Případová studie: Uplatnitelnost absolventů v životě a na trhu práce Mezinárodní cena vévody z Edinburghu

Podle studie Světového ekonomického fóra Future of Jobs Report 65 % pracovních pozic, na kterých budou pracovat dnešní žáci, dosud neexistuje. Jak tedy můžeme mladé lidi připravit na budoucí trh práce, o němž nevíme, jaký bude? „S rostoucí digitalizací, robotizací, implementací automatizovaných procesů do pracovních činností a nových aspektů průmyslu 4.0 roste poptávka po nových typech dovedností. Tento trend ještě akceleroval v průběhu pandemie Covid-19. Na jedné straně stoupá důležitost tvrdých znalostí, především těch technických, zároveň ale musí být kombinovány mnohem více než v minulosti s měkkými dovednostmi, jako je odpovědnost, spolehlivost, odolnost, schopnost zvládat stres, přizpůsobivost, iniciativnost, logické myšlení a schopnost řešit problémy, učenlivost, týmová práce, kritické a analytické myšlení, kreativita a leadership. Většina těchto dovedností může být rozvíjena u mladých lidí již během studia, a proto podporujeme projekty, které formálním, tak i neformálním způsobem pomáhají mladým lidem připravit se lépe na život,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup.

V novém světě práce jsou nejvíce ceněné měkké dovednosti a osobní postoje lidí, proaktivní přístup zaměstnanců, jejich učenlivost, schopnost komunikovat a řešit problémy. ManpowerGroup společně s dalšími organizacemi jako je Moneta Money Bank pomáhá mladým lidem v programu Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE) být připraveni pro život, trh práce a úspěšnější kariéru. 

Mezinárodní cena vévody z Edinburghu je program neformálního vzdělávání, který dává mladým lidem rámec pro jejich osobní i osobnostní rozvoj. Účastníkem se může stát kdokoli ve věku 14-24 let. Do programu se může zapojit každý – bez ohledu na to, z jakého pochází prostředí nebo lokality. „Jednou z klíčových hodnot DofE je rozmanitost. Každý mladý člověk musí mít možnost se rozvíjet, rozvíjet svůj potenciál bez ohledu na společenské zázemí, národnost, pohlaví, fyzické schopnosti, dovednosti nebo prostředí, kde žije,“ uvádí Tomáš Vokáč, ředitel DofE pro Českou republiku.

V současné době je v České republice v DofE zapojeno přes 4 400 mladých lidí ze státních i soukromých škol, sportovních klubů, dětských domovů a dalších organizací, kteří na sobě chtějí pracovat. Mladý člověk si společně se svým mentorem / vedoucím stanovuje 4 cíle svého komplexního rozvoje – zlepšit se v konkrétní dovednosti, pravidelně sportovat, pravidelně se věnovat dobrovolné práci ve svém okolí, a nakonec s týmem vrstevníků naplánovat a prožít dobrodružnou expedici.

„DofE je komplexním programem osobního rozvoje mladého člověka, posiluje všechny klíčové kompetence budoucnosti. Pokud můžeme lidem z mladé generace pomoci, aby rozvíjeli tyto klíčové kompetence a stali se novými zodpovědnými leadery budoucnosti, je naší povinností to udělat,“ říká Tomáš Vokáč, ředitel Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu pro ČR. 

„Současný svět a trh práce potřebují agilní lidi, kteří se nebojí výzev, dokáží včas reagovat na změny a chtějí na sobě dlouhodobě pracovat a pomáhat společnosti. Poslední rok ve znamení pandemie COVID-19 víc, než kdy dříve ukázal potřebu rozvoje těchto klíčových kompetencí a význam neformálního vzdělávání. A přesně to učíme všechny mladé lidi v programu DofE. Propojení účastníků programu s firemními mentory přináší oběma stranám nové a nenahraditelné zkušenosti, zvyšuje jejich well-being a motivuje je navzájem se posouvat dál,“ říká Michal Jež, programový ředitel Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu.

Podle Zuzany Filipové, ředitelky ESG, komunikace a employer brandingu MONETA Money Bank, která podporuje program prostřednictvím 15 mentorů z řad vlastních zaměstnanců vnímají firemní mentoři přínosy programu DofE nejen pro účastníky, ale také pro svou vlastní kariéru a rozvoj inovativního myšlení. „Program funguje oboustranně, a to je na něm skvělé. Mladí lidé díky DofE prokážou svou zodpovědnost, soběstačnost a zralost, naučí se stanovovat si cíle, přijmout přiměřené výzvy a udělat něco nezištně pro druhé. Jejich mentoři díky nim zase získávají nové podněty a inspiraci,“ potvrdila Filipová. MONETA je již druhým rokem tzv. stříbrným ambasadorem DofE, pod dohledem mentorů z řad zaměstnanců banky si své cíle v rámci programu aktuálně plní celkem 22 mladých lidí z celé České republiky. 

V ManpowerGroup působí v mentoringu téměř 10 % stálých zaměstnanců. Mentoři oceňují přímý kontakt s mladou generací, získávání nových podnětů a inspirací nebo rozvoj své emoční inteligence. Účastníky programu vnímají jako aktivní lidi, kteří na sobě chtějí pracovat a překonávat překážky. Absolventi programu kromě zlepšení absolventi programu svých měkkých dovedností prokazují, že jsou zodpovědní, soběstační a zralí, dokáží přijmout přiměřené výzvy, stanovovat si cíle a udělat něco i pro druhé v rámci dobrovolnictví. Pro budoucí zaměstnavatele certifikát DofE zaručuje, že mladý člověk má vytrvalost a chuť se zlepšovat.“  

„Mladí lidé si v rámci DofE vybírají konkrétní dovednost, ve které se zlepšují. Jako mentoři jim pomáháme správně nastavit jejich cíle a motivovat je. Z naší zkušenosti to jsou často dovednosti, které přímo souvisí s budoucím uplatněním na trhu práce jako je zlepšování IT dovedností, správa webů a sociálních médií, studium cizích jazyků, kreativní psaní, ale také geologie, dějiny umění, zpěv, malování nebo například i výroba zesilovače,“ sdílí své zkušenosti Regina Plojharová, HR business partner v ManpowerGroup

Nedílnou oblastí v programu DofE je dobrovolnictví, které lze vnímat jako první neplacenou práci. Nejčastěji to bývá pomoc seniorům, pomoc v nemocnici, doučování dětí apod. Třetí nezbytnou součástí programu je pravidelný pohyb, který tolik souvisí s well-beingem. Celkově mladí lidé program završí expedicí, která prověří schopnosti plánovat, řešit problémy, komunikovat, i jejich organizační schopnosti. 

ManpowerGroup v České republice

V České republice se ManpowerGroup každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 12 000 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2020, díky své síti 35 poboček, ManpowerGroup našel pro 1200 klientů 24 000 nových zaměstnanců.Více informací o společnosti ManpowerGroup naleznete na www.manpowergroup.cz