Studenti a jejich chování na internetu: Nezbytnou studijní výbavou jsou chytré telefony, zdrojem rizik sociální sítě

Podle dat společnosti ESET a Seznam.cz jsou čeští studenti již standardně vybaveni chytrým telefonem nebo notebookem. Pravidlem se mezi studenty stalo zálohování dat, zabezpečení svého chytrého telefonu ale většina z nich neřeší.

Praha, 27. října 2021 – Téměř každý z dotázaných studentů českých středních a vysokých škol je pro studium vybaven chytrým telefonem nebo notebookem. Nadále převažuje elektronická forma poznámek a materiálů ke studiu a jejich sdílení prostřednictvím chatovacích aplikací či nástrojů od Google. Velkou roli hrají v komunikaci mezi studenty sociální sítě. Ačkoli většina studentů již pravidelně zálohuje svá data a stále více z nich využívá cloudové služby, zabezpečení svého chytrého telefonu antivirovým programem řeší méně než polovina z nich. Vyplývá to z průzkumu společností ESET a Seznam.cz.

Dobré vybavení je již mezi českými studenty standardem, téměř většina respondentů vlastní chytrý telefon (98 %) nebo notebook (94 %), v menší míře je zastoupený také stolní počítač (40 %). Oproti minulému roku, který přinesl větší požadavky na vybavení pro komunikaci a výuku online, došlo k nepatrnému růstu v používání těchto zařízení.

Přes 80 % studentů chrání své notebooky a stolní počítače antivirovými programy. V případě chytrých telefonů a tabletů je to okolo 40 % dotázaných. Část studentů (okolo 10 %) přitom ani neví, zda je jejich chytrý telefon či tablet chráněn.

„Zatímco ochrana počítače nebo notebooku nějakým bezpečnostním programem již není ničím neobvyklým, u mobilních zařízení, jako jsou chytré telefony, nemá zabezpečení více než polovina dotazovaných. Elektronické dokumenty, jako jsou poznámky z vyučování nebo přednášek a další studijní materiály, přitom začínají drtivě převažovat nad klasickými formáty psanými v ruce. Studenti pracují na svých chytrých zařízeních víc než kdy dřív. Rozhodně jim tak doporučujeme, aby ochranu svých studijních materiálů a soukromí nepodceňovali,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.

Vítězí elektronické materiály a nástroje od Google

Téměř všichni dotázaní využívají internet k vyhledávání zdrojů pro své úkoly a práce, komunikaci se spolužáky, pro přístup do informačního systému školy nebo sdílení materiálů. Oproti minulému období je nyní vyšší především využívání internetu pro samostudium.

Rychle se proměňuje také způsob sdílení studijních materiálů. Nejčastější platformou je stále aplikace Messenger od Facebooku, její míra využívání ale rychle klesá. Naopak roste popularita nástrojů Google Disk a Google Docs.

„Tradiční půjčování sešitů v procentuálním zastoupení oproti loňskému roku vzrostlo, jedná se ale o významně nižší číslo než v roce 2019. Za online sdílením v tuto chvíli zaostává. Oproti netypickému roku 2020 mírně ubylo studentů, kteří měli většinu materiálů v elektronické podobě. Ve srovnání s rokem 2019 však podíl u využívání elektronických materiálů výrazně narostl,“ vysvětluje Dvořák.

Procentuální srovnání využívané formy studijních materiálů

S využíváním elektronických materiálů souvisí i jejich zálohování a zabezpečení před případnou ztrátou či smazáním. Až 81 % studentů si data související se studiem zálohuje, přičemž zhruba polovina z nich to již dělá pravidelně. Situace je tak shodná s rokem 2019. Stále ovšem roste podíl zálohování prostřednictvím cloudových služeb.

Celkovou situaci kolem postupně převládajících online návyků studentů a žáků vyšších ročníků středních škol pak podporuje také kontinuálně rostoucí zájem o nákup technologického vybavení do škol.

„O notebooky se na nákupním rádci a srovnávači Zboží.cz začal výrazně zvedat zájem právě v období uzavřených škol. Pokud porovnáme měsíce říjen a listopad roku 2019 se stejnými měsíci v roce 2020, tak došlo k nárůstu o 115 %, u tabletů pak o 52 %,” říká Kristýna Hořovská, PR Specialistka Zboží.cz. „Růst pokračuje i letos. Při meziročním srovnání proběhlých měsíců evidujeme i nyní zhruba o dvě třetiny vyšší nárůst zájmu o notebooky a o třetinu o mobilní telefony a tablety. Domácnosti se tak zřejmě snaží dovybavit děti dle svých aktuálních finančních možností a připravit se na možnost, že by se žáci museli opět učit formou on-line,“ dodává Hořovská.

