Průzkum: Firmám chybí lidé ve výrobě a prodeji

Nábor zaměstnanců se prodražuje, ale firmy do něj přesto stále investují. Outsourcing se přitom často vyplatí víc

Dvě třetiny (65 %) českých firem letos plánuje nabírat nové zaměstnance, jak ukázal průzkum společnosti myTimi. Při náboru zaměstnanců se ale téměř polovina (48 %) společností potýká s tím, že se jim nedaří sehnat pracovníky s požadovanými znalostmi a dovednostmi. Nábor zaměstnanců se tak prodražuje. Nejvíce zaměstnanců chybí ve výrobě, obchodu a prodeji a administrativě. Jejich outsourcing přesto zvažuje jen 19 % firem, ačkoliv by pro ně byl v mnoha případech výhodnější. 

Průzkum společnosti myTimi mezi vedoucími pracovníky a majiteli firem ukázal, že české firmy potřebují nové zaměstnance, což uvedlo 76 % respondentů. Ostatní (24 %) shánět další pracovníky nepotřebují. Firmy se ale liší v přístupu, jak s deklarovanou potřebou nových zaměstnanců naloží. 65 % firem plánuje letos skutečně přijmout nové lidi, 29 % firem nábor vůbec neplánuje a 6 % bude dokonce propouštět. Lidé chybí nejčastěji ve výrobě (29 %), v obchodu a prodeji (19 %) a administrativě (14 %).

Firmy zároveň přiznávají, že se při náboru zaměstnanců potýkají s množstvím problémů, které celý proces komplikují. Největším problémem je pro polovinu dotázaných (48 %) sehnat lidi s požadovaným profilem. Firmám dále nevyhovuje, že novým zaměstnancům trvá dlouho, než se zapracují (15 %) a vnímají je drahou a dlouhodobou investici (14 %). Svou frustraci shrnula paní Martina, vedoucí týmu ve firmě s desítkami zaměstnanců z Pardubického kraje: „Zaměstnanci po zaučení často odcházejí a veškerá agenda a péče přijde vniveč.“

Zkušenost paní Martiny potvrzuje i Jan Skovajsa, zakladatel společnosti myTimi, která za poslední rok pomohla více než 300 firmám zefektivnit jejich podnikání. „Najít zaměstnance je náročný proces, který se v mnoha případech nevyplatí. Zejména pokud potřebujete najmout odborníka, který není úzce spojen s jádrem vašeho byznysu. Například navrhujete weby nebo vyrábíte boty a potřebujete zároveň zkušeného účetního, obchoďáka nebo správce sociálních sítí. Pokud takové činnosti outsourcujete, získáte tyto služby ve špičkové kvalitě za výhodnou cenu a nemusíte řešit náborovou administrativu ani dovolené,“ popisuje princip outsourcing zaměstnanců Jan Skovajsa z myTimi. 

Jeho slova potvrzuje i advokát Jan Fišer, který upozorňuje na časté chyby, které při náboru zaměstnanců firmy dělají: „Zaměstnavatelé nejčastěji opomíjí povinnost zajistit zaměstnanci před nástupem do pracovního poměru lékařskou prohlídku, proškolit ho v oblasti bezpečnosti práce, případně opomenou platně sjednat jeho zkušební dobu.“ Outsourcing zaměstnanců je proto podle Fišera pro zaměstnavatele mnohem flexibilnější, jelikož se neřídí striktními pravidly zákoníku práce. „Z hlediska českého práva jde o obchodní dohodu mezi dvěma podnikateli, na jejímž základě dochází k poskytování sjednaných služeb. Z toho důvodu je smluvní volnost obou stran výrazně větší,“ vysvětluje advokát. 

Podle průzkumu o outsourcingu zaměstnanců aktuálně uvažuje 19 % firem. „Outsourcing je v Česku stále novinkou, přestože je to praktické řešení nedostatku zaměstnanců,“ komentuje situaci na trhu Jan Skovajsa. Výhody outsourcingu si vyzkoušel i Martin Pavlík, zakladatel firmy Lamael: „Interně nabíráme jen ty, kteří budou rozvíjet jádro našeho byznysu. Do nich se nám vyplatí investovat. Ostatní outsourcujeme.”    

O výzkumu myTimi: 

Kvantitativní výzkum provedený prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos byl zaměřený na popis postojů a potřeb českých firem při náboru zaměstnanců. Proběhl prostřednictvím dotazování majitelů firem, OSVČ a zaměstnanců s podřízenými ve věku 18-65 let. Průzkumu se zúčastnilo 515 respondentů, sběr dat probíhal v květnu 2021. 

O myTimi: 

myTimi pomáhá malým a středním firmám i korporátům získávat zákazníky outsourcováním jejich marketingu a obchodu a následně jim pomáhá si je udržet díky kvalitnímu zákaznickému servisu a virtuální asistenci. Služba myTimi vznikla v červenci 2017 a od roku 2020 se zaměřuje na B2B klientelu. Jen za poslední rok pomohla více než 300 firmám zefektivnit jejich podnikání. Zakladatelem projektu je Jan Skovajsa, který spolupracuje s investory Matějem Turkem a Františkem Zemanem.