Česká e-commerce zažila rekordní druhý kvartál. Obrat tuzemských e-shopů přesáhl 50 miliard

Obrat českých e-shopů ve druhém čtvrtletí letošního roku dosáhl 50,45 miliard, což je v meziročním srovnání nárůst o více než deset procent. Rekordní druhý kvartál podtrhuje i nárůst 3 144 nových e-shopů v tomto období. Podle dat společnosti Shoptet jich aktuálně v České republice funguje 41 639.

Přesně 50,45 miliard, takový byl obrat české e-commerce scény v druhém kvartálu letošního roku. Meziročně se jedná o nárůst 5,5 miliardy, v roce 2020 byl za stejné období obrat 44,98 miliard. „Meziroční srovnání výsledků potvrzuje, že oblast e-commerce zaznamenala během pandemie koronaviru značný růst. Majitelé kamenných obchodů byli nuceni přesunout svůj byznys na internet, stejně tak se změnilo i nákupní chování zákazníků. Před vypuknutím pandemie v roce 2019 zaznamenaly české e-shopy od dubna do června obrat 35,4 miliardy korun. V letošním roce byla za stejné období překonána hranice 50 miliard korun, což je nárůst o více než 40 procent,“ říká Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet. Zároveň dodává, že dalším důvodem vzrůstajícího obratu je zvyšující se počet nových prodejců, kterým e-shopy úspěšně fungují a dovolují jim byznysově růst. E-commerce tak zvyšuje svůj podíl na celkovém maloobchodu. Ten na rozdíl od e-commerce roste jen o jednotky procent a podle posledních statistik ČSÚ meziměsíční tržby v maloobchodě stagnují. „Stále tedy platí, že efekt covidu na českou e-commerce působí a dá se očekávat, že vánoční sezóna bude opravdu mimořádná a zcela jistě rekordní,“ doplňuje Huba. 

Meziročně se zvýšil také obrat tuzemských e-shopů za první polovinu letošního roku. „V lednu jsme očekávali, že by mohl obrat v letošním roce vzrůst celkově asi o 18 procent. Nyní máme za sebou pouze polovinu již nyní dosáhl český e-commerce sektor nárůstu o neuvěřitelných 29 procent. A to nás přitom nejsilnější období teprve čeká,“ dodává Samuel Huba ze společnosti Shoptet, která má pod svými křídly 27 527 e-shopů a je již více než 5 let českou jedničkou poskytující e-shopové platformy.

Od dubna do června vzniklo 3 144 nových e-shopů

Sektor české e-commerce se v Q2 rozšířil o 3 144 nových e-shopů. Jedná se o meziroční nárůst o 25 procent. Nejčastější segmentem, ve kterém lidé na internetu podnikají, zůstává i nadále oblečení a doplňky. Následuje sortiment zaměřený na domy a zahrady či potraviny a dětské zboží s elektronikou. 

Nejvíce rostoucí kategorií v daném období (Q2) byly produkty zaměřené na cestování (kufry, karavany, doplňky na cesty a dovolenou), jejichž prodej oproti prvnímu čtvrtletí 2021 vzrostl o 50 procent. 

Dařilo se také kategorii stavební materiály, kde došlo oproti prvním třem měsícům letošního roku k nárůstu o 29 procent. Dalšími rostoucími kategoriemi jsou segment auto-moto (nárůst o 26 procent), sport a turistika (nárůst 22 procent) a erotika (nárůst 13 procent).

Fenomén nakupování přes internet potvrzuje i ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica. „E-commerce se stala definitivně mainstreamem obchodu. Potvrzují to například reklamní a marketingové agentury, které se zaměřují na podporu e-shopů. Ty během lockdownu rozhodně neměly nouzi o zakázky, naopak rostly a zvyšovaly své obraty. Ukazuje se, že digitální transformace dnes již prostupuje téměř všemi segmenty a má v české ekonomice zásadní postavení,“ dodává Hlavica.

Společnost Shoptet se od roku 2009 specializuje na poskytování komplexního řešení pro správu internetových obchodů. Mezi její služby patří například napojení na ekonomické systémy, různé platební metody i podpora v oblasti EET a GDPR, ale také propojení s nástroji pro marketing, nebo skladové hospodářství. Nabízí také pokladní systém pro správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho on-line systému. Řešení společnosti Shoptet využívá 80 % nově vzniklých e-shopů na českém a slovenském trhu a celkem polovina aktivních e-shopu na trhu. Více informací na www.shoptet.cz.