AMI Digital Index: Facebook už není pro mladé a na sítích trávíme 2 a půl hodiny denně

Doba, kterou Češi věnují sociálním sítím je stále nejvyšší v historii. Průměrně na nich strávíme denně zhruba dvě a půl hodiny a 16 % z nás pak dokonce více než 4 hodiny za den. Vyplývá to z výsledků průzkumu AMI Digital Index, který už šestým rokem mapuje trendy v používání sociálních sítí u uživatelů internetu v České republice a letos nově i na Slovensku. Letošní průzkum také poprvé sleduje trendy mezi populací nad 60 let. U starší generace je podle výsledků nejpopulárnější Facebook, na kterém tráví nejvíce času ze všech sociálních sítích a zároveň jsou nejčastějšími přispěvateli. Mladší generaci naopak více táhnou dynamické a vizuálně zaměřené sítě jako TikTok, Instagram Stories nebo Snapchat. 

Už loňská data ukázala, že s nástupem pandemie doba strávená na sociálních sítích vzrostla a ani letos se tento čas nesnížil. Hodně zajímavý je však také trend postupného nárůstu oblíbenosti tradičních sociálních sítí mezi vyššími věkovými skupinami nebo spíše postupného stárnutí jejich uživatelů,“ vysvětluje Marek Stránský, Managing Partner AMI Communications.

Čas, který věnujeme sítím, od začátku pandemie neklesl. Naopak se zvýšil počet těch, kteří na sítích tráví ještě více než hodinu za den. Přes 60 minut denně teď se sociálními médii tráví přes 67 % Čechů a dokonce 78 % Slováků. Slováci vedou i v průměrné době, kterou na sítích stráví – 183 minut, tedy více než o půl hodiny déle než Češi. Za poslední dva roky v Česku také vzrostl počet lidí, kteří sítě navštěvují každý den, a to na více než čtyři pětiny populace (76 %). Nejčastěji jsou na sociálních sítích mladší lidé do 29 let, denně je používá 95 % z nich.  

Facebook je doménou starší části populace

Dlouhodobě nejpopulárnějšími sociálními médii jsou YouTube a Facebook, se kterými má zkušenost 9 z 10 Čechů starších 15 let, stejně tomu je na Slovensku. Zejména Facebook se nyní stává doménou hlavně starší generace, alespoň jednou týdně na něj přispívá 36 % Čechů od 45 do 60 let a dokonce i 33 % uživatelů starších 60 let. Rozdíl je patrný hlavně při srovnání s uživateli do 30 let, kteří na Facebook alespoň jednou týdně přispívají pouze v 15 % případů. I na Slovensku má starší generace na Facebooku hlavní slovo, alespoň jednou za týden napíše příspěvek 45 % Slováků mezi 45-60 lety. Oproti Česku je ale přidávání příspěvků stále relativně populární i mezi mladší generací (29 %). 

Co se týče četnosti používání sítí, u Facebooku vede věková skupina mezi 30-45 lety, která s ním tráví nejvíce času (83 %), mladší i starší skupiny jsou na tom vyrovnaně, Facebook navštěvuje okolo 70 % z nich. „Stárnutí populace na Facebooku sledujeme už několik let. Mladší lidé se čím dál častěji orientují na novější a rychlejší formáty. Fungují primárně na vizuálním obsahu, který je pro ně přitažlivější,“ vysvětluje Vladan Crha, ředitel AMI Digital. Mezi oblíbené sítě, zvlášť mezi mladší generací, patří Instagram, který svou pozici už několik let po sobě výrazně posiluje. Aktuálně má s Instagramem zkušenost 54 % Čechů. 

Rychlejší formáty táhnou mladou generaci

Meziročně nejvýraznější nárůst zaznamenal TikTok, který nyní využívá pětina (21 %) populace ČR. Síť, která cílí především na mladé, je mezi nimi také nejpopulárnější, ve věku do 30 let s ním má zkušenost každý druhý. Stejně jako loni, i letos zůstává v oblibě formát Stories – jak na Facebooku, tak Instagramu. Facebookové příběhy sleduje 71 % mladých a Instagramové 88 % uživatelů do 30 let. Na Slovensku je trend mezi mladými podobný. I zde popularita sítě s krátkými videi roste, Tiktok používají dvě pětiny (41 %) z nich. Stories jsou na Slovensku také úspěšné, na rozdíl od ČR jsou ale oblíbenější ty na Facebooku, se kterými mají zkušenost čtyři pětiny lidí do 30 let. Instagramové příběhy alespoň příležitostně používá 78 % Slováků mladších 30 let.       

AMI Digital Index

Kvantitativní výzkum vypracovaný společností AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK zkoumá od roku 2016 vývoj a trendy v oblasti sociálních sítí a důvěru médiím v ČR. Sběr dat byl realizován formou online dotazníku na reprezentativním vzorku 1003 osob ve věku 15 a více let s rovnoměrným zastoupením věkových skupin, regionu a pohlaví. Stejný průzkum letos poprvé proběhl i na Slovensku, kde byl realizován na reprezentativním vzorku 1010 osob. Sběr dat proběhl v květnu tohoto roku. 

AMI Digital s.r.o.

AMI Digital působí na trhu od roku 2009. Tato dceřiná společnost ze skupiny AMI Communications se specializuje na komunikaci a budování značky prostřednictvím internetu a nových médií. Zabývá se i tvorbou komplexních komunikačních kampaní, správou, monitoringem a analýzami sociálních sítí, poradenstvím v online komunikaci, tvorbou webových stránek a SEO.

AMI Communications, spol. s r.o   AMI Communications působí na trhu už dvacet pět let a od roku 2001 je největší PR agenturou v České republice. Je zakladatelem marketingové skupiny, která patří mezi největší firmy v oblasti Public Relations a Public Affairs v regionu střední Evropy. Prostřednictvím své dceřiné společnosti AMI Digital a studia AMI Creative nabízí také služby zaměřené na grafické práce a on-line komunikaci. Mezi klienty AMI Communications v ČR patří například Generali Česká pojišťovna, Stavební spořitelna České spořitelny, Buřinka, Liberty Ostrava, Ford, Mattoni 1873, Sberbank, Unilever, VFN či VAMED Mediterra.