeného přes e-shopy, začali letos zákazníci v České republice elektronicky nakupovat na Vánoce už koncem září a největší nápor zažily e-shopy už v předposledním listopadovém týdnu. Vrchol vánoční nákupní sezóny tak přišel o tři týdny dříve, než obvykle. Po Vánocích vraceli zákazníci i méně zboží, než je pro toto období typické. 

Společnost Retino, jejíž systém využívá více, než 1 000 e-shopů v České republice, zjistila analýzou dat z přelomu let 2020 a 2021, že Češi začali řešit vánoční nákupy v neobvyklém roce 2020 už na konci září. Obvykle se počty objednávek výrazně zvyšují až po polovině října. Největší nápor, který zpravidla e-shopy zažívají kolem 10. prosince, pak přišel už 23. listopadu.

Petr Boroš, zakladatel společnosti Retino říká: “Podle dat, která máme k dispozici, si nakupující velice dobře uvědomovali, že e-shopy a hlavně dopravní kapacity budou za mimořádné situace lockdownu před Vánoci opravdu přetížené. Tak brzký vrchol vánočních internetových nákupů jsme nezažili od roku 2015, kdy data analyzujeme.”

V lednu 2021 se pak objevila další anomálie. České e-shopy zaznamenaly o 15 % nižší míru vratek, neboli odstoupení od kupní smlouvy. Dlouhodobě sledovaná data ukazují, že objemy odstoupení od smlouvy kopírují celkem přesně objemy objednávek s odstupem jednoho až dvou týdnů. To v roce 2020 neplatilo těsně po vyhlášení lockdownu a kolem Vánoc.       

“Leden bývá obvykle celkem pochopitelně měsíc s nejvyšším objemem vráceného zboží. Jedná se samozřejmě o vratky z předvánočních nákupů. Letos jsme ale nic takového nezaznamenali. Leden byl z tohoto pohledu srovnatelný například s prosincem.” dodává k průběhu transakcí společnosti Retino Petr Boroš. 

O společnosti Retino:

Retino je česká společnost, která provozuje platformu pro management reklamací a vratek zboží zakoupeného prostřednictvím e-shopů. Její systém využívá v současnosti přes 1.000 internetových obchodů v České republice a dalších zemích CEE regionu. Ročně zpracuje kolem 10 milionů objednávek.