Vyhlášení nejvýznamnější marketingové soutěže Effie Awards Czech Republic se po roce opět uskutečnilo před publikem. Na slavnostním galavečeru, který se konal 24. listopadu, rozdali pořadatelé celkem 27 cen, a to ve čtrnácti soutěžních kategoriích včetně dvou speciálních ocenění a Grand Prix.
Z loňského předávání cen z obýváku se letošní předávání Effie přesunulo opět před publikum Letos se slavnostní předávání cen uskutečnilo ve studiu v pražských Strašnicích, kde CNN Prima News natáčí pořady vlastní tvorby a speciály. Porota složená ze zástupců zadavatelů, komunikačních agentur, mediálních agentur, výzkumných agentur – členů sdružení SIMAR a zástupkyně odborných médií, vybírala vítěze celkem ve čtrnácti různých kategorií.
Nejvíce umístění na stupních vítězů letos získala agentura Ogilvy, následovaná agenturou McCann Prague. Ogilvy z osmi nominací na shortlistu vytěžila pět medailí, McCann osm nominací proměnila ve čtyři umístění na stupních vítězů.
„Ročník 2021 měl druhý největší počet přihlášek v novodobé historii soutěže. Obecně musíme uznat, že byly velmi kvalitně zpracované a často se v nich objevoval důraz na sociální odpovědnost,“ komentuje výsledky soutěže Marek Hlavica, ředitel Asociace komunikačních médií (AKA), která je zároveň pořadatelem EFFIE.
Grand Prix Effie získala Ikea
Vyhlášeny byly také speciální ceny. Grand Prix Effie 2021 vyhlásila speciální porota na místě. Cenu si odnesla agentura TRIAD Advertising s kampaní Za bezpečný domov pro Ikea. „Letošní volba Grand Prix nebyla snadná. Všechny zlatem oceněné projekty, ze kterých porota Grand Prix vybírá, byly ambiciózní a provázely je prokazatelné výsledky,“ uvádí Hlavica.
V rámci letošní EFFIE byla udělena i cena SIMAR za nejlépe zdokumentované výsledky komunikace – “The Best of Data Performance”. Právě důkazy o efektivitě kampaní odlišují EFFIE od soutěží kreativity. Cenu získala práce agentury Media Age pro Masarykovu univerzitu za kampaň #MUNICHALLENGE a agentura Boomerang Communication, která pro Plzeňský Prazdroj vytvořila kampaň Radegast – Hořkost boří stereotypy. Tato kampaň brala rovněž první místo i v kategorii Nápoje.
Velký úspěch kampaní se společenským dopadem
Speciální Cenu Art Directors Clubu za mimořádný kreativní počin získala agentura TRIAD Advertising s kampaní pro IKEA – Za bezpečný domov. Ta byla úspěšná také v kategorii Sociální, ekologický, kulturní marketing. O první místo se v této kategorii dělila s iniciativou Cesta ven, která pomyslné zlato dostala za osvětovou národní kampaň na podporu očkování. Za zmínku stojí, že kampaň vznikla spontánně jako reakce marketingové komunity na neschopnost vlády spustit včas profesionální kampaň. „Letos se jednalo o velmi silnou kategorii s kvalitními přihláškami a s nejlépe doloženými výsledky. To je velký posun, protože právě společensky prospěšné kampaně měly v minulosti problémy s prokazatelností dopadů,“ komentuje kategorii Hlavica.
Úspěšné byly kampaně vysokých škol i nová kategorie
Kampaně v kategorii Veřejné správy ovládly vysoké školy s cílem přilákat nové studenty. O první místo se dělila již výše zmíněná #MUNICHALLENGE a kampaň V hlavní roli strojař agentury Action Please, která lákala studenty Fakulty strojní VŠB-TUO.
První místo v mladé kategorii Sportovní marketing získala agentura McCann Prague s kampaní Chci pískat – náborovka rozhodčích s tahem na bránu, kterou zpracovala pro Fotbalovou asociaci České republiky. Ta samá kampaň brala také druhé místo v kategorii Aktivační marketing společně s kampaní #MUNICHALLENGE. Na druhém místě v kategorii Sportovní marketing se umístila AC Sparta Praha s kampaní Identita, co stojí za tetování! Sparta.
Kompletní výsledky EFFIE 2021 naleznete rovněž v příloze a na webu www.effie.cz.
