Češi si rádi osvojují nové digitální technologie, využívat je v práci ale pandemie donutila jen málokoho

Až 56 % Čechů rádo objevuje nové počítačové nebo mobilní aplikace. Oproti tomu rezolutní nezájem o osvojování si nových aplikací vyjádřil jen zhruba každý desátý dotazovaný. „Vše nasvědčuje tomu, že Češi jsou otevření novým technologiím, jejich zaměstnavatelé méně,” interpretuje výsledky průzkumu agentury STEM/MARK Miroslav Vlasák, šéf společnosti Revolgy, která průzkum zadala.

44 % respondentů také uvedlo, že mobilní a počítačové aplikace pro ně představují stěžejní pracovní pomůcky, bez nichž by nemohli své zaměstnání vykonávat. 29 % aplikace pro práci potřebuje v omezené míře. Mobilní a počítačové aplikace pro svou práci naopak vůbec nepotřebuje pouhých 16 % dotazovaných. 

Nejvyšší podíl technologických nadšenců i těch, kteří by bez mobilních a počítačových aplikací nemohli pracovat, je v nejmladších generacích. Ve věkové kategorii 18-29 let si aplikace proaktivně osvojuje 70 % lidí a k práci je potřebuje 53 %. S vyšším věkem respondentů ochota osvojovat si nové technologie i jejich potřeba pro práci upadá. Pokles zájmu o nové digitální technologie lze pozorovat i u lidí s nižším dosaženým vzděláním.

Internet je pro zábavu, ne pro práci 

To, jak se v posledních letech vyvíjí míra závislosti Čechů a jejich zaměstnání na digitálních technologiích, sleduje ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK také Vodafone Nápad roku.

Na jaře roku 2019, tedy zhruba rok před nástupem pandemie koronaviru se stejného sociologického vzorku ptal na to, do jaké míry je práce Čechů navázaná na internet. Tenkrát se ukázalo, že bez internetu by nemohlo pracovat 43 % respondentů. V roce 2020, tedy po začátku pandemie, se čísla prakticky nezměnila. Internet byl zásadním nástrojem pro práci stále 43 % respondentů. Jde tedy o velmi podobná čísla, se kterými nedávno přišel výše zmíněný nejnovější průzkum STEM/MARKu pro Revolgy z letošního září, podle něhož digitální technologie pro práci potřebuje 44 % respondentů.

„Pandemie tedy překvapivě nikoho nedonutila, aby začal s digitálními technologiemi poprvé pracovat, respektive aby na nich opřel svou práci či zaměstnání,” interpretuje zjištění průzkumů CEO Revolgy Miroslav Vlasák. „To ale neznamená, že digitální technologie začali více využívat mimo svůj profesní život,” dodává. 

Skoro polovina (48 %) respondentů totiž uvedla, že v posledním roce mobilní a počítačové aplikace využívali více než předtím. Naopak méně je používala jen pouhá 2 % dotazovaných.

S podobným závěrem přišel i letošní průzkum STEM/MARKu pro Vodafone Nápad roku. 40 % Čechů v něm přiznalo, že tráví na svém telefonu více času než před rokem. Opak uvedlo jen 5 % dotazovaných. 

Pouze jeden z deseti respondentů navíc uvedl, že v posledním týdnu strávil den bez technologií, jako je telefon, počítač a pod. Přes 14 % Čechů si na den od obrazovek “odpočalo” v posledním měsíci, 12 % v posledním půlroce, 9 % v posledním roce, 14 % před několika lety a přes 40 % Čechů už si na to, kdy strávili den bez osobních technologií, ani nevzpomíná.