Před rokem se kupovaly ochranné prostředky a zbraně, teď letí vlasová péče

Češi již více než rok přizpůsobují své nákupy covidu-19 a s ním spojeným vládním opatřením. Často jde kvůli zavřeným kamenným prodejnám o nákupy v e-shopech. Jak se proměnily právě online nákupy při porovnání prvního a zatím posledního čtvrtroku života s epidemií? Digitální marketingová agentura Advisio provedla analýzu detailních čísel prodejů a tržeb 75 středních a větších českých e-shopů v daném období. Výsledky ukázaly, že na začátku nejvíce rostl zájem o ochranné pomůcky, všechny možné volně prodejné typy zbraní či o zdravou výživu. V posledních týdnech a měsících naopak vyletěl zájem o vlasovou péči nebo elektrické kytary. 

„Statistiky online prodejů sledujeme dlouhodobě a podobný nárůst zájmu o volně prodejné zbraně jako kuše nebo plynové pistole jsme zaznamenali i v době eskalace války na Ukrajině nebo během migrační krize. Nyní tento zájem vystřelil na úplném začátku v březnu 2020 a pak vždy, když se zpřísňoval lockdown, například na začátku roku 2021. Zato třeba prodeje dámské obuvi klesají v takových obdobích až o třetinu,“ komentuje výsledky analýzy Jiří Komár, ředitel agentury Advisio.

„Když pak již přísný lockdown trvá delší dobu, lidé začnou více nakupovat praktické potřeby typu vlasové péče či nářadí, a hlavně hledají nějaké volnočasové uvolnění od stresu. V březnu 2021 tak například meziročně výrazně stoupl zájem o nábytek, čtyřkolky a baterie pro elektrokola, ale i o potřeby pro vaření v přírodě,“ dodává Jiří Komár.  

Na statistiky online prodejů kromě toho samozřejmě mělo vliv střídavé otevírání a uzavírání kamenných prodejen během celého roku. V některých obdobích byli lidé v řadě segmentů jako móda nebo nábytek závislí pouze na e-shopech, například od půlky března do konce dubna 2020, od konce října do začátku prosince 2020 nebo od ledna 2O21 až prakticky dodneška. 

Vůbec největší meziroční nárůst tržeb v online prodeji nastal v dubnu 2020, tržby tehdy stouply v porovnání s dubnem 2019 o 80 procent. Naplno se tak projevilo uzavření většiny obchodů prakticky po celý měsíc. Druhý největší meziroční nárůst následoval v únoru 2021. Naopak během rozvolněného léta 2020 rostly tržby e-shopů prakticky stejně jako rok předtím, navýšení nastalo zase až v říjnu 2020.

Zajímavé bylo také sledovat, jak kteří prodejci na nové okolnosti zareagovali. „U kamenných prodejen vesměs platilo, že ty, které už s online prodejem předtím pracovaly, tak většinou při převodu veškerých prodejů do e-shopu víceméně uspěly. Kdo internetový prodej ignoroval nebo podceňoval, ten se začátkem vládních opatření narazil na výrazné problémy. Kvalitní e-shop se totiž obvykle nedá postavit z měsíce na měsíc,“ říká Jiří Komár.

U obchodníků, kteří již před covidem působili čistě online, se zase podle analýzy agentury Advisio rychle ukázalo, jak mají podnikání celkově nastavené včetně smluv s dodavateli nebo dopravci. Řada e-shopů s malými skladovými zásobami své zboží rychle vyprodala (typicky šicí stroje v prvních měsících) a nové byl často problém dodat. Dopravci začali být rychle zahlcení, a některé e-shopy si tak ze zoufalství začaly zboží rozvážet samy. Dodnes přetrvávají problémy s celosvětovou výrobou v některých segmentech, například u potřeb pro motocyklisty, což samozřejmě ovlivňuje i online prodeje.

Analýza také ukázala, že se během uplynulého roku mnohem víc naučili nakupovat na internetu i starší lidé. Typicky se to projevilo například u rybářských potřeb nebo v segmentu dům a zahrada. Tito zákazníci na internetu dlouho chyběli, v poslední době se na tam přesouvají, což je příležitost pro všechny prodejce, kteří se na takového zákazníka soustředí.


Meziroční vývoj tržeb z e-shopů v ČR
 Celkový meziroční nárůst 2021 (porovnání s 2020)Celkový meziroční nárůst 2020 (porovnání s 2019)Celkový meziroční nárůst 2019 (porovnání s 2018)
leden53 procent14 procent21 procent
únor74 procent18 procent29 procent
březen60 procent50 procent37 procent
duben 80 procent12 procent
květen 54 procent19 procent
červen 50 procent22 procent
červenec 30 procent31 procent
srpen 21 procent23 procent
září 29 procent25 procent
říjen 55 procent3 procent
listopad 20 procent66 procent
prosinec 38 procent17 procent
OBDOBÍ EPIDEMIE COVID-19

U čeho meziročně nejvíce narostly prodeje v 75 středních a větších e-shopech v prvním a v zatím posledním čtvrtletí epidemie: 