PŘEHLED VÝSLEDKŮ EFFIE 2021
Přihlašovatel | Spolupracující agentury | Název kampaně | Klient | Umístění |
KATEGORIE AKTIVAČNÍ MARKETING | ||||
McCann Prague | Chci pískat – náborovka s tahem na bránu | Fatbalová asociace České republiky | 2. místo | |
Media age | #MUNICHALLENGE přilákala nové studenty | Masarykova univerzita | 2. místo | |
TRIAD Advertising | Stink Films, Bison&Rose, WAVEMAKER Czech | Výkopná: kde se hraje, tam to žije | Plzeňský Prazdroj | 3. místo |
KATEGORIE ART DIRECTORS CLUB | ||||
TRIAD Advertising | Za bezpečný domov | IKEA | 1. místo | |
KATEGORIE DIRECT MARKETING | ||||
Wunderman Thompson | Hyperpersonalizace e-mailingu ve videu | innogy Energie | 3. místo | |
KATEGORIE DLOUHODOBÉ BUDOVÁNÍ ZNAČKY | ||||
Zaraguza CZ | Koncept, se kterým můžete počítat | ŠKODA AUTO | 1. místo | |
Momentum Czech Republic | Repositioning značky Bohemia Energy | Bohemia Energy | 2. místo | |
KATEGORIE FINANČNÍ SLUŽBY | ||||
McCann Prague | Air Bank půjčky aneb Vyhrát se dá i férově | Air Bank | 1. místo | |
Ogilvy | Mindshare, H1 | Hello bank trhu navzdory prodala víc úvěrů | Hello bank! | 3. místo |
Zaraguza CZ | Publicis Groupe | Koncept, který úspěšně vychytal mouchy | ČSOB | 3. místo |
KATEGORIE KAMPANĚ VEŘEJNÉ SPRÁVY | ||||
Action Please | V hlavní roli strojař | Fakulta strojní VŠB-TUO | 1. místo | |
Media age | #MUNICHALLENGE přilákala nové studenty | Masarykova univerzita | 1. místo | |
KATEGORIE MALÝ ROZPOČET DO 1 MILIONU KORUN | ||||
Digital Deers | Buket – předplatné vína | Vinařství Petr Skoupil | 1. místo | |
McCann Prague | Air Bank: Jak vyloupnout rekordní kampaň | Air Bank | 3. místo | |
KATEGORIE NÁPOJE | ||||
Boomerang Communication | RADEGAST RATAR – HOŘKOST BOŘÍ STEREOTYPY | Plzeňský Prazdroj | 1. místo | |
Wavemaker Czech | Gambrinus 11_Dynamická aktivace | Plzeňský Prazdroj | 3. místo | |
KATEGORIE OBSAHOVÝ/CONTENT MARKETING | ||||
Boomerang Communication | Newsroom LMC-zvedl obor i zájem o produkty | LMC | 2. místo | |
KATEGORIE OSTATNÍ SLUŽBY | ||||
YYY agency | Bumerang Film, UnicornsLab | Online terapie Hedepy: z nuly na 34% SoM | Hedepy | 3. místo |
KATEGORIE POTRAVINY | ||||
Ogilvy | Margot dala sílu zvrátit klesající trend | Nestlé Česko | 1. místo | |
Ogilvy | Nutrend – od svalovců k běžným lidem | NUTREND D.S. | 3. místo | |
KATEGORIE PR | ||||
Ogilvy | Dejte kostičky LEGO dospělým do rukou | LEGO Trading | 2. místo | |
KATEGORIE SIMAR | ||||
Boomerang Communication | RADEGAST RATAR – HOŘKOST BOŘÍ STEREOTYPY | Plzeňský Prazdroj | 1. místo | |
Media age | #MUNICHALLENGE přilákala nové studenty | Masarykova univerzita | 1. místo | |
KATEGORIE SOCIÁLNÍ, EKOLOGICKÝ A KULTURNÍ MARKETING | ||||
Iniciativa Cesta ven | Cesta ven – Udělejme tečku za koronavirem | ARA´s | 1. místo | |
TRIAD Advertising | Bistro Films, Dentsu, Ogilvy | Za bezpečný domov | IKEA | 1. místo |
KATEGORIE SPORTOVNÍ MARKETING | ||||
McCann Prague | Chci pískat – náborovka s tahem na bránu | Fatbalová asociace České republiky | 1. místo | |
AC Sparta Praha | 2Score, Go4Gold | Identita, co stojí za tetování! Sparta. | AC Sparta Praha | 2. místo |
KATEGORIE SPOTŘEBNÍ ZBOŽÍ | ||||
Follow Bubble | Malí odborníci radí, čím si čistit zuby | Philips Oral Health Care | 2. místo | |
Leo Burnett | ŠKODA – Vždy víte, za co a kolik platíte | ŠKODA AUTO | 3. místo | |
Ogilvy | LEGO MARIO Time pro děti i rodiče | LEGO Trading | 3. místo |
O Effie
EFFIE je zkratka slova Effectiveness (efektivnost) a označuje soutěž o nejefektivnější reklamu. Ve dvoukolovém rozhodování porota posuzuje měřitelné, prokazatelné výsledky kampaní ve vztahu k zadaným cílům a hodnotí účinnost kampaní v poměru k vynaloženým prostředkům. Kreativita, k níž se přihlíží ve druhém kole hodnocení, je zde chápána v širším slova smyslu: jako inspirativnost strategického řešení a nápaditost komunikačního mixu i jako účelnost a cílevědomost, s nimiž ztvárnění kampaně slouží zvolené strategii.
EFFIE překračuje hranice reklamy a tradičních médií, protože moderní marketing kombinuje různé komunikační disciplíny a využívá nová média. Podle mezinárodního průzkumu reklamy (GWA) je Effie nejprestižnější soutěží v oblasti komerčních komunikací. Koná se ve více jak třiceti vyspělých zemích světa a má i dva nadnárodní formáty: Euro Effie, evropskou soutěž o nejefektivnější kampaň, kde podmínkou účasti je úspěšné využití alespoň ve dvou zemích starého kontinentu, a Gobal Effie, kde je podmínkou využití aspoň v šesti zemích světa.
V České republice byl uspořádán první ročník v roce 1997, kdy AKA získala licenci od americké společnosti AMA N.Y. V prvním ročníku soutěžilo 23 kampaní.
Více na www.effie.cz
O AKA
AKA – Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.
Více na www.aka.cz