Esport zasahuje mnoho oblastí ekonomiky, svého plného potenciálu v Česku zatím nedosáhl

Praha, 2. června 2021 – Průzkum Deloitte ukazuje, že třetina českých diváků esport sleduje o 3 hodiny týdně déle než před pandemií. I přes rostoucí oblibu esportu je ale na českém trhu ochotno zaplatit za obsah pouze 22 % diváků. Podle odhadů bude mít do pěti let každý divák v relevantních skupinách nějakou zkušenost s esportem. Atraktivita tohoto segmentu je v Česku zřejmá již nyní, další vývoj ale ovlivní hlavně to, jak se podaří nastavit standardní strukturu celé scény.

Esport neboli hraní počítačových a video her na konkurenční bázi s účastí týmů nebo jednotlivců, kteří proti sobě stojí v rámci zápasů, lig a turnajů, tvoří mnoho dalších stakeholderů než pouze hráči. 

Jsou to také fanoušci, organizátoři turnajů a společnosti, které prostřednictvím svých produktů, služeb a strategických partnerství přispívají k jeho dalšímu rozvoji. 

„Současný stav v Česku je ale nepřehledný a fragmentovaný. Díky tomu esport naplno nevyužívá svůj potenciál a nezískává tolik partnerů, kolik by mohl. Kdy se tato situace změní? V okamžiku, kdy jednotliví hráči na trhu uvidí, že přijetí určitých společenských standardů nakonec pomůže všem,“ říká leader esports iniciativy v Deloitte Martin Bohuslav.

V České republice je esport stále nejvíce sledován přes internetový server YouTube (84 %), oblíbenosti ale nabyl také streamovací server Twitch (38 %), nová Facebook gaming platforma (37 %) a dále vlastní stránky organizátorů (29 %). Tyto stránky nejvíce esport fanoušci vyhledávají na svém notebooku (60 %), mnoho z nich ale v posledních letech začalo preferovat mobilní telefon, který by se v budoucnosti mohl stát právě primárním zařízením ke konzumaci obsahu.

„Esport zná dobře svou cílovou skupinu a největší oblibě se těší u mladších ročníků. Základní povědomí o esportu se bude i nadále zvyšovat společně s tím, jak poroste věk u průměrné cílové skupiny. Klíčové je, že obecně většina aktivních hráčů gamingu na hraní her vyrostla. Sledování esportu může vyvolat určitou míru nostalgie, na čemž esportové společnosti mohou dále stavět,“ říká Filip Mikel, specialista na esport v Deloitte.

Z volnočasové aktivity se s postupem času stává možnost kariérní volby. Pouze za rok 2020 vydělal nejúspěšnější tým světa přes 35 milionů dolarů na prize money z gaming turnajů. Zpeněžit investovaný čas do hraní lze ale i na amatérské úrovni. Aby byl hráč v esportu úspěšný, musí prokázat schopnost strategického a analytického uvažování, týmovosti, kreativity – vlastnosti, které jsou pro zaměstnavatele klíčové. Z tohoto důvodu nebude pro hráče neobvyklé o svém hobby napsat například do životopisu.


Více informací o průzkumu Deloitte a trendech na české esportové scéně najdete ve studii Let’s Play po Česku.