Březen 2020Meziroční nárůst
Ochranné prostředky930 000 procent
Šípy do kuše480 procent
Šicí stroje355 procent
Vzduchovky300 procent
Kuše270 procent
Samopaly CO2233 procent
Produkty pro vegany208 procent
Plynové pistole cal. 9mm206 procent
Galanterie204 procent
Syrovátkové proteiny203 procent
Prostředky na filtraci vody172 procent
Pistole CO2151 procent
Plynové náboje cal. 9mm146 procent
Vybavení do dílny a na stavbu114 procent
Vybavení na zahradu113 procent
Duben 2020Meziroční nárůst
Velikonoce1600 procent
Coverlocky (speciální šicí stroje)418 procent
Šicí stroje355 procent
Galanterie300 procent
Zahradní nábytek290 procent
Vybavení na zahradu235 procent
Vybavení do dílny a na stavbu200 procent
Skříně a komody190 procent
Overlocky (speciální šicí stroje)163 procent
Kabelky a tašky153 procent
Závlahové systémy125 procent
Bazény a příslušenství121 procent
Dětské hračky121 procent
Pohovky115 procent
Esenciální tuky101 procent
Květen 2020Meziroční nárůst
Nářadí1158 procent
Elektro nářadí800 procent
Coverlocky (speciální šicí stroje)273 procent
Grily268 procent
Skříně a komody238 procent
Dětské hračky188 procent
Závlahové systémy186 procent
Bazény a příslušenství146 procent
Zahradní nábytek136 procent
Galanterie127 procent
Šicí stroje108 procent
Proteiny syrovátkové92 procent
Vybavení do dílny a na stavbu91 procent
Krmivo pro psy91 procent
Vybavení na zahradu85 procent
Leden 2021Meziroční nárůst
Paralyzéry950 procent
Velikonoce724 procent
Předsíňový nábytek700 procent
Kuchyňské linky567 procent
Vařiče a kartuše474 procent
Ochranné prostředky435 procent
Čistota a údržba provozu338 procent
Elektrokola332 procent
Zvedáky a hevery300 procent
Průmyslové utěrky a hygiena248 procent
Průmyslové a protiúnavové rohože136 procent
Nářadí135 procent
Koupelnový nábytek126 procent
Vzduchovky CO2124 procent
Pánská obuv118 procent
Únor 2021Meziroční nárůst
Vlasová péče3060 procent
Lovecké kuše1866 procent
Elektrické kytary770 procent
Vybavení do dílny a na stavbu766 procent
Flobert pušky cal. 6mm750 procent
Velikonoce478 procent
Vozíky na nářadí 412 procent
Klávesy327 procent
Zvedáky a hevery245 procent
Předsíňový nábytek237 procent
Vzduchovky PCP229 procent
Kompresory203 procent
Sedací soupravy178 procent
Nářadí149 procent
Vzduchovky CO2142 procent
Březen 2021Meziroční nárůst
Vlasová péče1293 procent
Elektrické kytary802 procent
Šampony781 procent
Vozíky na nářadí 605 procent
Předsíňový nábytek381 procent
Nářadí371 procent
Zvedáky a hevery339 procent
Baterie pro elektrokola233 procent
Čtyřkolky, buggy, motocykly180 procent
Elektro nářadí167 procent
Koupelnový nábytek161 procent
Vybavení do dílny a na stavbu158 procent
Vzduchovky CO2158 procent
Vaření v přírodě133 procent
Zahradní nábytek119 procent

Jak se vyvíjelo uzavírání a otevírání obchodů:

  • 12. března 2020: první vyhlášení nouzového stavu
  • 14. března 2020: vláda uzavřela obchody s výjimkou prodejen potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a několika dalších
  • 27. dubna 2020: otevření obchodů do 2 500 m2, pokud nejsou ve velkých nákupních centrech
  • 11. května 2020: otevření obchodů nad 2 500 m2 a nákupních center
  • 22. října 2020: uzavření obchodů s výjimkou potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a dalších výjimek
  • 3. prosince 2020: otevření všech obchodů
  • 18. prosince 2020: zpřísnění opatření, ale obchody zatím zůstávají otevřené
  • 27. prosince 2020: uzavření obchodů; velké řetězce nesmí prodávat sortiment, který není nezbytně potřebný
  • 19. ledna 2021: otevření papírnictví a obchodů s dětským oblečením a obuví
  • 1. března 2021: opětovné uzavření papírnictví a obchodů s dětským oblečením a obuví i některých dalších obchodů, které doposud měly výjimku

Poznámky pro editory:

Advisio je digitální marketingová agentura, která má 35 zaměstnanců a cca 150 klientů. Poskytuje full service v oblasti celého digitálního marketingu, tedy např. v oblastech jako PPC reklama, SEO, obsah na sociálních sítích, zbožové srovnávače, e-mail marketing nebo influencer marketing. Dlouhodobě odborně sleduje a analyzuje dění v e-commerce. Pro své klienty také připravuje komplexní marketingové a obsahové strategie. Advisio sídlí v Ostravě a klienty má po celé republice, ale i v zahraničí. V čele agentury stojí Jiří Komár a Radim Vašíček.