Tři čtvrtiny dotázaných se na sociálních sítích setkalo s podvodem

Informace a zprávy o celkovém dění získávají studenti na sociálních sítích a internetových zpravodajských serverech. Frekvence sledování se u internetového zpravodajství od minulého roku o něco snížila, pořád je však na vyšší úrovni než v roce 2019.

Mimo školu spolu studenti komunikují zejména přes sociální sítě a chatovací aplikace. Stejně, jako v případě používání e-mailu, je i v případě komunikace prostřednictvím sociálních sítí zaznamenán pokles. Sociální síť Facebook, která stále platí za jednu z nejpopulárnějších sociálních sítí v České republice, využívají ve svém volném čase téměř všichni dotázaní studenti a počet uživatelů sítě Instagram stále stoupá.

Téměř polovina dotazovaných pak na otázku, jak hodnotí úroveň soukromí, kterou aplikují na své profily na sociálních sítích, odpověděla, že má některé profily na sociálních sítích zcela veřejné. Další desetina respondentů uvedla, že má veřejné všechny své profily.

Zhruba 40 % studentů nikdy neřešilo, zda je profil známé osoby nebo influencera ověřený. Více než 75 % studentů se na sociálních sítích setkalo s podvodem. Vedle hoaxů je zcela běžné, že se někdo vydává za jinou osobu. Častá je i snaha vylákat peníze. Přibližně 67 % dotázaných studentů používá dvoufázové ověření pro přihlašování do svých účtů, nejčastěji formou SMS.

Procentuální počet studentů, kteří využívají možnost dvoufázového ověření na sociálních sítích.

„Provozovatelé sociálních sítí se snaží podvody proaktivně vyhledávat a zamezovat jim. Přesto je z velké části tato úloha na samotném uživateli,“ říká Dvořák. „Kromě doporučení, co na sociálních sítích nedělat a jak se nenechat podvést technikami sociálního inženýrství, zůstává základním bezpečnostním prvkem silné heslo a možnost využít dvoufaktorové ověření. Zpravidla jde o SMS kód nebo potvrzení ve spárované aplikaci. Tuto službu standardně nabízí banky nebo poskytovatelé e-mailových schránek. A není již výjimkou ani u sociálních sítí,” dodává Dvořák.

Průzkumu, který probíhal v nástroji Seznam.cz Výzkumník formou online dotazování od 24. září do 4. října 2021, se zúčastnilo 109 studentů středních a vysokých škol, kteří jsou zároveň uživateli služeb společnosti Seznam.cz.

O společnosti ESET

Společnost ESET již od roku 1987 vyvíjí bezpečnostní software pro domácí i firemní uživatele. Drží rekordní počet ocenění a díky jejím technologiím může více než miliarda uživatelů bezpečně objevovat možnosti internetu. Široké portfolio produktů ESET pokrývá všechny populární platformy, včetně mobilních, a poskytuje neustálou proaktivní ochranu při minimálních systémových nárocích. 

ESET dlouhodobě investuje do vývoje. Jen v České republice nalezneme tři vývojová centra, a to v Praze, Jablonci nad Nisou a Brně. Společnost ESET má lokální zastoupení v Praze, celosvětovou centrálu v Bratislavě a disponuje rozsáhlou sítí partnerů ve více než 200 zemích světa.

O společnosti Seznam.cz

Seznam.cz je česká společnost založená v roce 1996. Domovskou stránku Seznam.cz navštíví denně téměř čtyři miliony reálných uživatelů a dosah všech služeb, které spadají pod českou internetovou jedničku, je až 95 % internetové populace v ČR.

V roce 2020 měla firma tržby 4,946 miliardy korun, což je v porovnání s předchozím rokem o téměř 5,5 % více. V portfoliu Seznam.cz se kromě obsahových služeb (Seznam Zprávy, Televize Seznam, Stream, Proženy.cz, Garáž.cz) nachází i fulltextové Vyhledávání, vlastní prohlížeč, Email.cz a Email Profi, mapová aplikace Mapy.cz, nákupní rádce Zboží.cz, reklamní systém Sklik.cz či služby Sreality.cz, Sauto.cz, Firmy.cz a další. Společnost vlastní podíl ve vydavatelství Borgis a v roce 2019 koupila 100% podíl v regionálních rádiích Expres FM a Classic Praha.