Češi již více než rok přizpůsobují své nákupy covidu-19 a s ním spojeným vládním opatřením. Často jde kvůli zavřeným kamenným prodejnám o nákupy v e-shopech. Jak se proměnily právě online nákupy při porovnání prvního a zatím posledního čtvrtroku života s epidemií? Digitální marketingová agentura Advisio provedla analýzu detailních čísel prodejů a tržeb 75 středních a větších českých e-shopů v daném období. Výsledky ukázaly, že na začátku nejvíce rostl zájem o ochranné pomůcky, všechny možné volně prodejné typy zbraní či o zdravou výživu. V posledních týdnech a měsících naopak vyletěl zájem o vlasovou péči nebo elektrické kytary.
„Statistiky online prodejů sledujeme dlouhodobě a podobný nárůst zájmu o volně prodejné zbraně jako kuše nebo plynové pistole jsme zaznamenali i v době eskalace války na Ukrajině nebo během migrační krize. Nyní tento zájem vystřelil na úplném začátku v březnu 2020 a pak vždy, když se zpřísňoval lockdown, například na začátku roku 2021. Zato třeba prodeje dámské obuvi klesají v takových obdobích až o třetinu,“ komentuje výsledky analýzy Jiří Komár, ředitel agentury Advisio.
„Když pak již přísný lockdown trvá delší dobu, lidé začnou více nakupovat praktické potřeby typu vlasové péče či nářadí, a hlavně hledají nějaké volnočasové uvolnění od stresu. V březnu 2021 tak například meziročně výrazně stoupl zájem o nábytek, čtyřkolky a baterie pro elektrokola, ale i o potřeby pro vaření v přírodě,“ dodává Jiří Komár.
Na statistiky online prodejů kromě toho samozřejmě mělo vliv střídavé otevírání a uzavírání kamenných prodejen během celého roku. V některých obdobích byli lidé v řadě segmentů jako móda nebo nábytek závislí pouze na e-shopech, například od půlky března do konce dubna 2020, od konce října do začátku prosince 2020 nebo od ledna 2O21 až prakticky dodneška.
Vůbec největší meziroční nárůst tržeb v online prodeji nastal v dubnu 2020, tržby tehdy stouply v porovnání s dubnem 2019 o 80 procent. Naplno se tak projevilo uzavření většiny obchodů prakticky po celý měsíc. Druhý největší meziroční nárůst následoval v únoru 2021. Naopak během rozvolněného léta 2020 rostly tržby e-shopů prakticky stejně jako rok předtím, navýšení nastalo zase až v říjnu 2020.
Zajímavé bylo také sledovat, jak kteří prodejci na nové okolnosti zareagovali. „U kamenných prodejen vesměs platilo, že ty, které už s online prodejem předtím pracovaly, tak většinou při převodu veškerých prodejů do e-shopu víceméně uspěly. Kdo internetový prodej ignoroval nebo podceňoval, ten se začátkem vládních opatření narazil na výrazné problémy. Kvalitní e-shop se totiž obvykle nedá postavit z měsíce na měsíc,“ říká Jiří Komár.
U obchodníků, kteří již před covidem působili čistě online, se zase podle analýzy agentury Advisio rychle ukázalo, jak mají podnikání celkově nastavené včetně smluv s dodavateli nebo dopravci. Řada e-shopů s malými skladovými zásobami své zboží rychle vyprodala (typicky šicí stroje v prvních měsících) a nové byl často problém dodat. Dopravci začali být rychle zahlcení, a některé e-shopy si tak ze zoufalství začaly zboží rozvážet samy. Dodnes přetrvávají problémy s celosvětovou výrobou v některých segmentech, například u potřeb pro motocyklisty, což samozřejmě ovlivňuje i online prodeje.
Analýza také ukázala, že se během uplynulého roku mnohem víc naučili nakupovat na internetu i starší lidé. Typicky se to projevilo například u rybářských potřeb nebo v segmentu dům a zahrada. Tito zákazníci na internetu dlouho chyběli, v poslední době se na tam přesouvají, což je příležitost pro všechny prodejce, kteří se na takového zákazníka soustředí.
