Z obýváku na galavečer. Vyhlášení Effie 2021 se po roční odmlce opět uskutečnilo naživo, cenu Grand Prix si odnesla Ikea s kampaní Za bezpečný domov

Vyhlášení nejvýznamnější marketingové soutěže Effie Awards Czech Republic se po roce opět uskutečnilo před publikem. Na slavnostním galavečeru, který se konal 24. listopadu, rozdali pořadatelé celkem 27 cen, a to ve čtrnácti soutěžních kategoriích včetně dvou speciálních ocenění a Grand Prix.

Z loňského předávání cen z obýváku se letošní předávání Effie přesunulo opět před publikum Letos se slavnostní předávání cen uskutečnilo ve studiu v pražských Strašnicích, kde CNN Prima News natáčí pořady vlastní tvorby a speciály. Porota složená ze zástupců zadavatelů, komunikačních agentur, mediálních agentur, výzkumných agentur – členů sdružení SIMAR a zástupkyně odborných médií, vybírala vítěze celkem ve čtrnácti různých kategorií. 

Nejvíce umístění na stupních vítězů letos získala agentura Ogilvy, následovaná agenturou McCann Prague. Ogilvy z osmi nominací na shortlistu vytěžila pět medailí, McCann osm nominací proměnila ve čtyři umístění na stupních vítězů.

Ročník 2021 měl druhý největší počet přihlášek v novodobé historii soutěže. Obecně musíme uznat, že byly velmi kvalitně zpracované a často se v nich objevoval důraz na sociální odpovědnost,“ komentuje výsledky soutěže Marek Hlavica, ředitel Asociace komunikačních médií (AKA), která je zároveň pořadatelem EFFIE. 

Grand Prix Effie získala Ikea

Vyhlášeny byly také speciální ceny. Grand Prix Effie 2021 vyhlásila speciální porota na místě. Cenu si odnesla agentura TRIAD Advertising s kampaní Za bezpečný domov pro Ikea.Letošní volba Grand Prix nebyla snadná. Všechny zlatem oceněné projekty, ze kterých porota Grand Prix vybírá, byly ambiciózní a provázely je prokazatelné výsledky,“ uvádí Hlavica. 

V rámci letošní EFFIE byla udělena i cena SIMAR za nejlépe zdokumentované výsledky komunikace – “The Best of Data Performance”. Právě důkazy o efektivitě kampaní odlišují EFFIE od soutěží kreativity. Cenu získala práce agentury Media Age pro Masarykovu univerzitu za kampaň #MUNICHALLENGE a agentura Boomerang Communication, která pro Plzeňský Prazdroj vytvořila kampaň Radegast – Hořkost boří stereotypy. Tato kampaň brala rovněž první místo i v kategorii Nápoje

Velký úspěch kampaní se společenským dopadem

Speciální Cenu Art Directors Clubu za mimořádný kreativní počin získala agentura TRIAD Advertising s kampaní pro IKEA – Za bezpečný domov. Ta byla úspěšná také v kategorii Sociální, ekologický, kulturní marketing. O první místo se v této kategorii dělila s iniciativou Cesta ven, která pomyslné zlato dostala za osvětovou národní kampaň na podporu očkování. Za zmínku stojí, že kampaň vznikla spontánně jako reakce marketingové komunity na neschopnost vlády spustit včas profesionální kampaň. „Letos se jednalo o velmi silnou kategorii s kvalitními přihláškami a s nejlépe doloženými výsledky. To je velký posun, protože právě společensky prospěšné kampaně měly v minulosti problémy s prokazatelností dopadů,“ komentuje kategorii Hlavica.

Úspěšné byly kampaně vysokých škol i nová kategorie

Kampaně v kategorii Veřejné správy ovládly vysoké školy s cílem přilákat nové studenty. O první místo se dělila již výše zmíněná #MUNICHALLENGE a kampaň V hlavní roli strojař agentury Action Please, která lákala studenty Fakulty strojní VŠB-TUO.

První místo v mladé kategorii Sportovní marketing získala agentura McCann Prague s kampaní Chci pískat – náborovka rozhodčích s tahem na bránu, kterou zpracovala pro Fotbalovou asociaci České republiky. Ta samá kampaň brala také druhé místo v kategorii Aktivační marketing společně s kampaní #MUNICHALLENGE. Na druhém místě v kategorii Sportovní marketing se umístila AC Sparta Praha s kampaní Identita, co stojí za tetování! Sparta.

Kompletní výsledky EFFIE 2021 naleznete rovněž v příloze a na webu www.effie.cz. 

PŘEHLED VÝSLEDKŮ EFFIE 2021

PřihlašovatelSpolupracující agenturyNázev kampaněKlientUmístění
KATEGORIE AKTIVAČNÍ MARKETING
McCann Prague Chci pískat – náborovka s tahem na bránuFatbalová asociace České republiky2. místo
Media age #MUNICHALLENGE přilákala nové studentyMasarykova univerzita2. místo
TRIAD AdvertisingStink Films, Bison&Rose, WAVEMAKER CzechVýkopná: kde se hraje, tam to žijePlzeňský Prazdroj3. místo
KATEGORIE ART DIRECTORS CLUB
TRIAD Advertising Za bezpečný domovIKEA1. místo
KATEGORIE DIRECT MARKETING
Wunderman Thompson Hyperpersonalizace e-mailingu ve videuinnogy Energie3. místo
KATEGORIE DLOUHODOBÉ BUDOVÁNÍ ZNAČKY
Zaraguza CZ Koncept, se kterým můžete počítatŠKODA AUTO1. místo
Momentum Czech Republic Repositioning značky Bohemia EnergyBohemia Energy2. místo
KATEGORIE FINANČNÍ SLUŽBY
McCann Prague Air Bank půjčky aneb Vyhrát se dá i férověAir Bank1. místo
OgilvyMindshare, H1Hello bank trhu navzdory prodala víc úvěrůHello bank!3. místo
Zaraguza CZPublicis GroupeKoncept, který úspěšně vychytal mouchyČSOB3. místo
KATEGORIE KAMPANĚ VEŘEJNÉ SPRÁVY
Action Please V hlavní roli strojařFakulta strojní VŠB-TUO1. místo
Media age #MUNICHALLENGE přilákala nové studentyMasarykova univerzita1. místo
KATEGORIE MALÝ ROZPOČET DO 1 MILIONU KORUN
Digital Deers Buket – předplatné vínaVinařství Petr Skoupil1. místo
McCann Prague Air Bank: Jak vyloupnout rekordní kampaňAir Bank3. místo
KATEGORIE NÁPOJE
Boomerang Communication RADEGAST RATAR – HOŘKOST BOŘÍ STEREOTYPYPlzeňský Prazdroj1. místo
Wavemaker Czech Gambrinus 11_Dynamická aktivacePlzeňský Prazdroj3. místo
KATEGORIE OBSAHOVÝ/CONTENT MARKETING
Boomerang Communication Newsroom LMC-zvedl obor i zájem o produktyLMC2. místo
KATEGORIE OSTATNÍ SLUŽBY
YYY agencyBumerang Film, UnicornsLabOnline terapie Hedepy: z nuly na 34% SoMHedepy3. místo
KATEGORIE POTRAVINY
Ogilvy Margot dala sílu zvrátit klesající trendNestlé Česko1. místo
Ogilvy Nutrend – od svalovců k běžným lidemNUTREND D.S. 3. místo
KATEGORIE PR
Ogilvy Dejte kostičky LEGO dospělým do rukouLEGO Trading2. místo
KATEGORIE SIMAR
Boomerang Communication RADEGAST RATAR – HOŘKOST BOŘÍ STEREOTYPYPlzeňský Prazdroj1. místo
Media age  #MUNICHALLENGE přilákala nové studentyMasarykova univerzita1. místo
KATEGORIE SOCIÁLNÍ, EKOLOGICKÝ A KULTURNÍ MARKETING
Iniciativa Cesta ven Cesta ven – Udělejme tečku za koronaviremARA´s1. místo
TRIAD AdvertisingBistro Films, Dentsu, OgilvyZa bezpečný domovIKEA1. místo
KATEGORIE SPORTOVNÍ MARKETING
McCann Prague Chci pískat – náborovka s tahem na bránuFatbalová asociace České republiky1. místo
AC Sparta Praha2Score, Go4GoldIdentita, co stojí za tetování! Sparta.AC Sparta Praha2. místo
KATEGORIE SPOTŘEBNÍ ZBOŽÍ
Follow Bubble Malí odborníci radí, čím si čistit zubyPhilips Oral Health Care2. místo
Leo Burnett ŠKODA – Vždy víte, za co a kolik platíteŠKODA AUTO3. místo
Ogilvy LEGO MARIO Time pro děti i rodičeLEGO Trading3. místo

O Effie

EFFIE je zkratka slova Effectiveness (efektivnost) a označuje soutěž o nejefektivnější reklamu. Ve dvoukolovém rozhodování porota posuzuje měřitelné, prokazatelné výsledky kampaní ve vztahu k zadaným cílům a hodnotí účinnost kampaní v poměru k vynaloženým prostředkům. Kreativita, k níž se přihlíží ve druhém kole hodnocení, je zde chápána v širším slova smyslu: jako inspirativnost strategického řešení a nápaditost komunikačního mixu i jako účelnost a cílevědomost, s nimiž ztvárnění kampaně slouží zvolené strategii.

EFFIE překračuje hranice reklamy a tradičních médií, protože moderní marketing kombinuje různé komunikační disciplíny a využívá nová média. Podle mezinárodního průzkumu reklamy (GWA) je Effie nejprestižnější soutěží v oblasti komerčních komunikací. Koná se ve více jak třiceti vyspělých zemích světa a má i dva nadnárodní formáty: Euro Effie, evropskou soutěž o nejefektivnější kampaň, kde podmínkou účasti je úspěšné využití alespoň ve dvou zemích starého kontinentu, a Gobal Effie, kde je podmínkou využití aspoň v šesti zemích světa.

V České republice byl uspořádán první ročník v roce 1997, kdy AKA získala licenci od americké společnosti AMA N.Y. V prvním ročníku soutěžilo 23 kampaní.

Více na www.effie.cz

O AKA

AKA – Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.

Více na www.aka.cz