Meziroční vývoj tržeb z e-shopů v ČR | |||
Celkový meziroční nárůst 2021 (porovnání s 2020) | Celkový meziroční nárůst 2020 (porovnání s 2019) | Celkový meziroční nárůst 2019 (porovnání s 2018) | |
leden | 53 procent | 14 procent | 21 procent |
únor | 74 procent | 18 procent | 29 procent |
březen | 60 procent | 50 procent | 37 procent |
duben | 80 procent | 12 procent | |
květen | 54 procent | 19 procent | |
červen | 50 procent | 22 procent | |
červenec | 30 procent | 31 procent | |
srpen | 21 procent | 23 procent | |
září | 29 procent | 25 procent | |
říjen | 55 procent | 3 procent | |
listopad | 20 procent | 66 procent | |
prosinec | 38 procent | 17 procent | |
OBDOBÍ EPIDEMIE COVID-19 |
U čeho meziročně nejvíce narostly prodeje v 75 středních a větších e-shopech v prvním a v zatím posledním čtvrtletí epidemie:
Březen 2020 | Meziroční nárůst |
Ochranné prostředky | 930 000 procent |
Šípy do kuše | 480 procent |
Šicí stroje | 355 procent |
Vzduchovky | 300 procent |
Kuše | 270 procent |
Samopaly CO2 | 233 procent |
Produkty pro vegany | 208 procent |
Plynové pistole cal. 9mm | 206 procent |
Galanterie | 204 procent |
Syrovátkové proteiny | 203 procent |
Prostředky na filtraci vody | 172 procent |
Pistole CO2 | 151 procent |
Plynové náboje cal. 9mm | 146 procent |
Vybavení do dílny a na stavbu | 114 procent |
Vybavení na zahradu | 113 procent |
Duben 2020 | Meziroční nárůst |
Velikonoce | 1600 procent |
Coverlocky (speciální šicí stroje) | 418 procent |
Šicí stroje | 355 procent |
Galanterie | 300 procent |
Zahradní nábytek | 290 procent |
Vybavení na zahradu | 235 procent |
Vybavení do dílny a na stavbu | 200 procent |
Skříně a komody | 190 procent |
Overlocky (speciální šicí stroje) | 163 procent |
Kabelky a tašky | 153 procent |
Závlahové systémy | 125 procent |
Bazény a příslušenství | 121 procent |
Dětské hračky | 121 procent |
Pohovky | 115 procent |
Esenciální tuky | 101 procent |
Květen 2020 | Meziroční nárůst |
Nářadí | 1158 procent |
Elektro nářadí | 800 procent |
Coverlocky (speciální šicí stroje) | 273 procent |
Grily | 268 procent |
Skříně a komody | 238 procent |
Dětské hračky | 188 procent |
Závlahové systémy | 186 procent |
Bazény a příslušenství | 146 procent |
Zahradní nábytek | 136 procent |
Galanterie | 127 procent |
Šicí stroje | 108 procent |
Proteiny syrovátkové | 92 procent |
Vybavení do dílny a na stavbu | 91 procent |
Krmivo pro psy | 91 procent |
Vybavení na zahradu | 85 procent |
Leden 2021 | Meziroční nárůst |
Paralyzéry | 950 procent |
Velikonoce | 724 procent |
Předsíňový nábytek | 700 procent |
Kuchyňské linky | 567 procent |
Vařiče a kartuše | 474 procent |
Ochranné prostředky | 435 procent |
Čistota a údržba provozu | 338 procent |
Elektrokola | 332 procent |
Zvedáky a hevery | 300 procent |
Průmyslové utěrky a hygiena | 248 procent |
Průmyslové a protiúnavové rohože | 136 procent |
Nářadí | 135 procent |
Koupelnový nábytek | 126 procent |
Vzduchovky CO2 | 124 procent |
Pánská obuv | 118 procent |
Únor 2021 | Meziroční nárůst |
Vlasová péče | 3060 procent |
Lovecké kuše | 1866 procent |
Elektrické kytary | 770 procent |
Vybavení do dílny a na stavbu | 766 procent |
Flobert pušky cal. 6mm | 750 procent |
Velikonoce | 478 procent |
Vozíky na nářadí | 412 procent |
Klávesy | 327 procent |
Zvedáky a hevery | 245 procent |
Předsíňový nábytek | 237 procent |
Vzduchovky PCP | 229 procent |
Kompresory | 203 procent |
Sedací soupravy | 178 procent |
Nářadí | 149 procent |
Vzduchovky CO2 | 142 procent |
Březen 2021 | Meziroční nárůst |
Vlasová péče | 1293 procent |
Elektrické kytary | 802 procent |
Šampony | 781 procent |
Vozíky na nářadí | 605 procent |
Předsíňový nábytek | 381 procent |
Nářadí | 371 procent |
Zvedáky a hevery | 339 procent |
Baterie pro elektrokola | 233 procent |
Čtyřkolky, buggy, motocykly | 180 procent |
Elektro nářadí | 167 procent |
Koupelnový nábytek | 161 procent |
Vybavení do dílny a na stavbu | 158 procent |
Vzduchovky CO2 | 158 procent |
Vaření v přírodě | 133 procent |
Zahradní nábytek | 119 procent |
Jak se vyvíjelo uzavírání a otevírání obchodů:
- 12. března 2020: první vyhlášení nouzového stavu
- 14. března 2020: vláda uzavřela obchody s výjimkou prodejen potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a několika dalších
- 27. dubna 2020: otevření obchodů do 2 500 m2, pokud nejsou ve velkých nákupních centrech
- 11. května 2020: otevření obchodů nad 2 500 m2 a nákupních center
- 22. října 2020: uzavření obchodů s výjimkou potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a dalších výjimek
- 3. prosince 2020: otevření všech obchodů
- 18. prosince 2020: zpřísnění opatření, ale obchody zatím zůstávají otevřené
- 27. prosince 2020: uzavření obchodů; velké řetězce nesmí prodávat sortiment, který není nezbytně potřebný
- 19. ledna 2021: otevření papírnictví a obchodů s dětským oblečením a obuví
- 1. března 2021: opětovné uzavření papírnictví a obchodů s dětským oblečením a obuví i některých dalších obchodů, které doposud měly výjimku
Poznámky pro editory:
Advisio je digitální marketingová agentura, která má 35 zaměstnanců a cca 150 klientů. Poskytuje full service v oblasti celého digitálního marketingu, tedy např. v oblastech jako PPC reklama, SEO, obsah na sociálních sítích, zbožové srovnávače, e-mail marketing nebo influencer marketing. Dlouhodobě odborně sleduje a analyzuje dění v e-commerce. Pro své klienty také připravuje komplexní marketingové a obsahové strategie. Advisio sídlí v Ostravě a klienty má po celé republice, ale i v zahraničí. V čele agentury stojí Jiří Komár a Radim Vašíček.